توصیه پلیس فتا خوزستان درباره خرید و فروش کالا در فضای مجازی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سرهنگ شاهین حسنود رییس پلیس فتا خوزستان اظهار کرد:با پیشرفت تکنولوژی و توسعه روز افزون اینترنت برخی کاربران برای سهولت در خرید و یا فروش وسایل در کمترین زمان با قیمت مناسب اقدام به راه اندازی سایت ها و کانال های تبلیغاتی در فضای مجازی از قبیل سایت دیوار، شیپور و کانال های تلگرامی کرده اند.
وی افزود: طبق قانون مجازات جرایم رایانه‌ای،هرشخصی اطلاعات خصوصی افراد را در فضای مجازی منتشر کند به حبس از ۹۱ روز تا دو سال و یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰میلیون ریال و یا هر دو محکوم خواهد شد.
رییس پلیس فتا خوزستان ادامه داد: در برخی از این آگهی های تبلیغاتی مشاهده شده که افراد سودجو با انتشار اطلاعات خصوصی از قبیل شماره تلفن و اطلاعات خصوصی در زیر آگهی تبلیغاتی قصد مزاحمت و سلب آسایش و آرامش برای شهروندان ایجاد می کنند.
وی بیان کرد: همچنین با توجه به بستر ایجاد شده برای خرید و فروش کالاهای دست دوم، افراد سودجو و کلاهبردار از این فرصت استفاده کرده و اقدام به فروش کالاهای سرقتی کرده و یا اینکه با روش های گوناگون افراد را فریب داده و با دریافت وجه یا بیعانه هیچ کالایی به آنها تحویل نمی دهند.
سرهنگ حسنوند گفت:شهروندان باتوجه به این شرایط از قرار گذاشتن با فروشندگان کالاها در مکان‌های پرت و خلوت خودداری کرده و برای مشاهده کالا و پرداخت پول آن در اماکن عمومی و پر تردد با این افراد قرار ملاقات بگذارند.
وی افزود:شهروندان در نظر داشته باشند پیش از واریز وجه به حساب فروشنده، به صورت حضوری از سالم بودن کالا اطمینان حاصل کنند.
رییس پلیس فتا خوزستان گفت:شهروندان هنگام خرید وسایل الکترونیکی هوشمند نظیر گوشی تلفن همراه ، تبلت‌ و لپ ‌تاپ مراقب اصالت آن باشند و پیش از خرید از هویت و اصالت آنها مطمئن شوند چرا که خریدار علاوه بر تبعات بعدی، وجه خود را نیز از دست داده است.
وی ادامه داد: با دانستن نام سازنده یک کالا و شماره سریال، شهروندان می توانند ویژگی این کالا را به صورت جز به جز با سایر کالاهای مشابه مقایسه کنند که این امر می‌تواند به آنها کمک کند تا کالایی را که به صورت آنلاین خریداری کرده اند با ضمانت و اصل باشد.
سرهنگ حسنوند گفت: همواره باید در نظر داشت که هر نوع اطلاعات ثبت شده مربوط به آگهی تبلیغاتی با خود کالا مقایسه شود تا در صورت مغایرت اجناس از خرید و واریز وجه به حساب فروشنده خودداری شود.
وی افزود: شهروندان باید دقت داشته باشند که پیش از واریز وجه، شماره تماس ثابتی از فروشنده به دست آورند و همچنین اصل بودن کالا برای آنها ثابت شود.
رییس پلیس فتا خوزستان همچنین در خصوص روند رسیدگی به شکایت مردمی و کلاهبرداری سایت های تبلیغاتی گفت: شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر وجه واریزی از طریق دستگاه های عابربانک و یا فیش بانکی (حضوری توسط خود شخص) به حساب فروشندگان واریز، و کالای خود را دریافت نکنند، مسئولیت پیگیری این نوع جرایم به عهده پلیس آگاهی است.
وی ادامه داد: در غیر این صورت اگر واریز وجه به صورت اینترنتی انجام شود، روند رسیدگی به اینگونه پرونده توسط پلیس فتا است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.