مدیرکل مدیریت بحران خوزستان: اگر اتفاقات ناگوار آب شرب خوزستان را مدیریت نمی‌کردیم، فاجعه می‌شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بحران‌هایی که در خصوص وضعیت آب در خوزستان وجود دارد، گفت: علی‌رغم اقداماتی که انجام شده است، در استان خوزستان اتفاقات ناگواری در خصوص آب شرب رخ داد که اگر مدیریت نمی‌کردیم به فاجعه تبدیل می‌شد.

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان که امروز (۲۳ مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: آب موضوعی است که به صورت مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و متاسفانه در خوزستان با فقر زیرساخت‌های آب مواجه هستیم.
وی افزود: تا زمانی که ابربحران خشکسالی پیش نیامده بود، مشکلات زیرساخت آب خود را نشان نداد اما با خشکسالی بی‌سابقه امسال، به بحران‌های متعدد آب از نظر کمی و کیفی و همچنین تامین آب کشاورزی و صنعت دچار شده‌ایم.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه برخی مدیران تحت تاثیر شایعات فضای مجازی قرار گرفته‌اند و فکر می‌کنند پایان نظام رسیده و می‌ترسند که از هویت نظام جمهوری اسلامی دفاع کنند، تصریح کرد: مدیران نباید تحت تاثیر افکار خارج از کشور  قرار بگیرند.
حاجی‌زاده عنوان کرد: اقداماتی که انجام می‌شود باید در معرض افکار عمومی قرار گیرد. در طول سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه آب و انرژی انجام و اعتبارات خوبی اختصاص یافته است که تخصیص اعتبارات برای تامین آب و علوفه دام برخی از کارهای انجام شده در سطح خوزستان هستند.
وی با اشاره به عدم شرکت برخی مدیران در جلسات گفت: زمانی که وزیر یا معاون وزیری به خوزستان می‌آید می‌بینیم که همه مدیران حضور دارند اما همین مدیران در جلساتی که باید برای رفع مشکلات خوزستان حضور داشته باشند و تصمیم‌گیری کنند، شرکت نمی‌کنند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه ۴۰ درصد بحران‌های اکنون حاصل بی‌تدبیری مدیران کنونی است، بیان کرد: این روزها مشکلی بالاتر از مشکل آب شرب خوزستان از نظر کمی و کیفی وجود ندارد و باید مدیران در جلسات مرتبط با موضوع آب حضور پیدا کنند.
اگر اتفاقات ناگوار آب شرب خوزستان را مدیریت نمی‌کردیم، فاجعه می‌شد
حاجی‌زاده افزود: علی‌رغم اقداماتی که انجام شده است، در استان خوزستان اتفاقات ناگواری در خصوص آب شرب رخ داد که اگر مدیریت نمی‌کردیم به فاجعه تبدیل می‌شد.
وی گفت: پیک دوم بیماری های روده ای از شهریور ماه آغاز می شود و تا مهرماه که منابع آبی کاهش می یابد ادامه دارد و قطعا مسائلی مانند مسمویت روستاییان رامهرمز در پیک دوم بیماری های روده ای قابل تکرار است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: در این شرایط باید لحظه ای عمل کنیم و در غیر این صورت ممکن است اتفاقی رخ دهد که قابل جمع کردن نباشد.
مشکلات آب شرب در کمین  شمال و شمال شرق خوزستان
حاجی‌زاده گفت: در حال حاضر در بحث آب شرب به فکر وضعیت جنوب استان خوزستان هستیم اما باید حواسمان باشد که شمال و شمال شرق نیز دچار مشکل نشوند. اتفاقاتی در شهرهای ایذه، باغملک و رامهرمز رخ داده است بنابراین حتما در آینده ای نزدیک در این مناطق مشکلاتی خواهیم داشت زیرا در شمال و شمال شرق خوزستان هم به دلیل برداشت بی رویه، سیاست های غلط و خشکسالی، مشکل کم آبی وجود دارد.
وی عنوان کرد: با وجود اینکه امسال از کاشت هندوانه در استان خوزستان جلوگیری شد اما  کشاورزان از رودخانه های اطراف آب برداشت کرده و کاشت کردند که باید متولیان که جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق هستند، از این موضوع جلوگیری کنند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: ۴۰ سال از عمر انقلاب گذشته اما هنوز برخی از دستگاه های متولی نمی خواهند به سمت کشاورزی مکانیزه پیش بروند.
حاجی‌زاده با اشاره به برخی تجمع های اخیر در خصوص وضعیت آب و مسائل زیست محیطی بیان کرد: نباید بگذاریم مسائل اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل شوند و دشمنان از چنین مسائلی سوءاستفاده کنند. باید بپذیریم که در تدبیرهایمان قصور داریم.
جلوگیری از  کشت صیفی جات با فاضلاب
وی با اشاره به کشت صیفی جات با فاضلاب تصریح کرد: باید موضوع عدم استفاده از فاضلاب در کشت و آبیاری صیفی جات پیگیری شود.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به شرایط کم آبی و احتمال بروز حوادث مربوط به تامین آب گفت: نباید همه کارهایمان را دقیقه نود انجام دهیم. باید شرکت های آب و فاضلاب موتور پمپ هایی برای تجهیز ایستگاه های برداشت آب تهیه کنند. همچنین باید طی یک ماه نسبت به ایمن سازی ایستگاه ها و کپسول های تزریق کلر اقدام شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.