خوزستان امسال ۴ ماه عقب افتاد!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نویسنده: میترا شهبازی

معضل جولان ریزگردها در خوزستان همچنان ادامه دارد. به طوری که میزان غلظت گرد و غبار در روز گذشته به ۶۶ برابر حد مجاز رسیده است. مسئله‌ای که اکنون به گفته نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس علاوه بر تعطیلی مکرر ادارات و عقب افتادن برنامه‌های کلی استان، دانش‌آموزان و دانشجویان را هم ۴ ماه از زمان‌بندی درسی‌شان عقب انداخته است. موضوعی که به گفته رییس مجمع نمایندگان در مجلس همچنان ادامه دارد و اگر از همین امروز برای رفع آن اقدام شود، در خوشبینانه ترین حالت ۱۰ سال زمان نیاز است تا برطرف شود.

سایه سنگین گرد و غبار بر سر خوزستانی همچنان سنگینی می‌کند و اینطور که نمایندگان مجلس می‌‎گویند با این وضعیت که میزان غلظت گرد و غبار در پنجاه و پنجمین روز از فصل زمستان در مناطق مختلف استان به ۶۶ برابر حد مجاز رسید، حالا حالاها خیال کنار رفتن ندارد. ریزگردهایی که در سال جاری توانستند حدود ۴ ماه سیستم آموزشی استان را تعطیل کنند و دانش‌آموزان و دانشجویان را از برنامه درسی‌شان عقب بی‌اندازند. البته مشکل خوزستان تنها به تعطیلی مدارس ختم نمی‌شود، خسارت‌هایی که طغیان ریزگردها به زیرساخت‌های استان اعم از آب و برق می‌زند نیز غیرقابل جبران است. درکنار این مسائل تنفس مداوم ریزگردها نیز سلامت خوزستانی‌ها را به خطر انداخته است و طی روزهایی که مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات تعطیل اعلام می‌شوند، بیمارستان‌ها و مراکز امدادرسانی هستند که در شرایط آماده باش و اضطرار قرار می‌گیرند.

۴ ماه تعطیلی مدارس کی جبران شود؟

در سال جاری با تشدید غلظت گرد و غبار مدارس و دانشگاه‌ها به صورت مکرر تعطیل شدند و تعداد روزهایی که تعطیلی بر سر سیستم آموزشی استان خوزستان سایه انداخت به حدود ۴ ماه رسیده است. روزهای بیشماری که حالا فرصتی برای جبران آن نیست و معلوم نیست مسئولان آموزش و پرورش می‌خواهند به چه نحو آن را جبران کنند. در این رابطه نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان خوزستانی بر لزوم برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان تأکید می‌کند.

قاسم ساعدی می‌افزاید:« بارها در رابطه به ضرورت جبران تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به مسئولان اجرایی از رئیس جمهور گرفته تا رئیس سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش تذکر دادهایم ولی تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.» وی با انتقاد از اینکه امسال تشکیل کلاس‌ها حدود ۴ ماه به علت وجود ریزگردها مختل شد، ادامه می‌دهد:« این مسئله لطمه جبران ناپذیری به تحصیل دانش‌آموزان خوزستانی وارد کرده است.» این نماینده مجلس ادامه می‌دهد:« روند رسیدگی به وضعیت ریزگردهای در جنوب غرب کشور نشان می‌دهد که دولت برای بهبود اوضاع ریزگردها برنامه‌ای ندارد.»

تا ۱۰ سال دیگر هم ریزگردها نمی‌روند

علاوه بر تعطیلی طولانی مدت سیستم آموزشی خوزستان و وارد شدن خسارت به نیروهای اشتغال نسل آینده، این معضل به گفته رضا رضایی، مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان تنها در روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه توانست به لغو ۳۰ پرواز فرودگاه بین‌المللی اهواز بی‌انجامد. چرا که در این روز که به عنوان پنجاه و چهارمین روز از فصل زمستان یاد می‌شود، میزان غلظت گرد و غبار به ۶۰ برابر حد مجاز رسید. در روز بعد آن یعنی چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه نیز به جای اینکه غلظت گرد و غبار هوا کاهش یابد باز هم افزایش یافت. به طوری که بر اساس اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان، میزان غلظت غبار موجود در هوای دزفول به ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده که این میزان غلظت، بیش از ۶۶ برابر حد مجاز است. اتفاقی که با توجه به گفته رییس مجمع نمایندگان خوزستان اگر از امروز برای رفع معضل گرد و غبار خوزستان اقدام شود، در خوشبینانه ترین حالت به ۱۰ سال زمان نیاز است. عباس پاپی زاده می‌افزاید:« قرار است امسال ۱۹هزار هکتار عملیات نهالکاری در اراضی جنوب شرق اهواز اجرا شود اما این رقم در مقایسه با وسعه ۳۵۰ هزار هکتار بیابان های جنوب شرق قابل مقایسه نیست.» علاوه بر این اثرات این نهال‌کاری‌ها هم طی ۵ سال آینده نمایان می‌شود.

بنابراین با این تفاسیر تا ۱۰ سال آینده هم ریزگردها خیال کنار رفتن از آسمان خوزستان را ندارند و بیش از ۴ ماه باید منتظر تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بود تا مسئولان به خودشان بیایند و خوزستان را از زیر گرد و غبار روز افزون بیرون بکشند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.