منطقه ویژه اقتصادی دیگری در بندرماهشهر احداث می شود/ محیط زیست: نمی گذاریم؛ خاک ماهشهر آلوده به فلزات سنگین است!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: شریعتی استاندار خوزستان در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهر مطرح کرد؛

 در منطقه ویژه اقتصادی دچار مشکلات زیست محیطی هستیم، معتقدیم پتروشیمی ها باید موظف به نوسازی شوند.
 فاز کنونی منطقه ویژه دچار مشکلات خاص خود است و برای فاز جدید باید پتروشیمی ها موظف به رعایت استانداردهای جهانی زیست محیطی شوند.
بنا به گفته وزیر نفت؛ عسلویه دیگر فضای توسعه ندارد و در دیگر مناطق کشور هم یا زیرساخت وجود ندارد و یا دسترسی به دریا نیست؛ علیرغم فشار نمایندگان برخی مناطق وزرات نفت اصرار به احداث منطقه ویژه اقتصادی دیگری در بندرماهشهر دارد که دلیلش وجود ظرفیت ها و زیرساخت های منطقه است.
 در خصوص مباحث زیست محیطی، این موضع یک اصل حاکمیتی است، چرا که در نبود محیط زیست سالم، امید به زندگی و سلامت مردم از بین می رود. ما هم با خانم دکتر ابتکار و هم دکتر کلانتری در این خصوص صحبت کرده ایم و بر اجرای مسائل زیست محیطی تاکید شده است.
احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
 طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ممنوعیت زیست محیطی دارد
خاک بندر ماهشهر آلوده به فلزات سنگین است
 احمدرضا لاهیجان‌زاده  در جلسه طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: در طرح توسعه منطقه ویژه پتروشیمی مشاور هیچ مراجعه‌ای به سازمان محیط زیست نداشته و در طرح خود موانع زیست محیطی را نادیده گرفته است.
 وی افزود: طرح توسعه منطقه ویژه پتروشیمی تبعات زیست محیطی فراوانی برای شهرستان و شهروندان ماهشهری دارد.
 مدیرکل محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: باوجود فجایعی که هر روزه به دلیل وجود صنایع پتروشیمی در منطقه شاهد هستیم در طرح توسعه حریم صنایع را در جوار منازل مسکونی شهروندان آورده‌اند.
 لاهیجان‌زاده یادآور شد: در ۴ سال اخیر ۷۲ حادثه و فاجعه سنگین ناشی از فعالیت صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: مرگ و میر آبزیان بخش کوچکی از فجایع رخ داده ناشی از فعالیت صنایع است.
 مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان متذکر شد: خاک ماهشهر کاملاً آلوده شده و آزمایشات انجام شده حاکی از وجود فلزات سنگین در خاک این شهرستان است.
 لاهیجان‌زاده ادامه داد: مباحث قانونی و زیست محیطی هرگز اجازه اجرای طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را نمی‌دهد.
 وی در پایان اضافه کرد: بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته بهترین مکان برای اجرای فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، جاده ماهشهر به امیدیه است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.