نصف لیگ برتر فوتبال در اختیار تهران و خوزستان!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: با صعود نفت مسجد سلیمان، فصل آینده لیگ برتر با حضور چهار تیم از استان خوزستان و چهار تیم از تهران آغاز می‌شود تا نصف لیگ در اختیار این دو استان باشد.

در هفده دوره گذشته از مسابقات لیگ برتر حضور تیم هایی از استان خوزستان در این مسابقات حاضر بودند. تعداد تیم های خوزستانی در لیگ برتر کم و زیاد شده اند اما هرگز به صفر نرسیده اند و هیچ گاه لیگ برتر بدون نماینده یا نمایندگانی از استان خوزستان برگزار نشده است. هفدهمین دوره لیگ برتر را با حضور سه تیم فولاد خوزستان، استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان پشت سر گذاشتیم و با صعود نفت مسجد سلیمان، در لیگ هجدهم ۴ تیم از خوزستان در لیگ برتر شرکت می کنند.
* همه خوزستانی های لیگ برتری
در طول هفده دوره گذشته از مسابقات لیگ برتر فولاد خوزستان، استقلال اهواز، استقلال خوزستان، صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان ۵ تیمی بودند که به فراخور در این مسابقات حضور یافته اند. البته تیمی با عنوان فولاد نوین اهواز هم یکبار توانست از لیگ یک به لیگ برتر صعود کند که امتیاز لیگ برتری این تیم در یک بده بستان به تیم استقلال اهواز واگذار شد که در فصل پیشش در لیگ دو حضور داشت و همان فصل هم بار دیگر به لیگ دسته اول سقوط کرد.
* حضور همه در لیگ یک
استقلال خوزستان با خرید امتیاز تیم استقلال جنوب تهران در لیگ دسته اول متولد شد و بعد از صعود به لیگ برتر توانسته در این مسابقات دوام بیاورد. این تیم قبل از صعود به لیگ برتر طعم حضور در لیگ یک را چشیده بود. به جز استقلال خوزستان سایر تیم های خوزستانی طعم سقوط به لیگ یک و صعود دوباره به لیگ برتر را چشیده اند تا از این حیث دارای یک تجربه مشترک باشند.
* ۳ قهرمانی برای خوزستان
حاصل حضور ۵ تیم خوزستانی در هفده دوره گذشته مسابقات لیگ برتر کسب ۳ عنوان قهرمانی است. استقلال خوزستان یک و فولاد خوزستان دو بار جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برده اند. به جز این دو تیم هیچ تیم خوزستانی دیگری قهرمان کشور نشده است. البته استقلال اهواز یکبار تا یک قدمی قهرمانی در لیگ برتر پیش رفت که در آخرین هفته از رسیدن به این هدف بازماند.
* امتیازات لیگ برتری برای دو تیم
دو تیم خوزستانی یکبار صعودشان به لیگ برتر با خرید امتیاز میسر شده است. فولاد خوزستان بعد از سقوط به لیگ یک و عدم توفیق برای بازگشت به لیگ برتر از مسیر فوتبالی، با خرید امتیاز سپاهان نوین که از لیگ یک به لیگ برتر صعود کرده بود موفق به بازگشت به این مسابقات شد.
استقلال اهواز هم یکبار بار با خرید امتیاز لیگ برتری تیم فولاد نوین به سطح اول مسابقات بازگشت. فولاد بعد از خرید امتیاز تا به امروز در لیگ برتر حضور دارد اما استقلال اهواز بعد از خرید امتیاز بلافاصله به لیگ یک رفته و در همان نخستین سال حضورش در لیگ یک به لیگ دو سقوط کرد.
* پر افتخار ترین و پر دوام ترین
فولاد خوزستان با ۳ بار قهرمانی در لیگ برتر و ۱۵ فصل حضور در این مسابقات پر افتخار ترین و پر دوام ترین تیم خوزستان در این مسابقات است. فولادی ها تنها در دو فصل در لیگ برتر حضور نداشتند و به ازای آن دو بار هم قهرمانی این مسابقات را به دست آورده اند تا به این دلیل پر افتخار ترین و بهترین تیم خوزستان در لیگ برتر باشند.
* نفت مسجد سلیمان کم سابقه ترین
حالا نفت مسجد سلیمان دومین فصل حضورش در این مسابقات را تجربه می کند تا با دو فصل حضور در لیگ برتر کم سابقه ترین تیم خوزستانی در این مسابقات باشد. استقلال خوزستان که در بین تیم های خوزستانی با سابقه حضور در لیگ برتر با حضور در دسته دوم کشور در پایین ترین سطح قرار دارد، با ۱۰ فصل حضور در لیگ برتر بعد از فولاد پر سابقه ترین تیم در این مسابقات محسوب می شود. استقلال خوزستان هم با یک بار رسیدن به مقام قهرمانی بعد از فولاد پر افتخار ترین تیم این مسابقات است.
صنعت نفت دیگر تیم خوزستانی که سابقه حضور در لیگ برتر را دارد در فصل هجدهم قرار است هفتمین سال حضورش در این مسابقات را تجربه کند.
* خوزستان در کنار تهران
در لیگ هجدهم خوزستان با داشتن ۴ نماینده در لیگ برتر در کنار تهران دارای بیشترین تعداد تیم در این مسابقات هستند. پرسپولیس، استقلال، پیکان و سایپا چهار تیم تهرانی هستند. به این ترتیب یک چهارم لیگ در اختیار خوزستانی ها و یک چهارم لیگ در اختیار تهرانی هاست و در واقع می توان گفت نصف لیگ به این دو استان اختصاص دارد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.