هورالعظیم خشک شده است؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: ماجرای آبگیری و خشک شدن بخشی از تالاب هورالعظیم در تابستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه ضمن تاکید خشک شدن بخشی از تالاب هورالعظیم گفت: در چند هفته اخیر،‌ قبل از رهاسازی آب تنها شاهد پسروی آب بودیم اما تالاب به صورت کامل خشک نشد.

موسی مدحجی با اشاره به تصاویر انتشار یافته از تالاب هورالعظیم که حاکی از خشک شدن کامل این تالاب است، اظهار کرد: یکی از این تصاویر شامل دو عکس از این تالاب است که در کنار هم قرار داده شده و به ادعای انتشار دهنده آن، این عکس از تالاب هورالعظیم در ابتدای تابستان و همچنین اکنون گرفته شده که در آغاز تابستان دارای آب و اکنون کاملا خشک شده است.

وی ادامه داد: اما اگر به این تصویر دقت شود، تفاوت‌هایی بین دو عکس می‌بینیم و در روزهای اخیر کارشناسان ما این تصویر را بررسی کردند و نظر ما این است که این دو عکس از یک نقطه از تالاب گرفته نشده است. در تابستان امسال به علت وضعیت رودخانه کرخه و مصرف بالای آب در بالادست به علت کشت شلتوک و همچنین تبخیر شدید آب، در پی گرمای بی‌سابقه شاهد کاهش آب به ویژه در مخزن شماره پنج بودیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه افزود: اما اینگونه نبوده که تالاب کاملا خشک شود. اگر اینگونه که برخی ادعا دارند، آبگیری هورالعظیم به علت انتخابات به صورت موقت انجام شده است، باید بپرسیم دو میلیارد مترمکعب آبی که سازمان آب و برق خوزستان به هورالعظیم رهاسازی کرد، کجا رفته است؟ نمی‌شود که این حجم بالای آب به طور ناگهانی ناپدید شود.

مدحجی تصریح کرد: آیا می‌توان ادعا کرد که دو میلیارد مترمکعب آب، یکباره تبخیر شده یا کاملا ناپدید شده است؟ طبیعتا امسال به دلیل گرمای بی‌سابقه و دمای ۵۳ درجه شاهد تبخیر شدید آب در هورالعظیم بودیم. البته تغییر سطح آب در پی تبخیر سطحی در تمام تالاب‌های کشور بین ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متر طبیعی است اما در هورالعظیم امسال به دلیل دمای بسیار بالا، تغییر ۵۰ سانتی‌متری سطح آب را نیز شاهد بودیم.

وی ادامه داد: البته این تغییر سطح آب،‌ رفت و برگشتی یا همان کاهش و افزایش است. در حال حاضر عمق آب در تالاب هورالعظیم از یک متر تا چهار متر متغیر است و حداکثر عمق آب در نقطه سرریز چهار متر اندازه‌گیری شده است. از دوم شهریورماه نیز آب از رودخانه‌های کرخه و دز به سمت تالاب و دریچه مخزن شماره ۲ جریان یافت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه بیان کرد: خوشبختانه به علت بهبود وضعیت رودخانه کرخه و کاهش مصرف آب در بالادست برای کشت شلتوک، اکنون آب در هورالعظیم جریان یافته که البته رسیدن آب به بخش‌های انتهایی تالاب زمان می‌برد. آبی که در دوم شهریورماه رهاسازی شد ۲۳۰ مترمکعب شامل ۱۹۰ مترمکعب از رودخانه کرخه و ۴۰ مترمکعب از رودخانه دز بود.

مدحجی با تاکید بر اینکه تالاب هورالعظیم خشک نشده است، گفت: در مخزن شماره ۴ تالاب، آب به میزان دو تا سه متر پسروی کرد اما در این بخش تالاب نیز شاهد خشکی کامل تالاب نبودیم. معمولا پسروی آب در کنار جاده‌های حائل رخ می‌دهد.

وی همچنین در خصوص اتلاف آبزیان و پرندگان تالاب هورالعظیم در پی کاهش آب این تالاب بیان کرد: از نیمه اول مردادماه که شاهد تلف شدن یک پرنده کاکایی و یک لاکپشت در تالاب بودیم، موردی از اتلاف پرندگان یا آبزیان مشاهده نشده، البته این نوع اتلاف را بیشتر در نقاط انتهایی تالاب شاهد هستیم زیرا با کاهش آب، طبیعتا آب در نقاط انتهایی تالاب بیشتر کاهش می‌یابد و به دنبال آن EC آب افزایش و اکسیژن آب کاهش می‌یابد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه ادامه داد: موارد انگشت‌شماری از اتلاف پرندگان و آبزیان را در این مدت در تالاب هورالعظیم شاهد بودیم که البته با توجه وضعیت ناشی از کاهش آب در تالاب، این اتلاف طبیعی است و غیرعادی نیست.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.