شکایت محیط زیست خوزستان از شرکت های نفتی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه روزانه ۷۷۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در استان سوزانده می شود گفت: بر اساس حکم مراجع قضایی سوزاندن هر گونه مواد نفتی در گودال های سوخت ممنوع شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به آلودگی های نفتی در استان و به ویژه در میادین غرب کارون اظهار کرد: با تشکیل پرونده قضایی علیه شرکت های نفتی که اقدام به سوزاندن نفت خام در گودال های نفتی (Burn Pit) می کنند، بر اساس حکم قضایی و دستور دادستان سوزاندن هرگونه مواد نفتی در گودال های سوخت (گودال آتش) در میدان های غرب کارون ممنوع شده است.
وی تاکید کرد: طبق دستور قضایی، پیمانکاران به ویژه در میادین غرب کارون مکلف به خرید یا اجاره دستگاه MOT (دستگاه فرآورش سیار نفت) شده اند.
لاهیجان زاده گفت: استاندار خوزستان درباره آلودگی مشعل های نفت (فلرها) با ریاست جمهوری مکاتبه کرده و دفتر ریاست جمهوری نیز طی نامه ای از وزیر نفت خواسته برنامه های خود را به سرعت اعلام و نسبت به حل مشکل اقدام کند.
وی افزود: کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز چند روز پیش خواستار تسریع در طرح های جمع آوری گازهای همراه نفت و تهیه دستگاه های MOT شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: در اطراف اهواز بیش از یک هزار و ۶۰۰ چاه نفت وجود دارد که هر چند یک بار، نفت سوزی در گودال آتش انجام می دهند که این مساله باعث آلودگی های زیست محیطی می شود.
وی همچنین گفت: در خوزستان بیش از ۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت سوزانده می شود و برای جلوگیری از سوزاندن آنها طرح جمع آوری گازهای نفت باید تکمیل شود.
لاهیجان زاده افزود: اهواز، هفتکل، رامشیر، امیدیه، آغاجاری، رامهرمز، هویزه، سوسنگرد و خرمشهر بیشترین مشکل را از بابت آلودگی این گازها متحمل می شوند.
وی طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت در میادین آبتیمور، منصوری، اهواز و کوپال) را شامل ۲ بخش دانست و افزود: مرحله نخست این طرح با هدف جمع آوری بخشی از گازهای همراه نفت، به بهره برداری رسیده و مرحله دوم طرح که برای جمع آوری گازهای اسیدی است، اوایل امسال به بهره برداری رسید.
لاهیجان زاده تاکید کرد: آماک همه گازهای نفتی اطراف اهواز را پوشش نمی دهد و اهواز ۲ ، پشت ورزشگاه غدیر و آبتیمور از جمله مناطقی هستند که گازهای همراه نفت در آن سوزانده می شود.
وی با بیان اینکه روزانه ۶ تا ۱۰ میلیون فوت مکعب گاز اسیدی، ایجاد و وارد هوا می شود تصریح کرد: در یکی دو ماه گذشته فاز زیست محیطی آماک متوقف بوده است.
به گفته وی، شرکت نفت مدعی است که پتروشیمی رازی برای تحویل این گازها با مشکل فنی روبه رو شده است.
بر اساس این گزارش، زنگنه وزیر نفت دیروز در ابلاغی به مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، از وی خواست تا از ابتدای مهر امسال از سوزندان نفت در گودال های سوخت (شامل اقدامات مناطق نفتخیز جنوب، متن، مناطق مرکزی و اروندان) خودداری شود.
وی علت این دستور را شکایت مسئولان خوزستان از سوزاندن نفت تولیدی در چاه های حفاری در سفر شهریور ماه خود به خوزستان عنوان کرده است.
طرح آماک به منظور کاهش انتشار آلاینده های ناشی از سوزاندن گازهای ترش در میادین آب تیمور، مارون، اهواز و کوپال از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد.
مرحله نخست طرح انجام شده و اجرای مرحله دوم که بخش زیست محیطی طرح است از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود. بهره برداری از طرح آماک یکی از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز و همچنین ستاد ملی کاهش آلودگی هوا برای خوزستان بوده که چندین بار وعده بهره برداری آن داده و شرکت نفت اواخر پارسال اعلام کرده بود که بهره برداری آزمایشی آن آغاز شده است. این طرح در نهایت اردیبهشت امسال با حضور ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به بهره برداری رسید اما از آن زمان اختلالاتی در روند کار آن وجود داشت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.