بارش ها در خوزستان ۴۲ درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش دارد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: میزان بارش در خوزستان در سال زراعی جاری – مهر تا مهر -نسبت به متوسط بلند مدت ۴۲ درصد کاهش دارد.

از وزارت نیرو،محمد حاج رسولی‌ها اعلام کرد: کاهش بارش ها به ویژه بارش های موثر (بارش‌های با ارتفاع کمتر از ۱۰ میلیمتر)، کاهش ۱۲ تا ۱۳ درصدی ورودی سدهای کشور را به دنبال داشت.
وی افزود: عمده بارندگی‌های سال آبی جاری در دشت‌ها اتفاق افتاد و در ارتفاعات کمتر بود و از سویی نوع بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته از شکل برف به باران تغییر شکل داد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه بارندگی امسال نسبت به سال‌های گذشته چهار درصد کمتر بوده ، گفت: امسال بارش‌های موثر نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است.
وی در ادامه افزود: این عوامل دست به دست هم داد تا هم ورودی به سدهای کشور نسبت به پارسال ۱۲ تا ۱۳ درصد کاهش داشته باشد و هم در حوضه رودخانه‌ها کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال آبی گذشته به حدود ۷ درصد برسد.
حاج رسولی‌ها مشکل دیگر سال آبی جاری را متفاوت بودن بارندگی‌ها نسبت به متوسط بلندمدت در حوضه‌های مختلف عنوان کرد و ادامه داد: امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به میانگین بلندمدت ۲۴ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و این در حالی است که حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی در مقایسه با متوسط بلندمدت با افزایش سه درصدی بارش روبه رو بودند.
وی ادامه داد: در حوضه آبریز دریای خزر ۱۸ درصد، در حوضه آبریز مرزی شرق ۳۹ درصد و در حوضه آبریز قره قوم نیز ۱۷ درصد در مقایسه با متوسط بلند مدت کاهش بارش داشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه وقتی بارش در حوضه‌ها متفاوت باشند اثرات خود را در استان‌ها نشان خواهند داد، افزود: به جز استان‌های بوشهر، تهران، فارس، قم، کرمان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و همدان،در بقیه استان‌ها نیز شرایط آبی یا معادل متوسط بلند مدت بوده و یا کاهش زیادی نسبت به متوسط بلند مدت داشته است؛ به گونه ای که در استان خوزستان نسبت به متوسط بلندمدت ۴۲ درصد، دراستان خراسان شمالی ۲۹ درصد، در استان کهگیلویه و بویر احمد ۳۳ درصد و در استان یزد ۱۸ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش بارش داشته‌ایم.
وی با اشاره به تفاوت نوسان‌های بارندگی در استان‌های مختلف در سال آبی جاری که باعث شد آب کشور با شرایط سختی مدیریت شود، افزود: خوشبختانه به دلیل وجود ذخایر آبی که در مخازن سدها از گذشته وجود داشت، به‌رغم اینکه ورودی آب به سدها از سال آبی گذشته از حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب به حدود ۳۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته (کاهش ۱۲ تا ۱۳ درصدی)، خروجی سدها دقیقا مشابه سال آبی گذشته بود که نمونه بارز مدیریت مخزن را می‌توان در سدهای استان خوزستان مشاهده کرد.
محمد حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه عمده کاهش‌ها در سدهای خوزستان اتفاق افتاده است، گفت: خروجی در سدهای استان خوزستان حدود ۱۸٫۵ میلیارد مترمکعب بود که در سال آبی گذشته نیز تقریبا همین میزان بود.
وی اضافه کرد: امسال به لحاظ اولویت بندی در استان خوزستان، اولویت اول کشاورزی و اولویت بعدی تولید انرژی بود که بهترین تولید انرژی در سدهای کشور انجام شد و سال آبی ۹۶-۹۵ بدون تنش در حال سپری شدن است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه هم اینک در استان خوزستان محور اصلی کشاورزی است، افزود: در گذشته دیسپاچینگ اصلی برق بود ولی در زمان کنونی دیسپاچینگ اصلی در خوزستان آب است؛ لذا با توجه به ظرفیت مخازن سدها ابتدا میزان آب مورد نیاز را تعیین می‌کنیم و سپس به بحث تولید انرژی می‌پردازیم.
وی با بیان اینکه چند روز به پایان سال آبی ۹۶-۱۳۹۵ مانده است، خاطر نشان کرد: مجموع بارندگی کشور در مقطع زمانی اول مهر گذشته تا ۲۵ شهریور ماه جاری ۲۳۰ میلیمتر بود که نسبت به سال آبی گذشته حدود چهار درصد و نسبت به متوسط بلندمدت سه درصد کاهش داشته است که با بارش‌های روزهای آینده حدود ۱ تا ۲ میلیمتر افزایش خواهد یافت و حداکثر به ۲۳۲ میلیمتر خواهد رسید.
حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه امسال دهمین سال است که بارندگی کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشته است، یادآور شد: خشکسالی های اخیر باعث شده تا میانگین بارش‌های کشور از ۲۵۰ به حدود ۲۴۳ میلیمتر کاهش یابد و امسال نیز بارش‌های کشور نسبت به میانگین بلند مدت از کاهش چشمگیری برخوردار بود که همین امر سبب ایجاد اثرات منفی بر روان آب‌های سطحی شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.