دستور وزیر نفت برای تعیین تکلیف ساخت طرح‌های NGL

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تعیین تکلیف ساخت تمامی طرح های NGL با هدف افزایش ظرفیت تولید خوراک صنایع پتروشیمی خبر داد و گفت: با واگذاری قرارداد ساخت NGL خارگ، برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی در خارگ آغاز شده است.

علی محمد بساق زاده، از دستور وزیر نفت برای تعیین تکلیف ساخت تمامی طرح های در دست اجرای جمع آوری گازهای همراه نفت با هدف تامین بیشتر خوراک صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: با رفع موانع صادرات نفت و انجام تعمیرات اساسی تولید در دو واحد ان جی ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ از ابتدای سال جاری تاکنون با هدف تامین خورام مجتمع های پتروشیمی مستقر در ماهشهر افزایش یافته است.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه هم اکنون وضعیت بهره برداری چهار طرح دیگر ان جی ال شامل ۹۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ تعیین تکلیف شده است، تصریح کرد: این واحدها قرار است خوراک مورد نیاز خوراک پتروشیمی بندر امام، بوعلی، پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ را تامین کنند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی از واگذاری ساخت ان جی ال ۳۲۰۰ به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر داد و یادآور شد: قرارداد ان جی ال ۲۳۰۰ اخیرا با شرکت پتروشیمی امیر کبیر و ان جی ال ۱۷۰۰ در مراحل آخر برای واگذاری به پتروشیمی مسجد سلیمان است.

او همچنین با اشاره به اختصاص تولید ان جی ال ۱۸۰۰ و ۲۴۰۰، برای تامین خوراک پالایشگاه گاز بیدبلند دو با نظر وزارت نفت، بیان کرد: علاوه بر این وضعیت ساخت ان جی ال خارگ هم مشخص شد و از مسیر برگزاری مزایده ساخت این واحد جمع آوری گازهای همراه نفت به غدیر و صدرا واگذار شده است.

بساق زاده در پایان خاطرنشان کرد: با تعیین تکلیف ساخت طرح ان جی ال خارگ، برنامه ریزی برای ساخت و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در جزیره خارگ آغاز شده است.

گفتنی است، «بیژن زنگنه» وزیر نفت خرداد ماه امسال در راستای اجرای سیاست‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ماموریت‌هایی را در جهت توسعه صنعت پتروشیمی برای «مرضیه شاهدائی» مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین کرد.

یکی از ماموریت‌های سه گانه واگذار شده به معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، ایجاد بستر لازم برای اجرای به موقع طرح‌های تامین خوراک پتروشیمی‌ها از جمله طرح‌های (NGL) بود که با گذشت حدود سه ماه سیاست‌های ابلاغی وزیر نفت در این حوزه کاملا عملیاتی شده است.

هم اکنون با بسترسازی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عملیات اجرایی پنج طرح NGL با سرمایه گذاری شرکت‌ها و هلدینگ‌های تخصصی پتروشیمی عملیاتی شده به طوری‌که تاکنون عملیات اجرایی و ساخت طرح‌های NGL3200، ۲۳۰۰، ۳۱۰۰ و پالایشگاه گاز بیدبلند دو برای پالایش گاز چهار طرح NGL آغاز شده است.

علاوه بر این در شرایط فعلی آخرین مراحل واگذاری ساخت دو طرح NGL 1800 و ۲۴۰۰ به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس انجام شده که پیش بینی می‌شود با بهره برداری طرح‌های NGL و پالایشگاه بیدبلند دو در مجموع حدود ۳٫۵ میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت به‌جای سوختن در مشعل، جمع آوری و در راستای تکمیل زنجیره ارزش به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار بگیرد.

بر این اساس بدون احتساب چهار طرح NGL تامین کننده خوراک پالایشگاه بیدبلند دو، صرفا با اجرای طرح‌های NGL 3200، ۲۳۰۰، ۱۸۰۰، ۲۴۰۰ و ۳۱۰۰ گازهای همراه ۱۵ میدان نفتی ایران شامل میادین آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، جفیر، دارخوین، یادآوران، بند کرخه، سازند خامی مارون، آغاجاری، رگ سفید، دهلران، چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب، دالپری و نفت شهر جمع آوری و صرف تامین خوراک صنایع پتروشیمی شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.