طعم متفاوت عید فطر در خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مردم خوزستان پس از یک ماه میهمانی خدا می‌روند تا خود را برای عیدی بزرگ آماده کنند. این را از بازار و معابر شهر می‌توان فهمید. همه جا بوی عید می‌دهد و ضیافت خدا به پایان می‌رسد.

تقریباً بعد از اتمام لیالی قدر شمارش معکوس برای فرا رسیدن روز عید فطر نزد مردم عرب خوزستانی آغاز می‌شود، بازارهای شهر و روستا جان تازه‌ای به خود می‌گیرند و مردم پس از یک ماه میهمانی خدا، می‌روند تا خود را برای عیدی بزرگ آماده کنند این را از بساط‌فروش شیرینی و آجیل، لباس‌های سنتی آویزان بر در مغازه‌ها در بازارهای سنتی، قالی شسته و‌ آویزان بر دیوار، شلوغی بازار شهر در وسط گرمای روز و صدای گوسفندی که در خانه بزرگ محله به یمن هلال ماه نو می‌خواهد آن را قربانی کنند، می‌توان فهمید. همه جا بوی عید می‌دهد و ضیافت خدا به پایان می‌رسد.
“ام الحلس” یا  “ام الوسخ”
مردم عرب‌ خوزستان دو روز مانده به روز عید فطر را “ام الوسخ” و یک روز مانده به عید را “ام الحلس”  می‌نامند که با وجود اینکه از چند روز قبل با خانه تکانی و تمیز‌کاری به اسقبال عید فطر می‌روند اما در روز ام الوسخ  خانه تکانی و نظافت خانه خود را به شکل ویژه انجام می‌دهند و در روز ام الحلس که برای نظافت و رسیدگی شخصی است جوانان در این روز به ظاهر و امورات خود رسیدگی می‌کنند.
بازارهای سنتی اهواز
در روزهای پایانی مانده تا عید فطر اما بازارهای سنتی اهواز حال و هوای دیگر دارد. از بازار کیان و خشایار گرفته تا مرکز شهر و بازار عبدالحمید که خرید‌های عید و رفت‌وآمدهای شهروندان بر زیبایی و رونق آنها افزوده و در هیچ کدام از این بازارها نیست که با بساط آجیل، خشکبار، لباس‌های محلی مردانه و زنانه در سایز و اندازه‌های مختلف، بوی بخور، دله قهوه ( قهوه جوش عربی) مواجه نشوی و آنچه بر جنب و جوش و زیبایی این بازارها افزوده، موسیقی عربی است که از گوشه و کنار بازارها به نشانه استقبال از عید و ماه نو گوش رهگذران را نوازش می‌دهد و آنچه ظرف چند سال در ایام عید فطر شاهد آن هستیم از بین رفتن مرکزیت بازار نادری برای خرید و افزوده شدن بازارهای کیان، کیانپارس و کوی ملت به خرید شب عید فطر است.
اقامه نماز عید فطر
با توجه به اهمیت حضور و شرکت در نماز روز عید فطر نزد مردم عرب، رسم است که زن و مرد با لباس سنتی در نماز عید فطر حاضر شوند. مردان با دشداشه، چفیه و عگال و زنان با عبا راهی محل اقامه نماز می‌شوند.
استقبال از عید
خوزستانی‌ها در صبح  روز عید پس از اقامه نماز و بازگشت به خانه به رسم بزرگان خود اغلب با “یزله” و پایکوبی مناطق مختلف را طی کرده و ابتدا دید و بازدید را از خانه‌های بزرگان و ریش‌سفیدان آغاز می‌کنند.
پذیرایی در ایام عید فطر
در ایام عید فطر درهای خانه مردم باز می‌ماند و میهمان نیازی به در زدن ندارد و تنها با تکرار کلمه “یالله” اهل خانه را از آمدن خود آگاه می‌کند و صاحب خانه و مهمان با گفتن جملاتی مانند “عیدکم مبارک و ایامکم سعیده”  عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند.
در این ایام  اما قهوه به عنوان یک پذیرایی سنتی پای ثابت پذیرایی‌های عرب‌ها از میهمانان خود است و تا پایان روزهای عید دله قهوه در کنار آتش منقل برقرار است و فنجان قهوه بین اهل عید دست به دست می‌شود.
عید فطر فرصتی برای تکرار مهربانی
با توجه به اهمیت و احترامی که این عید نزد کلیه مسلمانان و از جمله خوزستانی‌ها دارد در عید فطر همه سعی می‌کنند چنانچه کدورت‌ و ناراحتی‌ وجود داشته باشد آن را فراموش کرده و برای رفع آن پیش‌قدم شوند. به همین منظور در این ایام کوچکترهای فامیل نزد بزرگترها رفته و شرایط یک عید زیبا و دلنشین را فراهم می‌کنند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.