بیماران تنفسی دو هفته پیش از آغاز بارندگی در خوزستان دارو دریافت کنند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:  تمام افرادی که در سال‌های قبل بر اثر بارندگی پاییزی دچار مشکل شده بودند، دو هفته قبل از شروع بارندگی‌ها به مراکز درمانی مراجعه کرده و داروی پیشگیری جهت کاهش حساسیت استفاده کنند.

دکتر اسماعیل ایدنی در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان مدیریت بحران که امروز (۲۷ شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بیماری تنفسی هنگام بارندگی یک طغیان لحظه‌ای است و پدیده‌ای نیست که استقرار یا علائم هشداردهنده داشته باشد بلکه اتفاقی است که ناشی از همزمانی دو پرسه رخ می‌دهد.

وی افزود: آزاد شدن گرده یا پولن گیاهان، بارندگی، رطوبت پولن درشت و خنک شدن پولن‌های غیرقابل نفوذ به ریه موجب آلرژی و عطسه و مشکلات تنفسی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اندازه پولن‌های استاندارد ۱۷میکرون به بالا است گفت: اگر هنگام بارندگی سطح پولن بالا باشد، رطوبت و بارندگی موجب جمع شدن آب در پولن‌ها می‌شود و پولن ۱۷ میکرونی به ذرات ریزی تا حدود  ۵۰۰ ذره تبدیل می‌شود که در این شرایط به راحتی به ریه وارد می‌شوند.

ایدنی بیان کرد: همزمان که این مشکل در خوزستان اتفاق می‌افتد در استرالیا، کویت و کشورهای دیگری که پوشش گیاهی پولن‌زایی داشته و فصل بارندگی و پولن‌زایی همزمان باشد، نیز این پدیده رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهکار برای پیشگیری از این  رخداد این است که بارندگی یا  پولن‌زایی را به تأخیر بیندازیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راهکارهای پیشگیری از تنگی‌نفس در هنگام اولین بارندگی تصریح کرد: هنگام نخستین بارندگی یا در صورت همزمان بودن نخستین و دومین بارندگی باید از تردد در فضای باز اجتناب شود و همچنین  در و پنجره منزل نیز بسته باشد.

ایدنی گفت: استفاده از ماسک معمولی هنگام بارندگی اسیدی تأثیر زیادی ندارد و تنها ماسک مدل ان ۹۵ می‌تواند تأثیرگذار باشد و از ورود ذرات بسیار ریز جلوگیری کند.

وی بیان کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات تنفسی هنگام نخستین بارندگی‌ها در خوزستان، لازم است تمام افرادی که سالیان قبل بر اثر بارندگی دچار مشکل شده بودند، دو هفته قبل از شروع بارندگی‌ها به مراکز درمانی مراجعه کرده و داروی پیشگیری جهت کاهش حساسیت دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باید مراکز فوریت‌های درمانی و مراکز بیمارستانی آمادگی مراجعه بیماران با حجم بالا را داشته باشند زیرا ممکن است  در یک روز بحرانی ۳ هزار نفر بیمار با مشکل  تنفسی به بیمارستان مراجعه کنند.

ایدنی خاطرنشان کرد: مراجعه‌کنندگان با مشکل تنفسی ناشی از نخستین بارندگی در سال گذشته تعداد کمی بودند ولی در سال ۹۴، ۱۴ هزار نفر مراجعه‌کننده داشتیم که ۹۲ درصد از این افراد به صورت سرپایی و ۸ درصد در اورژانس درمان شدند و تنها ۲ درصد از ین بیماران در بخش بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی عنوان کرد: هرس به موقع درختان کنوکارپوس می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند و نیازی به قطع درختان نیست .گیاه دارای دو دوره رویشی است که یکی قد کشیدن درخت و دیگری دوره زایش آن است که باید در فصل پاییز گل‌دهی این گیاه کم شود تا با مشکل مواجه نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر پوشش گیاهی شهری در استان خوزستان کنوکارپوس است بیشترین متهم هم این درخت است ولی به هیچ وجه نیازی به قطع درخت نیست.

ایدنی با اشاره به هزینه درمان بیماران تنفسی اظهار کرد: اگر قرار بر این است که درمان مراجعه‌کنندگان این مشکل رایگان باشد باید ردیف اعتباری در این خصوص در نظر گرفته شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.