ایستگاه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی راه‌اندازی شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: با حضور مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت مناطق نفت خیز جنوب، پروژه جمع‌آوری گاز مشعل با سرمایه‌گذاری ۳٫۵ میلیون دلاری افتتاح و راه‌اندازی شد

روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با حضور فرخ علیخانی مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران و بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و مدیران ارشد این شرکت، پروژه جمع‌آوری گاز مشعل مجتمع پارسی افتتاح و راه‌اندازی شد.
این پروژه با هدف جمع‌آوری گازهای مشعل مجتمع بهره‌برداری پارسی و پیشگیری از آلایندگی محیط زیست و بهینه سازی مصرف انرژی اجرا شد.
این پروژه شامل احداث کارخانه جمع‌آوری (فشارافزایی) گازهای فلر است که با سرمایه‌گذاری ۳٫۵ میلیون دلاری شرکت تامکار گاز محقق شد.
شرکت تامکار در اولین مزایده فروش گازهای مشعل در سال ۱۳۹۵ موفق شد ۲۳ میلیون فوت مکعب در روز گاز فلر را خریداری کند. ظرفیت بازیابی واحد جمع‌آوری گازهای مشعل پارسی ۷٫۵میلیون فوت مکعب در روز است.
تجهیزات مورد استفاده این مجموعه توسط شرکت تجهیزات گاز تامکار ساخته شده است. راه‌اندازی این پروژه از تولید گاز دی اکسید کربن به میزان ۲۳۰هزار تن در سال جلوگیری می‌کند.
جمع‌آوری گازهای مشعل اقدامی زیست محیطی و اقتصادی است
مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افتتاح پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی، گفت: با اجرای این طرح علاوه بر اینکه دیگر شاهد سوخته شدن گازها و اثرات نامناسب زیست محیطی نیستیم، در بعد اقتصادی نیز شاهد ایجاد یک ارزش مالی برای کشور هستیم.
فرخ علیخانی پور در مراسم افتتاح پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی، اظهار کرد: بهترین شکل توسعه، توسعه پایدار است؛ یعنی یک تناسبی میان مسایل فنی، مسایل زیست محیطی و مسایل اقتصادی به وجود بیاید.
وی افزود: در پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی علاوه بر تعادل میان بخشی های فنی و اقتصادی، بر روی بحث زیست محیطی آن نیز کار خاصی انجام گرفته است.
مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: گازی که سالیان سال در کشور سوخته می شد و اثرات منفی زیست محیطی ایجاد می کرد، در حال حاضر جمع آوری می شود و پس از تقویت به خط زده می شود.
علیخانی ادامه داد: با اجرای این طرح علاوه بر اینکه دیگر شاهد سوخته شدن گازها و اثرات نامناسب زیست محیطی نیستیم، در بعد اقتصادی نیز شاهد ایجاد یک ارزش مالی برای کشور هستیم.
وی اظهار کرد: در چنین پروژه هایی حضور و مشارکت بخش خصوصی بسیار پررنگ می شود. در اجرای پروژه ها زمان و کیفیت دارای اهمیت ویژه ای است و باید به این مسایل توجه شود.
جمع آوری روزانه سه تا هفت میلیون فوت مکعب گاز همراه در میدان پارسی
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با اشاره به افتتاح پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی، گفت: با اجرای این طرح در میدان پارسی کلاستر می توان بین سه تا هفت میلیون فوت مکعب گاز را در روز جمع آوری کرد.
ابراهیم پیرامون در مراسم افتتاح پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی اظهار کرد: شرکت ملی نفت خیلی از فلرها را در گذشته به نحوی خاموش کرده یا به کمک طرح های بزرگی مثل آماک، گازهای پرحجم را جمع آوری کرده است اما این واحد خصوصیت هایی دارد که باعث جذب بخش خصوصی شد.
