هشدار؛

آمار ابتلا به آسم در خوزستان دو برابر کشور است!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دکتر مهدی نجمی با اشاره به افزایش شیوع آسم در جمعیت جوانان و نوجوانان اظهار کرد: افزایش آلودگی هوا و میزان آلرژن‌های محیطی که جزو عوامل اصلی ابتلا به بیماری آسم هستند، باعث شیوع این بیماری می‌شود. آخرین بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد شیوع آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان ۱۱ درصد و در جمعیت بالغان، ۹ درصد است. این  بررسی براساس پرسشنامه‌های استاندارد بین‌المللی و در جمعیت شهری و روستایی انجام شده است. در این بررسی مشخص شده است که آمار آسم در خوزستان دوبرابر آمار کشوری است.

در تهران، قم و بسیاری از شهرهای صنعتی شیوع بیماری از متوسط کشوری بالاتر است.

همچنین شکرالله سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان در بهمن ماه سال گذشته با اخطار نسبت به این موضوع از افزایش تعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و آسم به دلیل پدیده گرد و خاک و وجود آلاینده‌های صنعتی در خوزستان خبر داد.

وی اظهار کرد: گرد و خاک می‌تواند در کوتاه‌مدت موجب تشدید حملات آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه و بیماری قلبی در افرادی که زمینه بیماری قلبی و عروقی دارند، شود.

سلمان زاده افزود: گرد و خاک در درازمدت نیز موجب می‌شود تعداد بیماران آسم و انسداد ریه بیشتر شود. همچنین تاثیرات گرد و خاک تنها به مشکلات جسمی ختم نمی‌شود بلکه نشانه‌های روحی و روانی نیز در انسان به وجود می‌آورد و موجب تشدید اضطراب، افسردگی و عصبانیت می‌شود.

در همین زمینه محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث آلودگی هوا با مشکلات عمده‌ای روبرو هستیم که مهم‌ترین آن تهدید سلامتی انسان و افزایش بیماری‌هاست. طبق آماری که وزارت بهداشت دارد بیماری‌های زیادی از آلودگی هوا ناشی می‌شود که با تشدید آلاینده ها سلامت مردم نیز بیش از پیش به خطر می افتد که نتیجه آن افزایش مرگ و میرهای روزانه بر اثر بیماری هاست.

وی افزود: متأسفانه با وجود ریزگردهایی که در اهواز و چند شهر دیگر استان خوزستان وجود دارد، مردم در خطر بیماری آسم هستند، که نیاز است اقدام جدی در این باره انجام شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.