پنج مرکز خرید خرما به نرخ توافقی در خوزستان فعال شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: به منظور حمایت از کشاورزان نخل کار و کوتاه کردن دست دلالان سود جو ، پنج مرکز خرید خرما به نرخ توافقی در استان خوزستان فعال شد تا دسترنج کشاورزان را با قیمت مناسب خریداری کنند.

مهدی صیاحی روز یکشنبه افزود:با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و روسای اتحادیه های تعاونی روستایی استان ، پنج مرکز خرید خرما به نرخ توافقی در اهواز، شادگان، آبادان ، خرمشهر و کارون فعال شده و آماده خرید محصول خرما هستند.
وی با اشاره به تاکید های مدیرعامل سازمان متبوع برای خرید خرمای نخلکاران خوزستانی و جلوگیری از ضرر و زیان آنان گفت: امسال به دلیل خشکسالی ، محدودیت های منابع آبی و شوری آب خسارات فراوانی به این قشر زحمتکش وارد شده که امیدواریم با حمایت لازم بتوانیم دسترنج باغداران را به قیمت مناسب خریداری کنیم.
ماه گذشته تعاون روستایی خوزستان وعده داده بود خرمای تولیدی نخلکاران استان را به قیمت توافقی که منافع تولیدکنندگان را تامین کند خریداری خواهد کرد.
برداشت خرما از نخلستان های جنوبی خوزستان از نیمه دوم شهریور ماه شروع و تا نیمه دوم آبان ماه ادامه می یابد.
پارسال حدود ۱۶۰هزار تن خارک ، رطب و انواع خرما از سطح نخیلات بارور استان تولید و روانه بازار شد ولی پیش بینی شده امسال تولید خرما و رطب به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و شوری آب ، به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یابد.
استان خوزستان حدود چهار میلیون نخل بارور و غیربارور دارد که بیشتر آن در مناطق ساحلی اروندرود ، بهمنشیر وشهرستان های کارون ، شادگان ، هندیجان و بهبهان متمرکز هستند.
استان خوزستان ۱٫۲میلیون هکتار زمین های کشاورزی و باغی با سطح تولید سالانه ۱۵٫۸میلیون تن با بیش از ۱۲۰نوع محصول تولیدی ، رتبه نخست تولیدات کشاورزی را به لحاظ کمیت و تنوع در کشور دارد.
ارزش سالانه تولیدات محصولات کشاورزی و باغی در استان خوزستان ۷۰تا ۸۰هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
نیشکر ، گندم ، برنج ، خرما ، انواع صیفی جات ، حبوبات ، دانه های روغنی ، میوه های سردسیری ، مرکبات و ذرت دانه ای و علوفه ای از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان به شمار می رود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.