وی افزود: این میدان از میدان های بزرگ نفتی کشور است که از سال ۱۳۴۵ تولید می کند. ۱۱ میلیارد بشکه نفت درجا داشته که تاکنون ۶۰ درصد نفت ذخیره قابل استحصال آن برداشت شده است. طرح بزرگ تزریق گاز از سال ۷۷ در این میدان آغاز و تا کنون توانستیم از افت فشار میدان جلوگیری کنیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری تصریح کرد: در میدان پارسی کلاستر می توان بین سه تا هفت میلیون فوت مکعب گاز را در روز جمع آوری کرد. هدف از این تزریق گاز این است که به سطح اولیه برسانیم و حاصل آن رسیدن ضریب بازیافت نفت به ۳۰ تا ۳۴درصد است. این پروژه در مدت کوتاهی انجام شد و دوره آزمایشی خود را طی کرده است‌.
پیرامون با اشاره به افتتاح واحد تزریق گاز میدان پرنج عنوان کرد: میدان پرنج، یک میدان جدید است که از سال ۸۶ شروع به تولید کرده و در حال حاضر تاسیسات تزریق به این میدان اماده شده است. حدود ۷۷۰ میلیون بشکه نفت درجا دارد و ۱۸ درصد ضریب بازیافت تخلیه طبیعی است که به حجم ۲۵ درصد خواهد رسید.
وی با بیان اینکه از طریق یک حلقه چاه این تزریق شروع می شود، خاطرنشان کرد: هدف از تزریق گاز افزایش ضریب بازیافت و نگهداشت تولید و یا افزایش تولید است که با جلوگیری از افت فشار باید صورت گیرد . ضریب بازیافت از ۱۸ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا می کند و باعث می شود بتوانیم تولید صیانتی از این میدان را ادامه دهیم .
افتتاح واحد جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی مایه خرسندی بخش خصوصی است
مدیرعامل شرکت تامکار گاز گفت: پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی آغاز یک پروسه برای حفظ محیط زیست، نگهداری و صیانت از محیط زیست و احترام به مردم است..
امیر خاکی در مراسم افتتاح پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی اظهار کرد: فلر همیشه یکی از افسوس های من بود. وزارت نفت در سال های اخیر زحمت زیادی برای جمع آوری کشید ولی به دلیل گستردگی کار و بزرگی مجموعه، بخش هایی از این کار صرفه اقتصادی نداشت.
وی افزود: این موضوع ظرفیتی را برای بخش خصوصی به وجود آورده است تا امروز شاهد راه اندازی و افتتاح واحد جمع‌آوری گازهای مشعل میدان پارسی باشیم و این مساله مایه خرسندی بخش خصوصی است.
مدیرعامل شرکت تامکار گاز تصریح کرد: این پروژه شاید به خودی خود پروژه بزرگی نباشد ولی آغاز یک پروسه است تا به حفظ محیط زیست، نگهداری و صیانت از آن کمک کند و همچنین یکی دیگر از اهمیت های اجرای این طرح احترام به مردم است.
خاکی بیان کرد: قرارداد این طرح در سال ۹۵ امضا و سال ۹۶ عملیات ساخت و اجرای آن آغاز شد و در طول مدت زمان ۵ ماه با اراده و حمایت مجموعه های وزارت نفت شاهد اجرایی شدن این طرح هستیم.
وی ادامه داد: حجم قرارداد منعقد شده در این طرح ۳ میلیون فوت مکعب بود اما همانطور که پیش بینی شده اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، امکان افزایش ظرفیت آن وجود دارد. از ۱۶ اسفندماه که راه اندازی آزمایشی آغاز شده تا روز گذشته حدود ۱۹۰ میلیون فوت مکعب گاز به جای سوزاندن فرآوری شده است .
مدیرعامل شرکت تامکار گاز خاطرنشان کرد: خوشبختانه میانگین کارکرد این سایت چیزی حدود ۴میلیون فوت مکعب بوده است و با توجه به اینکه این پروژه در حال حاضر ظرفیت جمع آوری ۷٫۵ میلیون فوت مکعب را دارد، این قول را از مسولان نفتی میگیریم که از همه ظرفیت و زیرساخت هایی اجرایی در این طرح استفاده شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.