عدم پاسخگویی مسئولین منجر به اعتراضات خیابانی شده است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: این روزها ساکنان برخی از شهرها با مسئله مهم تامین آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند. آب، شور و گل آلود شده که دیگر قابل مصرف نیست و مردم برای رفع نیاز بی آبی ناچارند تا نیمه هایی از شب در صف‌های طولانی خرید آب باشند. پس از مسئله ناتمام ریزگردها در این منطقه، حالا مسئله تامین آب آشامیدنی سالم دومین موضوعی است که مردم نسبت به آن اعتراض دارند و گویا قرار نیست به این زودی‌ها به این خواسته‌ها از طرف مسئولین واکنشی نشان داده شود.

تصویر عدم پاسخگویی مسئولین منجر به اعتراضات خیابانی شده است

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت و گو با جام جم آنلاینبیان کرد: عدم توجه مسئولین به اعتراضات و دغدغه های مردم دلایل گوناگونی دارد و مهم ترین آن نگاه استبدادی است که در ساختار اداری کشور حاکم شده و از هر مسئول به مسئول بعدی منتقل می شود که البته این مسئله ریشه در فرهنگ استبدادی قبل از پیروزی انقلاب دارد.

وی ادامه داد: هنگامی که مسئولین به پست و اهداف خود می رسند خود را مدیون مافوقشان می دانند و سعی در برآورده کردن خواسته ها و رضایت رئیس‌شان دارند و اینجاست که دیگر هیچ احساس دینی در برابر مردم نکرده و علاوه بر آن خود را مافوق و مردم را رعیت می پندارند.

به گفته کوشکی، هیچ مافوقی به زیر دست رعیت خود پاسخ گو نیست و نخواهد بود، به عبارتی ساده تر یک مسئول که نگاه استبدادی دارد دلیلی نمی بیند که به مردم پاسخ گو باشد چرا که پست و مقام خود را از مافوق خود می خواهد و نه از مردم! این یک نگرش اشتباه استبدادی است که در ساختار اداری ایران نهادینه شده است .

این تحلیل گر سیاسی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن افکار عمومی و رسانه ها فشار کافی را به مسئولین برای پاسخگویی وارد نمی کنند به عنوان مثال رسانه خوزستان از جانب مردم موظف است، گریبان مسئولین و نماینده ها را بگیرد و آن ها را به وادار به پاسخ گویی کند، اما متاسفانه نشریات استانی و ملی اکثرا درگیر مسائل سیاسی و جناحی هستند و دیگر دغدغه ای برای اینکه وکیل مدافع مردم در برابر مسئولین باشند، ندارند.

وی پیرامون اعتراضات خیابانی مردم به مساله کم آبی در خرمشهر و آبادان اشاره کرده و نسبت به مسئولیت نمایندگان مجلس ابراز داشت: نمایندگان مردم در مجلس بایستی وکیل مردم باشند ولی متاسفانه به دلیل زد و بند، ارتباطات جناحی و ارتباط با دولت بیشتر وکیل دولت هستند. اکثر نماینده ها به جای اینکه سخنگوی مردم باشند و مسئولین اجرایی را وادار به انجام وظایفشان کنند به سراغ مطالبات پوچی می روند که مبنای مردمی ندارد به عنوان مثال ماجرای ورود خانم ها استادیوم ها… متاسفانه در این موضوعات حاشیه ای نمایندگان مجلس فعالیت رسانه ای زیادی از خود نشان می دهند و برعکس در موضوعاتی همچون مساله آب در جنوب کشور که دغدغه مردم کشور است، سکوت کرده و خود را کنار می کشند.

کوشکی اعتراضات اخیر مردم در آبادان و خرمشهر را پیامد عدم پاسخگویی مسئولین دانست و افزود: اگر مسئولین با مردم ارتباط داشته باشند و در برابر اقدامات انجام گرفته با ملت سخن بگویند هیچگاه کار به اعتراضات عمومی کشیده نمی شوند. به عنوان مثال هنگامی که مسئولین در رابطه با شایعه انتقال آب خوزستان به کویت صحبتی نمی کنند مسلما رسانه های بیگانه به این دسته از دروغ ها دامن می زنند و نتیجه سکوت مسئولان شدت یافتن اعتراضات مردمی و گسترش شایعات از سوی رسانه های بیگانه می شود.

این استاد دانشگاه افزود: در این سکوت بر آمده از وظیفه نشناسی مسئولین، مسلما جنگ روانی دشمن موثر واقع می شود و در نتیجه مردم درگیر یک بی اعتمادی نسبت به مسئولین شده و همچنین به بار نشستن عملیات روانی دشمن و فاصله گرفتن مردم از دولت زیاد می شود.

وی مهم ترین گام در بهبود روند فعلی را وظیفه شناسی رسانه های ملی اعلام کرد و گفت: وظیفه شناسی رسانه ملی و خروج از مباحث خطی و جناحی مهم ترین راهکاری است که در این رابطه نجات بخش است. رسانه ها باید سخنگوی مردم در برابر مسئولین باشند، همچنین مردم از نمایندگان مجلس بخواهند وکیل دولت بودن را کنار گذاشته و وکیل مردم باشند .

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.