بازگشت مصوبه بازارهای ته لنجی به روال قبل تا پاپان فروردین ۹۷

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: در حالی که با تصویب قانون جدید ساماندهی کالاهای همراه ملوانی یا “ته لنجی ” طی ماه های اخیر تجارت بندری در بازار های استان های خوزستان، بوشهر و گناوه دچار رکود شده و بسیاری از کاسبان بازارهای ته لنجی ناچار به خانه نشینی شده اند روز گذشته خبر جدیدی مبنی بر موافقت رییس گمرک ایران با آزاد سازی کالا‌های موجود لنج‌ها و فروش ته‌لنجی ها منتشر شد. خبری که اگرچه در وهله اول رفع مشکلات چند ماهه کاسبان خطه جنوب کشور را نوید می دهد اما با کمی تامل تنها راهکاری موقتی برای خاتمه دادن شرایط فعلی بازارهای ته لنجی به نظر می رسد، چرا که این مصوبه تنها تا پایان فروردین ماه سال ۹۷ قابل اجراست!

نویسنده: مریم احمدی

تصویب قانون جدید کالاهای همراه ملوانی یا “ته لنجی” از سوی هیئت وزیران دولت در تیرماه سال جاری که با هدف ساماندهی ته لنجی ها و تامین معیشت ساحل نشینان استان های جنوبی از جمله بوشهر و همچنین محدود کردن مبادی ورود کالای قاچاق از مرزهای جنوبی کلید خورده بود طی ماه های اخیر به یکی از مشکلات اصلی مرزنشینان جنوبی از جمله بوشهری ها تبدیل شده است! در حالی که بنا ادعای مسئولان سازمان گمرک قررا بود این طرح زمینه بهبود معیشت لنج‌داران، ملوانان و بازاریان را فراهم می کند اما در عمل به گرانی اجناس وارداتی، رکود و تعطیلی بازارهای مرزی به عنوان تنها منبع معیشتی بسیاری از ساکنان خطه جنوب و نارضایتی آنها منجر شد. از این رو بحث رسیدگی به وضعیت بازاریان این منطقه در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و در نهایت روز گذشته دستورالعمل جدید اعلام شد!

راهکاری صوری یا موثر؟!

روز گذشته سرپرست دفتر نظارت گمرکات استان بوشهراعلام کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده و موافقت رئیس گمرک ایران، به گمرکات استان بوشهر اجازه داده شد تا پایان فروردین ماه سال آینده اقدام به آزادسازی کالا‌های موجود لنج‌ها و ته‌لنجی کنند!

گویا طبق مصوبه شورای تامین استان اجرای مصوبه جدید ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین سال آینده به تعویق افتاده و شرایط ترخیص ته لنجی در بندر‌های این استان از ۱۳ اسفند تا پایان فروردین ماه سال آینده به روال قبل انجام خواهد شد!

بهروز قره بیگی درباره ترخیص کالای ملوانی به روال سابق گفت: ترخیص کالا به عوامل وجزییات متعددی بستگی دارد که با تصمیم گمرک براساس ضوابط و قوانین پیرامون آن تصمیم گیری می‌شود!

این د رحالی است که برخی کارشناسان حوزه گمرک معتقدند تعیین زمان تا پایان فروردین سال اینده جنبه صوری داشته و راهکاری برای رفع مشکل بازاریان و لنج داران بوشهر و پاسخ قابل قبولی برای اعتراضات اخیرشان نیست. چرا که احتمالا بعد از پایان فروردین و بازگشت سکون نسبی به بازار ته لنجی ها مجددا بحث ساماندهی وضعیت کالاهای همراه ملوانی مطرح شده و مشکلات این حوزه از سر گرفته می شود!

لازم به ذکر است طی ماه های اخیر به ویژه از اواخر بهمن ماه سال جاری به دلیل محدودیت‌های مصوبه دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان در بندر‌های گناوه، دیلم، بوشهر، ریگ و دیر بازاریان ومغازه داران بازار تجاری گناوه و دیلم و بندر ریگ که اجناس خود را از محل کالای همراه ملوان تامین می‌کنند، بدلیل تخلیه نشدن بار و خالی شدن مغازه هایشان دست از کار کشیدند . شناور‌های باری و سفاری حامل کالا که در بندر‌های این استان پهلو گرفته بودند نیز چندین هفته در اعتراض به این مصوبه از تخلیه کالا خودداری کردند. وضعیتی که در هفته های پایانی سال و استانه رسیدن نوروز سبب افزایش ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت اجناس ته لنجی در بازار شهر‌های ساحلی این استان شد!

این در حالی است که بیش از ۲هزار شناور سفری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا ۸ ملوان دارند و بیش از ۱۲هزار نفر بطور مستقیم در شناور‌ها مشغول به کار هستند. ضمن اینکه ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهر‌های ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می‌کنند که با این احتساب خانواده‌های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند! با این تفاسیر در ایام پایانی سال که پرفروش ترین زمان بازارهای ته لنجی محسوب می شود بازارهای ساحلی تعطیل بودند و بازاریان حالا چشم به ایام تعطیلی نوروز دوخته اند تا شاید بازارهای ته لنجی با ورود گردشگران کمی رونق گرفته و زیان چند ماهه اخیر را تا حدی جبران کنند!

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.