هپاتیت A در خوزستان!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که نوع A هپاتیت‌های حاد در خوزستان بیشتر شایع است، گفت: این نوع هپاتیت در مناطق فاقد آب آشامیدنی سالم و مناطقی که دارای مشکلاتی از قبیل شکستگی شبکه آب یا فاضلاب هستند و همچنین مناطقی که افراد معمولا در کانال‌های آب یا نهرهای محلی شنا می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

دکتر شکراله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، با بیان اینکه بیماری هپاتیت شامل دو دسته هپاتیت‌های حاد و هپاتیت‌های مزمن است، اظهار کرد: هپاتیت‌های مزمن شامل هپاتیت نوع B و نوع C است که عمدتا در معتادان تزریقی و به علت استفاده از سرنگ‌های مشترک دیده می‌شود که ممکن است این بیماری همراه یا بدون HIV در این دسته از افراد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته به علت عدم آزمایش هپاتیت نوع B از مادران باردار، برخی نوزادان به طور مادرزادی با ابتلا به این بیماری متولد می‌شدند که این بیماری را از طریق مادر خود گرفته بودند. این موضوع در تمام کشورهای در حال توسعه وجود داشت اما خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به انجام آزمایش هپاتیت B برای زنان باردار و اقداماتی جهت جلوگیری از آلوده شدن جنین به این بیماری از طریق مادر، ابتلای کودکان از طریق مادر تقریبا به صفر رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: همچنین با توجه به اقداماتی که برای درمان معتادان تزریقی مبتلا به هپاتیت‌های نوع B و C در حال انجام است و داروهایی که اخیرا وارد شده و می‌توانند بسیار مؤثر باشند و دوره درمان را خیلی کوتاه و حتی به سه ماه برسانند و به طور رایگان در اختیار افراد کمتر برخوردار قرار می‌گیرند، این امید وجود دارد که بتوانیم هپاتیت‌های مزمن را به حداقل برسانیم.

سلمان‌زاده افزود: هپاتیت‌های نوع B و C به ویژه هپاتیت نوع C درمان‌های مؤثری دارند که افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و تحت این درمان‌ها قرار بگیرند. از هپاتیت‌های مزمن بیشتر انواع B و C آن در خوزستان و آن هم در معتادان تزریقی دیده می‌شود. هپاتیت‌های نوع B و C از نوع ترشحات خونی منتقل می‌شوند.

وی عنوان کرد: هپاتیت‌های حاد نیز که انواع شایع آن شامل A و E است از نوع خوراکی منتقل می‌شوند. از انواع هپاتیت حاد نوع A آن در استان خوزستان بیشتر شایع است که در مناطق فاقد آب آشامیدنی سالم یا مناطقی که دارای مشکلاتی از قبیل شکستگی شبکه آب یا فاضلاب است و یا مناطقی که افراد معمولا در کانال‌های آب یا نهرهای محلی شنا می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: هپاتیت‌های حاد معمولا مزمن نمی‌شوند یعنی فرد مبتلا پس از طی مراحل درمان و بهبودی در مقابل این بیماری نوعی ایمنی پیدا می‌کند. در مقابله با هپاتیت‌های حاد به ویژه نوع A باید شرکت‌های آبفای شهری و آبفای روستایی خیلی جدی با قضیه برخورد کنند زیرا تأمین آب سالم می‌تواند در پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر واقع شود. همچنین باید آموزش‌های لازم برای اجتناب از شنا کردن در آب‌های آلوده داده شود.

سلمان‌زاده عنوان کرد: تقریباً‌ از سال ۷۳ به تمامی افرادی که متولد شده‌اند، از کودکی واکسن هپاتیت B تزریق شده است. یعنی تمام افراد متولد سال ۷۳ به بعد واکسن هپاتیت B خود را دریافت کرده‌اند. علاوه بر این سایر افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، نظیر پزشکان، پرستاران و … نیز این واکسن را دریافت کردند. با توجه به این موضوع و همچنین آزمایش هپاتیت  B برای زنان باردار برای جلوگیری از آلودگی جنین از طریق مادر بیمار، این میزان درمان‌های گسترده‌ای که هم‌اکنون انجام می‌شوند این نوید وجود دارد که هپاتیت‌های مزمن در سال‌های آینده کنترل شوند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.