نماینده مجلس افشا کرد؟؛ انتقال آب به عراق صحت دارد!/ بعد از نفت و گاز خام نوبت آب رایگان است!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سیده فاطمه هلالات: چندی است کلیپی از یک گزارش خبری تولید شده در شبکه تلویزیونی بلادی کشور عراق با موضوع انتقال آب کارون به بصره برای رفع کم آبی رودخانه های دجله و فرات در پی سدسازی ها در کشور ترکیه که تاثیر مستقیمی بر آب عراق گذاشته است، در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کشورمان منتشر شده است و بازخوردهای بسیاری ازسوی فعالین محیط زیست و کاربران اینترنتی داشته است.

در همین زمینه وزیر نیرو و سازمان آب و برق خوزستان پیش تر صحت این خبر را رد کرده بودند اما با توجه به شایعات بسیاری که در این زمینه بگوش می رسد، پایگاه خبری تحلیلی “اخبار حکمت” بر آن شد تا جزئیات این موضوع را با سه تن از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی درمیان بگذارد که چکیده ای از این گزارش در زیر تقدیم حضورتان می گردد.
عبداله سامری نماینده خرمشهر: این خبر دروغ از سوی دشمنان نظام ساخته شده است!
 نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی، انتقال آب به بصره را دروغی محض از سوی دشمنان نظام جمهوری اسلامی خواند.
عبدالله سامری در گفت و گو با خبرنگار “اخبار حکمت” اظهار کرد: خبر انتقال آب کارون به بصره صحت ندارد و دروغ محض است.
نماینده مردم خرمشهر بر نقش آفرینی عوامل داخلی و خارجی در انتشار این شایعه تاکید کرد و گفت: برخی افراد بخاطر منافع شخصی خود و برخی کشورها که با جمهوری اسلامی ایران ضدیت دارند با هدف ایجاد جو سیاسی علیه نظام و حکومت جمهوری اسلامی ایران اقدام به تولید و پخش این مطلب کرده اند.
وی افزود: نباید تهدیدهای آمریکا اعم از تهدید تیر و مرداد را از یاد برد این ها اکنون از مسئله شوری آب شرب سو استفاده کرده و انتقال آب به بصره را که به هیچ عنوان اتفاق نیافتاده را ساخته و پرداخته اند.
وی در ادامه اظهار کرد: انتقال آب کارون حدود ۱۵ سال پیش با حفر تونل های بهشت آباد و گلاب ۱ و ۲ انجام شده و در حال حاضر متوقف شده است و در شرایط فعلی آبی در کارون برای انتقال وجود ندارد و اگر خبر انتقال آب به بصره صحت داشته باشد از تریبون مجلس و با صدای رسا با آن مقابله می کنم.
وی به انتشار فیلمی کوتاه از لوله آب که با فشار، آب را تخلیه می کند و نسبت دادن آن به بحث انتقال آب به بصره هم اشاره کرد و گفت: این لوله ارتباطی به خرمشهر ندارد و مربوط به استان اصفهان است اما برخی افراد بخاطر منافع شخصی اقدام به شیطنت در فضای مجازی کرده اند.
وی تعداد این افراد را انگشت شمار اعلام کرد و گفت آمادگی دارد اسامی این افراد را رسانه ای هم بکند.
هدایت اله خادمی نماینده ایذه و باغملک: شواهد حاکی از انتقال آب کارون به بصره است!
نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: شواهد نشان می دهد تصمیم برای انتقال آب به بصره وجود دارد و اقدامات اولیه هم انجام شده است.
 هدایت الله خادمی در گفت و گو با خبرنگار “اخبار حکمت” در این خصوص اظهار کرد: سخن انتقال آب به بصره در سطح گسترده وجود دارد و اگر چنین وضعیتی وجود نداشت هیچگاه این بحث ها نیز مطرح نمی شد.
نماینده ایذه و باغملک ابراز امیدواری کرد این تصمیم که منجر به از بین رفتن خوزستان خواهد شد، اجرایی نشود و توضیح داد: در شرایطی که آب پشت سدهای استان کم است و حتی آب برای تامین حق آبه تالاب های شادگان، هویزه و میانگران و دیگر تالاب ها وجود ندارد و در شهرهای همجوار کارون همچون ایذه و باغملک آبرسانی با تانکر انجام می شود، برداشت آب بیشتر از کارون منطقی نیست.
وی افزود: اگر آب اضافه وجود داشت می شد به این موارد فکر کرد اما با توجه به اینکه پیشه بسیاری از مردم مسیر کارون تنها کشاورزی است که آن هم بخاطر کمبود آب نابود شده است، با این شرایط جای سوال است که چرا باید به فکر آبرسانی به مناطق و کشورهای دیگر بود.
