ابلاغ برنامه حفاظت از لاک پشت فراتی به خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: لاک‌پشت فراتی از جمله گونه‌های رو به انقراض است که بخشی از جمعیت آن در جنوب غربی کشور و استان خوزستان، رودخانه‌ها و تالاب‌های آن زندگی‌ می‌کند همچنین بخشی از قسمت‌های کشورهای سوریه‌، عراق و ترکیه نیز از دیگر زیستگاه‌های لاک‌پشت فراتی است. تخریب زیستگاه‌های این گونه در کشورهای ایران، عراق، ترکیه و سوریه سبب شده است که در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در رده انقراض قرار بگیرد. پیش از این حانیه غفاری – مدیرعامل موسسه خزنده شناسان فارس و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان – از تدوین یک برنامه حفاظتی طولانی مدت با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برای گونه لاک‌پشت فراتی خبر داده بود.

وی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه برنامه بلند مدتی که برای حفاظت از لاک‌پشت فراتی تدوین شده از سوی عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – به استان خوزستان ابلاغ شده است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه هنوز بودجه‌های لازم برای حفاظت از این گونه تامین نشده، تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

غفاری ادامه داد: طی دو ماه آینده کارگاه اولیه‌ای برای کارشناسان محیط زیست استان خوزستان و محیط‌ بانان برای حفاظت از لاک‌پشت فراتی برگزار می‌شود و این شروع کار ما خواهد بود. با برگزاری این کارگاه‌ها به جمع‌بندی در زمینه چگونگی پیش برد برنامه حفاظت می‌رسیم البته محدودیت‌های بودجه‌ای تا حدودی کار را دشوار می‌کند و لازم است که توجه ویژه‌تری به برنامه حفاظت از لاک‌پشت فراتی شود.

مدیرعامل موسسه خزنده شناسان فارس با بیان اینکه مهمترین ویژگی برنامه حفاظت از لاک‌پشت فراتی تدوین آن در سه فاز بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت است، گفت: قرار است که در هر فاز از این برنامه فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و اجرایی مختلفی انجام شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان افزود: در بخش پژوهشی این برنامه حفاظت، دانشگاه‌ها درگیر می‌شوند و پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای نیازهای گونه لاک‌پشت فراتی برای تکمیل برنامه مدیریتی جامع، تعریف می‌شود. در بخش آموزشی نیز کارگاه‌هایی برای محیط‌بانان و متخصصان زیست محیطی برگزار می‌شود و در بخش اجرایی آن سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی انجام می‌دهند. از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد پاسگاه محیط‌بانی در زیستگاه این حیوانات اشاره کرد البته احتمال دارد برخی رودخانه‌ها به عنوان رودخانه‌های حفاظت شده اعلام شوند.

وی در پایان با اشاره به مشارکت تشکل‌های زیست‌محیطی و مردم محلی برای حفاظت از گونه لاک پشت فراتی گفت: وظیفه آموزش مدارس را تشکل‌های زیست محیطی برعهده خواهند گرفت و قرار است مردم محلی به ویژه صیادان که در ارتباط مستقیم با این گونه لاک‌پشت هستند در کارگاه‌های آموزشی حضور داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.