استفاده از زهاب نیشکر، راهی برای مقابله با کم آبی خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: استاندار خوزستان از طرح پایلوت استفاده از زهاب نیشکر برای کشاورزی در خوزستان بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، محمود شمیلی عصر دیروز ١٣ اردیبهشت ماه در حاشیه بازدید استاندار خوزستان از طرح پایلوت استفاده از زهاب نیشکر برای کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بهره گیری از زهاب نیشکر برای کشاورزی، این تهدید را به یک فرصت برای استان تبدیل کرده است.

وی افزود: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه صنعت و کشاورزی در کشور است که در راستای  حفظ و بهره وری بهینه از منابع آبی، اقدامات جدیدی را آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به طرح پایلوت استفاده از زهاب  نیشکر برای آبیاری کشت‌هایی نظیر گندم، جو، پنبه، نخیلات و پرورش ماهی به عنوان یکی از این فعالیت‌ها تصریح کرد: زمانی زهاب نیشکر برای محیط زیست یک معضل به شمار می‌آمد اما خوشبختانه با همتی که در مجموعه توسعه نیشکر وجود دارد، ما توانستیم این تهدید زیست محیطی را به یک فرصت برای استان تبدیل و از آن محصولات مختلف کشاورزی برای استان تولید کنیم.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در استان خوزستان بیش از ۵٠ درصد تولیدات کشاورزی توسط توسعه نیشکر تولید می‌شود و ما در پروژه شورورزی یا استفاده مجدد از زهاب، این قول را به مردم استان خوزستان می‌دهیم که بتوانیم بیش از یک میلیون تن به میزان تولیدات مجموعه توسعه نیشکر و کشاورزی استان اضافه کنیم.

شمیلی افزود: میزان زهاب نیشکر در حدی است که بتوان پروژه احیای ٣۵ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد که مورد حمایت و توجه استاندار خوزستان نیز هست، را به واسطه آن آبیاری و احیا کنیم.

وی اظهار کرد:  در این ٣۵ هزار هکتار که فازبندی شده است، در فاز اول گیاهانی زراعی کشت می‌شوند. این گیاهان شامل دو بخش هستند.  بخش اول گیاهانی هستند که از آنها علوفه تولید می‌شود و  بخش  گیاهانی را شامل می‌شود، که بذر تولید می‌کنند.

شمیلی تصریح کرد: در فاز دوم، از زهاب نیشکر برای آبیاری کشت گیاهانی انجام می‌شود که نسبت به شوری، از تحمل بالاتری برخوردار هستند. از جمله گیاه سالیکورنیا که به صورت دوگانه از آن برای تولید علوفه و بذر استفاده می‌شود و دارای ارزش افزوده فوق العاده‌ای است.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: در فاز سوم نیز از زهاب نیشکر برای پرورش گیاهان مقاوم به شوری برای تولید چوب استفاده می‌شود که در این حوزه سه گیاه را به عنوان هدف انتخاب کرده‌ایم که معروف‌ترین آنها گیاه حرا است.

وی هم‌چنین با تبیین برنامه‌های دیگری که در شرکت توسعه نیشکر برای استفاده از زهاب تدوین شده است، گفت: شیرین کردن زهاب و توسعه گلخانه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

شمیلی با بیان این‌که زهاب نیشکر یک سرمایه برای خوزستان است، عنوان کرد: در آینده صنایعی ایجاد خواهند شد که ضمن استحصال نمک از زهاب، سبب ایجاد رونق اشتغال و اقتصاد در خوزستان می‌شوند.

استفاده از زهاب نیشکر برای کشاورزی راهکاری جهت مقابله با کم آبی استان

استاندار خوزستان گفت:مدیرعامل جدید توسعه نیشکر، توسعه اشتغال و استفاده از زهاب برای کشاورزی را که برای اولین بار در کشور انجام می شود، به عنوان دو استراژی مهم در استان خوزستان در پیش گرفته است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از طرح استفاده از زهاب نیشکر برای کشت گندم، جو، پنبه، کاشت نخل و آبزی پروری که برای اولین بار در کشور انجام شده است، اظهار کرد: فعالیت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حوزه های مختلف از قبیل ام دی اف، خوراک دام، کاغذ سازی، صنعت نئوپان و … سبب اشتغال بیشتر، ارزش افزوده بالاتر و خلق ثروت‌های جدیدی در  استان شده و هم اکنون با اجرای این طرح یک راهکار جدید برای برون رفت از معضل بی آبی و بحران منابع آبی پیش روی صنعت کشاورزی در این استان قرار داده است.

وی افزود: شرکت توسعه نیشکر ابتدا منحصرا با کشت نیشکر شروع به کار کرد اما در ادامه فعالیت‌هایش به تدریج صنایع خود را تکمیل نمود و زنجیره تولید در این شرکت بزرگ افزایش پیدا کرد و وسعت گرفت.

استاندار خوزستان تاکید کرد: با مدیریت جدید شرکت توسعه نیشکر، رویکرد مجموعه نیشکر بر اساس تحقیقات و پژوهش طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود و دست به کارهای جدید و کارشناسی خواهند زد.

شریعتی افزود: توسعه نیشکر مجموعه پویایی است و امیدواریم با مدیریت دکتر شمیلی شاهد اجرای طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های نوین مبتنی بر دانش روز در توسعه نیشکر و افزایش تولید داخلی باشیم و با استفاده از طرح زهآب‌ها و کانون‌های ریزگرد، این دو مسئله مشکل آفرین به توسعه اشتغال منجر شود و خلق ثروت جدید کند و کمترین مشکل را در رودخانه‌های استان داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که شرکت توسعه نیشکر با گذر از موفقیت‌های پی در پی در تولید، راهکاری مهم برای استفاده بهینه از منابع آبی طراحی کرده است، تاکید کرد: استفاده از زهاب نیشکر برای آبیاری مزارعی نظیر گندم، جو، پنبه، نخیلات و هم‌چنین پرورش آبزیان یکی از راهکارهای مهم این شرکت در خصوص مبارزه با کم آبی در استان است که این امر به نوعی خلق یک ثروت جدید توام با ارزش افزوده بیشتر در استان خوزستان محسوب می‌شود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: استفاده از زهاب نیشکر حاصل فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی در  شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که مبتنی بر یک کار کارشناسی با راهبری مدیر عامل جدید این مجموعه است.

شریعتی با اظهار این‌که توسعه اشتغال و استفاده از زهاب نیشکر برای کشت گندم، جو و پنبه و نخیلات دو استراتژی مهم در مدیریت جدید مجموعه توسعه نیشکر است، گفت: انجام این فعالیت‌ها جز با انجام کار مهندسی، برنامه‌ریزی و مطالعات گسترده حاصل نمی‌شود و این امر نشان دهنده پویایی، تحرک و زنده بودن در بخش تولید، کشاورزی و تحقیق برای بهره گیری از زهاب‌ها در بخش کشاورزی توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی این چنینی در توسعه نیشکر سبب می‌شود تا رودخانه‌های استان خوزستان که با بحران کم آبی روبرو هستند، متحمل آسیب کمتری شوند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.