خارج کردن سازه دکل ۹۵ فتح از کانون آتش رگ سفید شتاب می‌گیرد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با راه‌اندازی سیستم خنک کننده (کولینگ) محوطه چاه ۱۴۷ رگ سفید – ۲، عملیات خارج کردن سازه دکل ۹۵ فتح و باقیمانده تجهیزات از کانون آتش سرکش را با شتاب بیشتری دنبال می‌کنند.

ستاد راهبری مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید – ۲ اعلام کرد: عملیات پاکسازی بستر چاه با جدیت و تلاش بی وقفه و کاربست تجهیزات مرتبط با رعایت استانداردهای ایمنی و نگاه ویژه به حفظ سلامت مهارگران با توجه به ماهیت و حساسیت کار و حجم بالای آتش، طبق برنامه اجرا و صورت می‌پذیرد.

تاکنون بخش عمده تجهیزات آسیب دیده پیرامون چاه تخلیه و به محل‌های پیش بینی شده انتقال یافته و در زمان حاضر تمرکز مهارگران بر محور خارج کردن بقایای دکل از کانون آتش است.

در این ارتباط شب گذشته زیر پوشش آب افشان‌ها و خنک سازی اطراف چاه، دو محموله مخازن سیال از درون آتش بیرون کشیده شد و بتدریج زمینه دسترسی به سازه اصلی دکل در دهانه چاه فراهم می‌شود.

در همین حال تجهیزات کاربردی عملیات بستن چاه از سطح از جمله اتی واگن و استینگر و سایر متعلقات آماده و به موقعیت چاه انتقال یافته است.

همسو با این اقدامات، با کامل شدن ساخت محل برای نصب و برپایی دو دستگاه حفاری (لوکیشن) جهت حفر چاه‌های امدادی، کار جابجایی دستگاه حفاری ۹۳ فتح با بکارگیری افزون بر یکصد دستگاه خودروهای سنگین و فوق سنگین به منطقه انجام و به زودی برای حفر یک حلقه چاه برپا خواهد شد.

همچنین دستگاه حفاری دوم مشخص و مقدمات انتقال آن به موقعیت پیش بینی شده برای استقرار و حفاری یک حلقه چاه دیگر به منظور بستن چاه از عمق آماده سازی می‌شود.

چاه ۱۴۷ رگ سفید – ۲ در گستره عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران هفتم آبان ماه جاری در حین عملیات حفاری بوسیله دکل حفاری ۹۵ دچار فوران و آتش سوزی شد.

عملیات مهار و کنترل فوران این چاه با راهبری مدیران ارشد، متخصصان، تیم‌های تخصصی مهار و کنترل فوران چاه، بسیج امکانات و تجهیزات فنی و پشتیبانی شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در قالب برنامه‌ریزی منسجم و زمانبندی شده با نظارت مستقیم معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید در جریان است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.