طرح های انتقال آب و سدسازی بر رودخانه های خوزستان متوقف شود

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان، با انتقاد از اجرای سدهای بدون مجوز محیط زیستی کوهرنگ ۳ و خرسان، توقف بدون قید و شرط طرح های انتقال آب و سدسازی بر سرشاخه ها و رودهای این استان را خواستار شد.

شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان یکشنبه با صدور بیانیه ای فهرستی از مطالبات انجمن های مردم نهاد از مسئولان قوای سه گانه خواست برای نجات بخشی جلگه خوزستان و کاستن از رنج روز افزون مردم این استان را اعلام کرد.
در این بیانیه آمده است: ما فعالان محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان، ضمن تاکید بر گفتمان آگاهی بخشی، پرسشگری و مطالبه گری محیط زیستی مبتنی بر سند ملی محیط زیست و اصل پنجاهم قانون اساسی، بر این باوریم به دلیل سوء مدیریت و عدم پاسخگویی دستگاه های مسئول و نبود یک برنامه جامع برای نجات بخشی زیستگاه ایران و به طور ویژه برای خوزستان، همچنان شاهد سیر قهقرایی محیط زیست هستیم.
این تشکل توقف بدون قید و شرط انتقال آب و سدسازی بر سرشاخه ها و رودهای استان خوزستان به ویژه سد و تونل کوهرنگ۳ و توقف پمپاژ آب از این محل که هم اکنون در حال انجام است همچنین جلوگیری از ساخت سد فاقد مجوز محیط زیستی خرسان و توقف سدسازی و انتقال آب از رودخانه رو به نابودی زهره و مارون را خواستار شد.
در ادامه این بیانیه آمده است: دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای توقف آتش سوزی های هورالعظیم و جلوگیری از تکرار این فاجعه، رهاسازی حقابه تالاب و رایزنی دولت با طرف عراقی برای پیش بینی های لازم در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند و اعتبار لازم برای خرید یک دستگاه بالگرد اطفای حریق و تامین تجهیزات لازم از جمله ساخت پایگاه فرود برای مهار آتش سوزی در جنگل ها، مراتع و بیشه زارهای استان خوزستان تامین شود.
تشکیل ستاد ویژه نجات جنگل های بلوط در خوزستان (به عنوان سومین رویشگاه بلوط زاگرس با بیش از نیم میلیون هکتار عرصه) به ریاست استاندار محترم خوزستان، ارائه برنامه زمانبندی به مردم و افکار عمومی و رسانه ها از سوی سازمان آب و برق برای حل پایدار مشکل آب شرب شهرها و روستاهای استان خوزستان و تدوین فوری سند امنیت آب استان از دیگر مطالبات این تشکل ها بوده است.
در بخش دیگری از این بیانیه اجرای قانون جامع دفع پسماند در شهرها و روستاها و ارائه برنامه زمانبندی حل این مشکل از سوی استانداری خوزستان و الزام شهرداری ها به انجام، و ارائه گزارش در خصوص پیگیری های حقوقی انجام گرفته از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره تخریبگران محیط زیست استان و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها به مردم خواسته شده است.
این بیانیه با اشاره به شهادت محیط بانان، لزوم تسریع در نهایی کردن قوانین و لوایح حمایت از محیط بانان را از دیگر مطالبات این انجمن ها عنوان کرده است.
تشکل های زیست محیطی و منابع طبیعی استان در ادامه اعلام شرایط فوق العاده در خصوص وضعیت رودخانه های خوزستان و تشکیل شورای حفاظت برای تمامی رودخانه های بزرگ استان خوزستان از جمله مارون، زهره، جراحی، رود زرد، دز، کرخه و…؛ برخورد قاطع و قانونی برای مسدود سازی چاه های عمیق غیر مجاز در سراسر استان؛ رها سازی حقابه کشاورزان استان و الزام وزارت جهاد کشاورزی به تامین اعتبار برای حمایت از کشاورزان و اجرای الگوی صحیح کشت و تغییر شیوه های آبیاری و ارائه گزارش از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به افکار عمومی و مردم در خصوص اقداماتی که تاکنون در استان صورت گرفته است را خواستار شدند.
همچنین این تشکلها ابلاغ قوانین و الزامات اجرایی به شهرداران سراسر استان در خصوص شیوه نگهداری سگ های ولگرد و کنترل آن مطابق قانون و اختصاص محلی خاص برای نگهداری؛ تامین اعتبار و تجهیز دهیاری ها و سازمان های مردم نهاد استان از سوی اداره کل ستاد بحران استانداری خوزستان به وسایل اطفای حریق و تشکیل گروه های واکنش سریع اطفاء حریق با مشارکت سازمان های مردم نهاد را نیز خواستار شدند.
شورای هماهنگی تشکل های مردمی محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان اعلام کرده است مردم شهرستان امیدیه به شدت در رنج پیامدهای ناشی از دفع غیر بهداشتی و رهاسازی فاضلاب شهری و روستایی به سر می برند و رها سازی گازهای همراه نفت (فلرها) و پسماندهای نفتی به شدت بر سلامت مردم و محیط زیست این شهرستان نفت خیز تاثیر گذاشته است لذا از استاندار خوزستان و نماینده مردم امیدیه در مجلس شورای اسلامی می خواهیم بررسی و بازنگری های لازم برای رفع فوری مشکلات محیط زیستی این شهرستان و کاستن از رنج مردم و اصلاح سوء مدیریت و ناکارآمدی دستگاه های مسئول را در دستور کار قرار دهند.
این شورا همچنین اعلام کرده وظیفه و رسالت خود می داند موارد مستند و مستدل را از طریق کمیته حقوقی پیگیری و نتیجه را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.