“دز” هم وارد بحران شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مریم احمدی

دز به عنوان سومین رودخانه پر آب کشور از رشته کوه زاگرس میانی درجنوب استان لرستان سرچشمه گرفته و با گذر از شهرستان دزفول مزارع کشاورزی و باغات نواحی همجوار را سیراب می کند. از این رو این رودخانه همواره شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان محسوب شده و در اکوسیستم و محیط زیست منطقه نیز نقش مهمی را ایفا می کند. ضمن اینکه رودخانه کارون نیز از سالهای دور از دبی و کیفیت این رودخانه بهره می برد. با این حال طی سالهای اخیر ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی ، کاهش دبی رودخانه ، کاهش سرعت جریان آب و رسوب گذاری کف رودخانه که خود به عاملی برای رشد جلبک ها تبدیل شده ، حیات این رودخانه ارزشمند را با تهدید جدی روبرو کرده است. تا انجا که بخش هایی از این رودخانه به ویژه در پائین دست پل باستانی و اطراف پل شناور با رشد قابل توجه جلبک ها و خزه ها به تالاب تبدیل شده، قسمت هایی از آن خشک و محل انباشت زباله ها شده است.

فاضلاب هایی که همچنان راهی دز می شود!

در حال حاضر فاضلاب بسیاری از مناطق دزفول از جمله زیباشهر، چم گلک، تیپ ۲۹۲ زرهی، کوی حافظ، پارک ساحلی ولیعصر، فاضلاب روستایی گاومیش آباد غربی، فاضلاب صنعتی کاغذ پارس هفت تپه و فاضلاب شهری از ایستگاه پمپاژ شرق به رودخانه دز سرازیر می شود. ضمن اینکه فاضلاب برخی روستاهای شوش و اندیمشک هم به طور مستقیم به بستر این رودخانه وارد می شود.علاوه بر این روزانه ده ها تن پسماند و زباله نیز از پسماندهای بالادست لرستان وارد رودخانه شده و پشت سد دز انباشته می شود.

این در حالی است که طی سالهای اخیر بارها بر احداث شبکه فاضلاب به عنوان مهمترین راهکار نجات دز تاکید شده است با این وجود تا به امروز و به رغم هشدارهای فراوان هنوز اقدام اساسی دراین خصوص صورت نگرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با تایید این شرایط می گوید: خوشبختانه هنوز برای رودخانه دز دیر نشده است و اگر همت ها بیشتر شود، می توانیم این معضل را مدیریت کنیم.

فرهاد قلی نژاد با تاکید بر اینکه همچنان نگرانی نسبت به ورود فاضلاب از چند منطقه به رودخانه دز وجود دارد می گوید: در حال حاضر ورود فاضلاب برخی نواحی دزفول از جمله کوی زیباشهر به رودخانه دز هشدار جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا آلودگی زیادی به دنبال داشته است.

بنا به گفته این مسئول برای حل مشکل ورود فاضلاب این نواحی به دز مقرر شده یا تصفیه خانه فاضلاب برای این مناطق احداث شود و یا فاضلاب این نواحی به فاضلاب شهر دزفول متصل شود.

در شرایطی که ساماندهی فاضلاب کوی زیباشهر توسط شرکت آب و فاضلاب، ساماندهی فاضلاب شهر چم گلک، هدایت فاضلاب کوی حافظ و ورودی های پارک ولیعصر به شبکه فاضلاب شهری دزفول، جلوگیری از ورود فاضلاب ایستگاه پمپاژ شرق (گاومیش آباد) توسط آبفا ، پاکسازی و لایروبی مناطق بحرانی رشد جلبکها توسط شهرداری و امور آب، جمع آوری پل شناور و اقدامات فوری بازسازی توسط شهرداری، رهاسازی دبی خروجی مطابق حق آبه رودخانه دز توسط سازمان آب و برق خوزستان و تعمیر و راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب تیپ ۲۹۲زرهی از جمله راهکارهایی بوده که در طی یک سال اخیر برای جلوگیری از الودگی بیشتر دز عنوان شده و لی گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست استان حاکی از ان است که هیچ یک از این اقدامات تاکنون عملی نشده است.

گویا به رغم وخامت اوضاع هنوز اراده جدی و همکاری بین سازمان های مختلف شهرستان برای نجات این رودخانه از بحران زیست محیطی فعلی وجود ندارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.