آب و دان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدتی است موضوع آب خرمشهر و آبادان به شرایط بغرنجی رسیده است؛ کاهش آورد آب رودخانه‌های اروندرود، بهمنشیر و کارون باعث پیشروی آب دریا از سمت خلیج فارس به سمت اروندرود و از آنجا به سمت رودخانه کارون شده است تا مردم خرمشهر و آبادان، در لوله‌کشی های منازل خود آبی شورتر از آب دریا داشته باشند.

تا چند روز گذشته آب خرمشهر و آبادان شور بود؛ اما الان آب مردم این شهر تلخ شده و برای دامها و محصولات کشاورزی‌شان هم قابل استفاده نیست.

آب

مردم مدتی است برای تامین آب شرب صبح به صبح چند بشکه به دست می‌گیرند و از خانه بیرون می‌روند تا از تانکرهای آب شیرین رسان برای مصرف روزانه‌شان آب بگیرند، باید زود بروند تا آب گیرشان بیاید وگرنه آب نیست و باید آب را بشکه‌ای ۷۰۰ تا هزار تومان بخرند.

مردم روستاهای خرمشهر و آبادان که عمده شغل و فعالیتشان کشاورزی است، حال با این شرایط آب به بن‌بست کاری هم برخوردند. این روزها مسئله خشکسالی و بحران کمبود آب را مردم خوزستان خیلی بیشتر از دیگر نقاط کشور درک می‌کنند، وقتی که آب خانه شور و تلخ است.

گروه جهادی راسخون شامل تعدادی از جوانان اهوازی برای کمک به مردم اقدام به انتقال و توزیع آب شرب شیرین برای مردم کرده است؛ البته آب تهیه شده توسط اردوهای جهادی برای همه مردم کافی نبوده و نیست.

آب

وضعیت بحرانی آب شرب خرمشهر و آبادان باعث شده تا آستانه تحمل مردم به شدت پایین آمده و فضا متشنج باشد؛ وقتی که خبرنگاران و عکاسان برای تهیه گزارش و انعکاس مشکلات مردم خرمشهر و آبادان به آنجا می‌روند، عصبانیت مردم از این وضعیت به وضوح و شفافیت در گزارش‌ها قابل مشاهده است. مردم به شدت از این وضعیت شکایت دارند و می‌گویند هیچکس به فکرشان نیست.

متأسفانه در آبادان و خرمشهر نه آب شربی وجود دارد و نه آب غیرشربی. آب آن شهر برای استحمام، شستشوی لباس، کارهای روزمره، آبیاری درختان هم قابل استفاده نیست.

یکی از اهالی شهر می‌گوید: کاش آب شور بود اما آب تلخ است. با این آب حتی نمی‌توان استحمام کرد و هنگامی که آب به صورتمان می‌زنیم چشمانمان می‌سوزد. مردم مینوشهر که از این قضیه مستثنی نیستند و اوضاع بدتری نسبت به آبادان و خرمشهر دارند می‌گفتند اگر فرد مسنی در خانه باشد و توان خریدن آب را نداشته باشد در خانه از بی‌آبی می‌میرد.

در شهر هر ماشینی به همراه خود چندین بشکه دارد و به دنبال خریدن آب شرب است تا شاید درمان موقتی بر بی‌آبی مطلقش باشد.

آب

صف‌های طولانی مردم از ساعت‌های اولیه صبح برای دریافت آب جمع شده بودند اما متأسفانه آب کفاف همه جمعیت را نمی‌دهد. مردم می‌گفتند ما نمی‌دانیم از چه چیزی حرف بزنیم درد ما یکی دو تا نیست. یک ماهه که به ما وعده و وعید می‌دهند الان یک هفته است که این خبر رسانه‌ای شده است.

مسئله آب، مسئله این روز مردم آبادان و خرمشهر است؛ سر هر خیابان و درب هر خانه‌ای در مینوشهر تعداد زیادی از مردم به همراه بشکه‌های آب دیده می‌شوند که چشم‌ انتظار ماشین آب تصفیه هستند تا آب بخرند.

مرد میانسالی که برای گرفتن آب شرب آمده بود درباره وضعیت حال حاضر آب گفت: شوری آب خیلی بالاست و دیگر تصفیه‌خانه‌ها جوابگو نیستند. مجبور می‌شویم آب شیرین را خریداری کنیم همه هم که بودجه برای خرید آب شرب و تصفیه از مغازه‌ها را ندارند اما مجبوریم و می‌خریم.

یکی دیگر از اهالی شهر درباره نحوه توزیع آب شرب توضیح داد: تانکر آب شیرین یک‌جا می‌ایستد و مردم می‌آیند و بشکه‌هایشان را پر می‌کنند. اینطور فایده‌ای ندارد، ما آب لوله‌کشی می‌خواهیم، آب تانکر نمی‌خواهیم. چون اگر کسی مشکل داشته باشد و نتواند بیاید آب را بگیرد بدون آب می‌ماند. تانکر که به درب خانه‌ها نمی‌رود ما خودمان باید آب بگیریم.

آب

روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز در خطبه‌های نماز جمعه اهواز با اشاره به بحران آب در آبادان و خرمشهر، بر این موضوع اذعان داشت که زیرساخت‌های عمرانی استان خوزستان به شدت آسیب دیده هستند. اشاره امام جمعه موقت اهواز به این مسئله بیانگر آن است که حل مشکلات استان و تامین نیازهای اولیه مردم در خوزستان تاکنون مقطعی بوده و راه‌حل قطعی برای آن اندیشیده و به کار گرفته نشده است.

بارها گفته شده و باز هم می‌گوییم که مردم آبادان و خرمشهر با همه وجود از کشور در هشت سال جنگ تحمیلی دفاع کردند، تامین نیازهای اولیه آنها کار بزرگی در برابر آن همه فداکاری و از خودگذشتگی نیست.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.