خشکسالی عامل اصلی بیکاری و مهاجرت کشاورزان به شهرها

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: عبدالرضا نواح عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در حاشیه نشست تخصصی راه های برون رفت از مرگ کارون بیان کرد: خوزستان قطب کشاورزی کشور بوده و با خشکسالی متوالی در این سال ها در حال از بین رفتن است که این اتفاق موج گسترده بیکاری و مهاجرت در مناطق روستایی ایجاد می کند.

نواح با بیان اینکه وقوع بیکاری در مناطق کشاورزی، سبب انتقال کشاورزان و روستاییان به مراکز استان ها و شهرستان ها می شود، اظهار کرد: در صورت خشکسالی روستاییان به دلیل عدم شغل مناسب و تغییر سبک زندگی دچار مشکل شده و با گسترش ناهنجاری ها و کج روی های اجتماعی مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه ابتدا با مشکلات اقتصادی و سپس دچار بحران جمعیتی و اجتماعی خواهیم شد اظهار کرد: باید برای احیای کارون کارها و اقدامتی انجام شود تا مردم بتوانند سیستم زندگی سنتی خود را ادامه دهند و برگزاری این نشست در جهت جلوگیری از مشکلات و ارائه نظرات است.
نواح در ادامه گفت: در کشورهای توسعه یافته ابتدا اشتغال و تأمین مواد غذایی از محیط های روستایی انجام میگیرد و سپس اجازه مهاجرت داده میشود اما متاسفانه این کار در کشور ما انجام نگرفته و روستاییان ضمن اینکه با کاهش دبی آب کارون مواجه شده اند دغدغه انتقال و کمبود آب بر مشکلات آنها افزوده می شود.
نواح بر ضرورت فرهنگ سازی در جهت جلوگیری از ریختن فاضلاب ها و تأثیر منفی آن بر آب رودخانه توسط سازمان بهداشت و درمان تأکید کرد و گفت: سازمان بهداشت و درمان باید با اطلاع رسانی آثار منفی زیست محیطی توسط فاضلاب ها در جهت سلامتی شهروندان بخصوص کودکان تلاش کند و همه باید در راستای زنده نگهداشتن کارون و ایجاد شرایط زندگی بهتر برای شهروندان همت کرده و صدای مردم مظلوم خوزستان را به گوش مسئولان برسانند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.