به قلم دکتر عبدالواحد عبادی؛ عید فطر ، عید بازگشت به خویشتن انسانی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دکتر عبدالواحد عبادی به مناسبت عید سعید فطر یادداشتی را منتشر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

«عیدفطر» ترکیبی زیبا وبا مفهوم ومعنایی شگرف،
«عید» یعنی عودت و بازگشت دوباره به اصل ومبدأ و «فطر» یعنی خمیر مایه و سرشت اولیه ،یعنی همان سرشتی که خداوند انسانها را برآن مبنا آفرید.
( فطرت الله الذی فطر الناس علیها)
بنابراین «عید فطر» یعنی بازگشت به سرشت وفطرت پاک انسانی، همان فطرتی که خدا در وجود انسان به ودیعه نهاده و او را اشرف مخلوقات گردانیده.
بازگشت به فطرت یعنی بازگشت به گوهر انسانیت، به سرشت پاک، صداقت و لطافت، یعنی بازگشت به دورانی که هنوز کینه،حسد، دروغ، نفاق، پلیدی،همنوع آزاری سخن چینی ،فتنه گری،جنگ و قهر معنایی نداشت.
یعنی تولدی از نو. و به همین مناسبت آن روز را جشن می گیرند، زیرا که همه ی مسلمانان به حکم سنت دیرین الهی که برای بشر مقرر کرده (وهمه ادیان ومشربهای فلسفی وعرفانی آن را بجا می آورند) صیام نموده،تمرین تقوا کرده، هم جسم را تزکیه نموده و هم روح را در صیقل راز و نیاز لیله القدر که از هزار سال (معادل یک عمر هشتادساله ) بهتراست جلا بخشیده، و با انرژی برگرفته از ارتباط با خالق هستی وعالم معنا توشه ای یکساله اندوخته اند،
شبهای معنوی وگاها دورهمی های تالیف قلوب دوستانه، خانوادگی ،علمی وصله رحمی افطاری های مرسوم رمضان را پشت سر گذاشته و تولدی نو یافته، و بنابراین در آغازین لحظه های عیدفطر برای تزکیه مال ومنال (درکنار تزکیه جسم وجان) زکات فطره جهت رفع نیاز مستمندان پرداخته و به حکم
((قد افلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی )) به سوی نماز می شتابند و همه یک شکل و یک جهت مرزهای جغرافیا و زبان ونژاد وقبیله را در می نوردند تا انسانیت را معنایی تازه بخشند و یک زبان ویک صدا در آستان جانان دست دعا به سوی خالق هستی بر می دارند و خدا را به عظمت وشکوه وبخشش وقدرت یاد می کنند.
ودعای جان فزای
((اللهم اهل الکبریا و العظمه و اهل الجود و الجبروت))
را زمزمه می کنند و پس از سجده بر درگاه خالق هستی با شادی و سرور به هم سلام می نمایند وبه حکم((وجعلته للمسلمین عیدا))با هم به مصافحه و معانقه می پردازند، قبولی طاعات و ایام سعید را برای هم آرزو می کنند ،کینه ها وقهرها را به کنار می گذارند، اصلاح ذات البین را انجام می دهند و شادی ،صفا،صداقت،صمیمیت ، محبت و نوع دوستی را از نو احیا می کنند.
به سادات محل ،مسن ترها وبزرگان فامیل وخانواده سلامی دوباره می کنند،
کودکان را می نوازند و با تقدیم عیدی آنان را شادتر می نمایند ،با اقوام و خویشان دیدار می نمایند تا همه چیز نو شود و حیاتی دوباره آغاز گردد و همین سنت نیکو و بی بدیل است که عیدفطر را جاودانه ساخته وآن را ذخیره و شرفی بزرگ برای پیامبر اسلام قرار داده
((و لمحمدا صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامتا و مزیدا))

مبارک و پابنده باد این سنت نیکوی محمدی(ص) واین عید پرشکوه مسلمانی.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.