خادمی از دست رفتن ذخایر تحت ارضی استان در گذشته را نیز یادآور شد و گفت: نفت به صورت خام به فروش رفت و گاز هم اکنون به صورت خام به فروش می رسد بدون اینکه به هزاران ارزش افزوده تبدیل شود و حالا قرار است آب را هم به رایگان از دست داد.
نماینده ایذه و باغملک در ادامه از تصمیم برای انتقال آب رودخانه خرسان در پی متوقف شدن طرح انتقال آب بهشت آباد ۳ خبر داد و اظهار کرد: قرار بود طرح بهشت آباد اجرا شود که اجرا شدن این طرح می توانست منجربه مشکلات جدی برای استان های چهارمحال بختیاری و خوزستان شود و برای مردم این استان ها چاره ای جز مهاجرت باقی نگذارد که این طرح در حال حاضر متوقف شده است اما در مقابل بحث انتقال آب از خرسان، یکی از چشمه های تشکیل دهنده کارون وجود دارد.
وی ادامه داد: قرار است یک سوم آب خرسان به یکی از استان ها منتقل شود که اگر این تصمیم عملی شود، کشور در آینده با مشکلات اساسی برخورد خواهد کرد.
مشکل در تولید برق، نابودی کشاوزی و کمبود شدید آب شرب از جمله مواردی بود که خادمی از آنها به عنوان پیامدهای انتقال آب خرسان یاد کرد.
وی به وضعیت فعلی رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: آب کارون بد شده و آورده آن هم بسیار کاهش یافته است که در حال حاضر نیروگاه های برق آبی استان توان تولید ۵۰ درصدی هم ندارند چرا که به دیگر استان های کشور برای تامین آب صنایع آب بر مثل فولاد و پتروشیمی که در استان های خشک احداث شده اند، فرستاده می شود.
نماینده ایذه و باغملک در مجلس مدیریت ناصحیح در مصرف و تولید، همچنین مشکل زیرساخت ها و شبکه های آبی شهری را عاملی در تنش آبی استان خوزستان دانست و افزود: پیامد این تصمیم های ناصحیح صدمه دیدن محیط زیست، نشت زمین در برخی مناطق، خشکی چاه های آب مخصوص کشاورزی بوده و گردوغبار هم یکی از مهمترین پیامدهاست.
وی این مشکلات را نتیجه بی توجهی به آمایش سرزمین در کشور دانست و توضیح داد: در کشور آمایش سرزمین انجام نشده و صنایعی که نیاز به آب فراوان دارند در مناطق خشک احداث شدند و به جای ایجاد تمدن در کنار رودخانه ها، جمعیت را به سمت مناطق خشک هدایت کردند و در ادامه تصمیم گرفته شد تا رودخانه ها و چشمه ها را به این مناطق منتقل کنند که مشکلات امروز مردمی که در کنار رودخانه کارون زندگی می کنند نتیجه صدمه زدن به طبیعت است.
خادمی با تاکید بر اینکه انتقال آب رودخانه ها راه حل برون رفت از خشکسالی نیست، به بیان راهکارها هم پرداخت و گفت: اصل مشکل را می توان اینطور رفع کرد که در استان های کم آب کشاورزی انجام نشود، فضای سبز توسعه پیدا نکند، صنایع آب بر احداث نشود و شبکه های انتقال آب شهری اصلاح  شود تا پرت آب کاهش یابد.
نماینده ایذه و باغملک همچنین تصفیه فاضلاب و پساب ها برای افزایش کیفیت آب رودخانه های استان خوزستان و همچنین بهره برداری از آب دریا برای استفاده از مناطق کم آب به عنوان دیگر راهکارها برای شرایط خشکسالی کشور برشمرد.
سید راضی نوری نماینده شوش: برای اولین بار است چنین چیزی می شنوم!
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفت: تا کنون هیچ چیزی درباره انتقال آب نه در مجمع و نه در مجلس مطرح نشده است.
 سید راضی نوری در گفت و گو با خبرنگار “اخبار حکمت” از نشر اخبار مربوط به احتمال انتقال اب کارون به بصره برای مقابله با کم آبی های دجله و فرات با سدسازی های ترکیه اظهار بی اطلاعی کرد.
 وی اظهار کرد: در این رابطه برای اولین بار است که چیزی می شنوم و پیشتر این موضوع نه در مجمع و نه صحن مجلس مطرح نشده بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم کارون به عراق منتهی می شود و تمام آب کارون در خوزستان استفاده نمی شود بلکه از طریق اروند رود، آب کارون به عراق می رود و موضوع در اصل بحث انتقال آب نیست.
نماینده مردم شوش در مجلس در خصوص سدسازی ها در ترکیه و تاثیر آن بر رودخانه های عراق نیز گفت: توافقنامه ای میان ایران و عراق منعقد شده است و طبق آن قرار بود سدسازی هایی برای استفاده و هدایت آب اروند رود انجام شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.