گزارش؛

چه شد که آب شور قم شیرین شد؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نور خوزستان نوشت: به یاد داریم سالهای نه چندان دوری را که آب شرب در شهرستان قم قابل خوردن نبود چون شور بود. آنقدر شور که تازه واردان به این شهر یا آب شیرین با خود می بردند یا در مدتی که آنجا بودند، آب معدنی مصرف می کردند و به هر صورت آب قم، بدترین کیفیت آب شرب را داشت. همچنین به یاد داریم روزگاری را که شهرستان آبادان بعنوان عروس شهرهای ایران معروف بود و از تمام کشور جویندگان کار به آن شهرستان می رفتند و از نظر کیفیت آب شرب هیچ مشکلی نداشت.

حال چه برسر عروس شهر ما آمده که زندگی در آنجا برای مردم آنقدر سخت شده که حتی از داشتن آب شیرین محروم شده اند و آب رودخانه مانند آب دریا شور شده است، تا آنجا که آب در آبادان سهمیه بندی شد. اما در عوض قم شهری که در گذشته آب شرب آن شور بود، امروز از آب شیرین و با کیفیت برخوردار است. آیا وضعیت این شهرستان به آن دلیل نیست که قم از حمایت های بی دریغ مقامات کشوری و اعتبارات مورد نیاز برخوردار بوده تا آنجا که مشکل بزرگ شوری آب در آن جا حل شده، اما آبادان که آن همه در جنگ هشت ساله نقش داشته و مردم آن طعم دربه دری را با تمام وجود چشیدند، امروز بجای جبران مشتقات گذشته، آب شرب آنها در کامشان شور شده و شهروندان باید در کنار مشکلاتی مانند بیکاری، گرما، گرد و خاک و هزار گرفتاری دیگر، شوری آب را  هم تحمل کنند و آب شرب آن ها سهمیه بندی شود؟

شور شدن آب رودخانه در آبادان مطلبی نیست که در کوتاه مدت شهر دچار آن شده باشد و سالهاست صدای نمایندگان و کشاورزان، خصوصا نخلداران این شهرستان بلند است و این وضعیت را پیش بینی و هشدار داده بودند اما چرا کسی به این ناله ها که تدریجا به فریاد تبدیل شد، توجهی نکرده و نمی کند؟ شاید علیرغم پیشرفت های عصر ارتباطات نیاز به وسایل ارتباطی جدیدی است که صدای مردن آبادان به گوش مسئولان در مرکز برسد.

رئیس آبفای خرمشهر خشکسالی و کاهش ذخائر آب پشت سدها و دبی پایین رودخانه ها را دلایل پیشروی آب دریا و شوری آب در خرمشهر دانسته و گفته سالهای گذشته هم مد دریا باعث پیشروی آب دریا به سمت کارون می شد اما با رها سازی آب از بالا دست دبی بیشتر بود که توان پس زنی آبهای شور را داشت و مشکل شوری ایجاد نمی شد. به این ترتیب دلیل شور شدن آب در خرمشهر و آبادان مشخص و قابل پیش بینی بود و جا دارد حالا که کار از کار گذشته، لا اقل به فکر چاره اندیشی باشند و وزارت نیرو از مسئولان آبفا در استان حمایت کند و زمینه رفع مشکل و نجات مردم از این وضع را فراهم سازد. شکی نیست که نیاز این دو شهر اساسی است و با تزریق مسکن هایی مانند رایگان کردن آب بها در مدت دو ماه رفع نمی شود.

برداشت آب از کارون منطقی نشود، مشکلات بعضی شهرها بیشتر خواهد شد

مشاور استاندار خوزستان در امور آب در گفتگو با پیک راوی گفته است: برداشت آب از رودخانه کارون برای شهرهای پایین دست بر این اساس انجام می شود که مقدار مصرف شهرهای شمالی استان از این رودخانه به صورت صحیح تر و بهینه تری صورت پذیرد.

به گفته مهدی قمشی: در شمال استان بار مصرف آب بر روی رودخانه کارون بسیار بالا بوده و وضعیت این رودخانه در اهواز و پایین دست آن فوق بحرانی است زمانی اجرای طرح های برداشت آب توجیه پذیر خواهد بود که اقدامات صرفه جویی و بالا بردن راندمان آب کشاورزی و کاهش مصرف در شمال خوزستان به نتیجه برسد.

قمشی گفت: اگر این اقدامات به نتیجه نرسد  برداشت آب از کارون به جز وخیم‌تر کردن شرایط چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه متاسفانه در استان خوزستان به جز رودخانه کارون، منبع آبی دیگری برای جبران مشکلات رودخانه های زهره و جراحی وجود ندارد تاکید کرد: باید موازی با برداشت آب از این رودخانه، اقدامات مربوط به کاهش مصرف در شمال استان انجام شود.

قمشی عنوان نمود: طرح های توسعه نیشکر با مدیریت صحیح ۳۰ درصد آب مازاد مصرفی خودمی توانند نقش مهمی در این فرایند داشته باشند.  ‌

مشاور استاندار خوزستان در امور آب این را هم گفته که: اگر میزان مصرف آب شمال استان همچون سال های گذشته باشد، در پایین دست رودخانه کارون به ویژه در شهرهای آبادان، خرمشهر و نخیلات اروندکنار با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.