تکرار درد لاعلاج اهوازی ها پس از اولین باران پاییزی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:در حالی که طی سالهای اخیر با تمرکز بیشتر مسئولان بر شناخت عامل اصلی الایندگی هوای اهواز و اعلام مواردی چون گیاه حساسیت زای کنوکارپوس بعنوان متهم ردیف اول بیماری های تنفسی انتظار می رفت رفع این عوامل در صدر برنامه های مسئولان استانی و کشوری قرار بگیرد اما امسال پس از بروز اولین بارشها دیگر صحبتی از عامل یا عوامل نیست و همه توجهات به برگزاری مانور و تجهیز نیروها در مراکز درمانی اهواز متمرکز شده است!

سال گذشته در پی ابتلای صدها نفر از ساکنان شهر اهواز به بیماری های حاد تنفسی و ریوی بررسی مسئولان وزارت بهداشت برای شناسایی عامل اصلی الایندگی هوای شهرهای استان به ویژه اهواز در فصل پاییز، به اعلام پوشش های گیاهی حساسیت زای کنوکارپوس به عنوان متهم اصلی بحران تنفسی در این منطقه منجر شد. موضوعی که بلافاصله به تایید ایدنی رییس بیمارستان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و تعداد بسیاری از اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه محیط زیست هم رسید. حالا بماند که چندی بعد این ادعا از سوی رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان رد شد و مهرانگیز چهرازی با بیان اینکه این درختان در اهواز به صورت مکرر هرس می شوند و اصلاً به مرحله بذر دهی و گرده افشانی نمی رسند که بتوان آنها را عامل اصلی آلرژی زایی شهروندان دانست سعی کرد توجه مسئولان را به عوامل دیگر معطوف کند!

پس از آن بحث بی کیفیتی بنزین تولیدی پتروشیمی خوزستان، الایندگی فلرهای نفتی و در نهایت خشکی تالاب هورالعظیم و خشکسالی و تغییرات اقلیمی هر کدام به عنوان مهمترین عامل مشکلات تنفسی در اهواز مطرح شدند .عواملی که پس از گذشت ۴ سال از تکرار قصه بحران تنفسی در اهواز همچنان به قوت خود باقی است. طی ماه گذشته باری دیگر بارش پاییزه دهه ها اهوازی را به مراکز درمانی کشاند و حالا با شروع مجدد بارش ها هشدارها در خصوص احتمال افزایش امار مبتلایان به بیمار یهای تنفسی در منطقه بالا گرفته است. این د رحالی است که به رغم ادعای مسئولان هرس درختان کنوکارپوس به عنوان متهم ردیف اول این وضعیت در زمان مقرر انجام نشده است. الودگی فلرهای نفتی هم به رغم وعده مسئولان وزرات نفت همچنان به وقت خود باقی است!

عامل مهم نیست مراکز درمانی آماده باشند!

این در شرایطی است که گویا مسئولان پس از ۴ سال تکرار مقصریابی و شمردن عوامل الاینده حالا خودشان از این وضعیت خسته شده اند و ترجیح داده اند به جای یافتن مقصر روی تجهیز مراکز درمانی و رسیدگی به بیماران تنفسی تمرکز کنند!

با وجود بالا رفتن روزانه آمار مبتلایان به بیماری های ریوی و تنفسی در اهواز طی پاییز امسال دیگر نه خبری از اشاره به عوامل ایجاد بحران تنفسی هست و نه اقدامات پیشگیرانه!

آمادگی مراکز درمانی در برابر بحران تنفسی پس از نخستین بارش‌های پاییزی تنها خبری است که این روزها به رغم وضعیت بد هوای اهواز از سوی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام شده است!

دکتر مهران ورناصری در این خصوص می گوید: در دانشگاه جندی شاپور از مدت‌ها قبل برای امور درمانی در زمان بروز این مشکلات تنفسی هماهنگی‌ها انجام و تمهیدات لازم اندیشیده شده و برگزاری سمینار و مانور آمادگی در برابر بحران تنفسی پس از بارش‌های پاییزی در اهواز از جمله این برنامه هاست. بنابه گفته ورناصری اموزش‌های لازم به کادر درمانی اعم از پزشکان عمومی و پرستاران در این زمینه ارائه شده و الگوریتم سیر درمانی برای بیماران این مشکلات تنفسی دچار می‌شوند، در تمامی بیمارستان‌ها نصب شده است

با این تفاسیر دیگر نیازی به تلاش برای شناخت و رفع عامل اصلی وضعیت موجود نیست و به جای تلف کردن وقت برای پیشگیری باید به فکر تامین منابع مالی و تجهیز مراکز درمانی اهواز بود! مریم احمدی/*

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.