کاهش هزار هکتار کشت نیشکر ٣٠٠ نفر را بیکار می کند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به وضعیت کم آبی در خوزستان گفت: کاهش هر یک هزار هکتار کشت محصول نیشکر در خوزستان ، موجب بیکاری ٣٠٠ نفر می شود.

‎حسین آمیلی سه شنبه در نشست شورای آب خوزستان که در استانداری برگزار شد با بیان اینکه در کشت دایمی نیشکر ۲ موضوع کمیت آب و کیفیت آن مطرح است افزود: متاسفانه کیفیت آب چندان مطلوب نیست و هم اکنون به دلیل خشکسالی ، کیفیت آب در مقایسه با سال زراعی گذشته چندین برابر کاهش یافته و این مساله در رابطه با کشت نیشکر به معنی افت ٢٢ درصدی تولید این محصول خواهد بود.
‎وی گفت: اگر بخواهیم این وضعیت تغییر کند باید به ازای هر میلی موس شوری آب، حدود ١۵ درصد به آب آبیاری مزارع زیرکشت اضافه کنیم تا با این کار از آثار شوری برای فصل بهره برداری کاسته شود که با شرایط آبی کنونی ، این امکان وجود ندارد.
معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه اظهارکرد:از نظر کمی، دبی رودخانه کارون نیز با کاهش رو به رو شده به عنوان مثال اگر این میزان در حدود ١١٠متر مکعب در ثانیه در منطقه پل سیاه اهواز باشد، به این معنی است که در محدوده توسعه نیشکر که در ۴٠ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و با توجه به اینکه حدود ٢٠ تا ٢۵ متر مکعب از این آب نیز در طول مسیر برداشت می شود سطح آب به اندازه ای می رسد که از میزان حداقلی مورد نیاز نیشکر برای پمپاژ کمتر است و با این سطح آب، پمپ ها قادر به پمپاژ آب به مزارع نیشکر نیستند.
‎وی بیان کرد: به دلیل کاهش سطح آب، مقداری هوا نیز وارد دستگاه های پمپاژ می شود که ممکن است باعث سوختن موتور این دستگاه ها شود و کارایی این پمپ ها نیز کاهش می یابد در این صورت میزان عملکرد ١٠ دستگاه پمپاژ در میزان آبدهی، به ۶ دستگاه تقلیل می یابد.
‎آمیلی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم توسط شرکت توسعه نیشکر برای مصرف حداقلی میزان آب در شرایط خشکسالی به کار گرفته شده است اضافه کرد: سطح زیر کشت در شرکت توسعه نیشکر ٨۴ هزار هکتار است و حداقل ٧٠ هزار هکتار نیز سطح داشت و برداشت را تشکیل می دهد و با توجه به تصمیم استاندار خوزستان مبنی بر لزوم کاهش ٢٠ درصدی در کشت، راهکارهایی از جمله آبیاری یک در میان را در پیش گرفته ایم و همه تلاش خود را به کار می گیریم تا از میزان حداقلی آب استفاده کنیم.
‎وی با اظهار اینکه باید توجه داشته باشیم آبی که در شمال خوزستان موجود است از نظر کیفیت قابل مقایسه با آب جنوب خوزستان نیست بیان کرد: شاید بتوان برای شمال خوزستان از نظر مصرف میزان آب محدودیت یا ممنوعیت خاصی را تعریف کرد اما به طور قطع ایجاد این محدودیت ها و ممنوعیت ها در جنوب خوزستان عادلانه نیست چون آبی که به جنوب می رسد از نظر کیفیت دیگر آبی نیست که بتوان با آن کشاورزی کرد.
‎آمیلی گفت: به ازای کاهش هر یک هزار هکتار کشت نیشکر ، ٣٠٠ نفر در توسعه نیشکر بیکار می شوند و اگر کاهش ٢٠درصدی را در کشت نظر بگیریم، سطح زیر کشت نیشکر حدود ١۴هزار هکتار کم می شود و با چهار هزار و ٢٠٠ نفر نیروی اضافی در شرکت توسعه نیشکر رو به رو می شویم که این مساله پیامدهای اجتماعی زیادی دارد.
وی همچنین اظهار کرد: در تصمیم گیری برای کاهش کشت نیشکر به عنوان یک کشت دایمی با سطح اشتغال بالغ بر ۱۹ هزار نفر ، باید به تبعات اقتصادی و اجتماعی آن اندیشید و در این شرایط باید به گونه ای تصمیم گیری کرد که تبعات کمتری ایجاد شود و معیشت ۱۰۰ هزار خوزستانی در معرض خطر قرار نگیرد.
سازمان آب و برق خوزستان چندی پیش اعلام کرد امسال با توجه خشکسالی و کاهش ۸۰درصد ذخایر پشت سدهای این استان ، قادر نیست آب مورد نیاز کشت برنج ، نیشکر و نیز آبزی پروری را که در ردیف محصولات پرمصرف آب هستند تامین کند.
بیشترین حجم آبیاری نیشکر در خوزستان در فصل بهار و تابستان انجام می شود. برداشت این محصول اواخر مهر شروع و تا اردیبهشت سال بعد ادامه می یابد.
پارسال شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با هفت شرکت زیرمجموعه ، ۶۲۵هزار تن شکر تولید کرد که این میزان نیمی از کل تولید شکر کشور را شامل می شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.