باز باران، با آب‌گرفتگی فراوان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: شرکت آب و فاضلاب می‌گوید ما متولی دفع فاضلاب‌های شهری هستیم و شهرداری نیز می‌گوید با توجه به اشکالات شبکه فاضلاب، ما مسئولیت آب‌گرفتگی خیابان‌ها را در بارندگی‌های آینده نمی‌پذیریم. شهروندان اهوازی عملکرد شهرداری و آب و فاضلاب را در دفع آب‌های سطحی نامطلوب می‌دانند. این همه داستان نیمه‌تمام وضعیت فاضلاب شهر اهواز در فصل بارندگی است که بیشتر به پاس‌کاری شبیه است. مردم کاری ندارند چه کسی باید چه کاری انجام دهد. آنها نگرانند؛ نگران «باز باران با دردسرهای فراوان».

نگرانی همیشگی
یک شهروند اهوازی در این باره به همشهری می‌گوید: چند سالی است که آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های اهواز پس از باران به امری پذیرفته شده برای مسئولان تبدیل شده و با وجود همه خواسته‌ها و انتقادات مردمی، اقدام خاص و قابل توجهی برای رفع این معضل انجام نشده است.
«عیدان بالدی» می‌افزاید: باران معمولا حیاتی تازه به شهرها می‌دهد و مهم‌تر اینکه این بارش‌ها عاملی برای جلوگیری از بروز دوباره ریزگردها در این فصل است و از این رو باران دل مردم خوزستان را امیدوار و شاد می‌کند، اما در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان حرف زدن از باران نگران‌کننده است.
او اضافه می‌کند: خوشبختانه امسال با نخستین بارش پاییزی مردم استان دچار مشکلات تنفسی نشدند، اما آب‌گرفتگی مشکل دیگری است. البته باران اخیر زیاد نبود تا شهر فلج شود. ما نگرانیم تا بارش‌های شدیدتر، معابر را مثل سال‌های گذشته مسدود کند. البته شهردار جدید قول‌هایی داده که باید منتظر بمانیم و ببینیم امسال چه می‌کنند.

از همین الان به فکر باشید
یک راننده اهوازی که در مسیر نادری تا سه‌راه خرمشهر مسافرکشی می‌کند، به همشهری می‌گوید: آب‌گرفتگی خیابان‌ها تردد خودروها در معابر شهر اهواز را با کندی مواجه می‌کند و موجب بروز اختلال در ترافیک می‌شود. مسئولان باید از همین الان به فکر باشند.
«قاسم کروشات» اظهار می‌کند: مسدود شدن خیابان‌ها و معابر به دلیل آب‌گرفتگی، سختی‌ها و مشکلاتی را در تردد مردم ایجاد می‌کند. ماشین‌ها همیشه کثیف می‌مانند و تعداد مسافران در وسایل عمومی کمتر می‌شود.
او اضافه می‌کند: فاضلاب‌های روباز و غیراصولی موجب بروز مشکل بهداشتی در شهر نیز می‌شود و بوی نامطبوع، خیابان‌های مرکز شهر را پس از باران فرامی‌گیرد که این وضعیت سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

سوژه تکراری
یکی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به همشهری می‌گوید: سال گذشته پس از باران‌، خیابان‌های شهر اهواز زیر آب رفت. مدارس و دانشگاه‌های شهر نیز دچار آب‌گرفتگی شدند و دانش‌آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات با دشواری‌های فراوانی مواجه شدند.
«فرزاد اسلامی» اضافه می‌کند: تصاویر خیابان‌های آب‌گرفته اهواز و مطالب طنز مربوط به آن دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمی‌شود، چون کاربران این موضوع را دیگر یک سوژه تکراری می‌دانند.
این دانشجو از مسئولان می‌خواهد یک کار ویژه و درست برای امسال پیش‌بینی کنند و می‌گوید: گرچه می‌توان این وضعیت را در تمام نقاط شهر مشاهده کرد، ولی به طور یقین این وضعیت در مناطق حاشیه شهر وضعیت بحرانی ایجاد کرده است.

خیابان‌های اهواز امسال هم زیر آب می‌روند
معاون خدمات شهری شهردار اهواز هم چند روز پیش، آب پاکی را روی دست شهروندان ریخت و با بیان اینکه آب‌گرفتگی معابر در فصل گرما نیز مشاهده شده گفت: امسال هم شاهد آب‌گرفتگی معابر هنگام بارندگی خواهیم بود.
«علیرضا عالیپور» اظهار کرد: طبق شواهد، امسال هم با بارش ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متری، حدود ۶ تا ۸ ساعت پس از بارندگی، آب در معابر باقی خواهد ماند.

لایروبی شبکه‌های فاضلاب
معاون خدمات شهری شهردار اهواز در عین حال گفته است: عملیات لایروبی شبکه‌های فاضلاب و کانال‌های آب‌های سطحی توسط اکیپ‌های شرکت آبفا با حضور نمایندگان شهرداری اهواز در حال انجام است.
عالیپور گفت: این عملیات با فعالیت روزانه ۸ اکیپ در دو شیفت کاری در جریان است و به صورت میانگین روزانه ۴ محل توسط اکیپ‌ها لایروبی می‌شوند.
وی اولویت اصلی لایروبی را هسته مرکزی شهر عنوان کرد و گفت: بنا به تاکیدی که شهردار اهواز داشتند، با توجه به در پیش بودن بارندگی‌های احتمالی و لزوم پیشگیری از ایجاد اختلال در رفت‌وآمد شهروندان، هسته مرکزی شهر به عنوان یکی از پرترددترین نقاط شهر در اولویت قرار گرفت. البته در میان مناطق و محلات از جمله منطقه ۶ این عملیات با جدیت در حال انجام است.
به گفته سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز، این اقدام پیرو تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری اهواز و شرکت آبفا به منظور پیشگیری از آب‌گرفتگی ناشی از بارندگی‌های احتمالی آتی در حال انجام است.

***

به نظر می‌رسد اگر وضعیت بحرانی آب‌گرفتگی معابر در اهواز در فصل بارندگی ادامه یابد، علاوه بر دشواری‌هایی که ایجاد می‌کند، تبعات هزینه‌بری خواهد داشت که مشکلات بهداشتی و تاثیر بر سلامت مردم، ایجاد خلل در ترافیک شهری و بروز مشکلات در تردد وسایل نقلیه و آسیب رساندن به زیرساخت‌های شهری در آینده از جمله این مشکلات هستند.به هر حال، دفع نشدن آب‌های سطحی پس از بارندگی، به مشکل سیستم فاضلاب شهری بازمی‌گردد؛ مشکلی که خود دچار پیچیدگی‌های فراوان است و عواملی متعدد در آن دخیل هستند.
بر کسی پوشیده نیست که شبکه فاضلاب اهواز فرسوده و قدیمی و دچار اشکالات متعددی است که سرریز فاضلاب به کارون خود نمادی از وضع تاسف‌بار این سیستم از دیرباز تاکنون است.
انتظار می‌رود مسئولان خوزستان برای تأمین محیط زندگی سالم به عنوان اولین حق شهروندی هر فردی به‌ویژه کودکان اقدامات لازم را انجام دهند تا دیگر شاهد سقوط کودکان در فاضلاب‌ها نباشیم. درپوش‌گذاری کانال‌های فاضلاب کمترین تقاضای مردم این استان است.

یک شهروند: آب‌گرفتگی خیابان‌ها، تردد خودروها در معابر شهر اهواز را با کندی مواجه می‌کند و موجب ترافیک می‌شود. درضمن فاضلاب‌های روباز موجب بروز مشکل بهداشتی در شهر می‌شود و بوی نامطبوع، خیابان‌های مرکز شهر را پس از باران فرامی‌گیرد که این وضعیت، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز: امسال هم شاهد آب‌گرفتگی معابر هنگام بارندگی خواهیم بود. طبق شواهد، امسال هم با بارش ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متری، حدود ۶ تا ۸ ساعت پس از بارندگی، آب در معابر باقی خواهد ماند

عملیات لایروبی شبکه‌های فاضلاب و کانال‌های آب‌های سطحی توسط اکیپ‌های شرکت آبفا با حضور نمایندگان شهرداری اهواز در حال انجام است. این عملیات با فعالیت روزانه ۸ اکیپ در دو شیفت کاری در جریان است و به صورت میانگین روزانه ۴ محل توسط اکیپ‌ها لایروبی می‌شوند

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.