استاندار: بانک ها به صنایع استان کمک کنند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: همه دستگاه‌ها باید برای تقویت صنایع کوچک و متوسط در استان، یک وحدت رویه داشته باشند تا با این روش بتوانیم تولید و اشتغال را در استان بهبود ببخشیم. بانک‌ها باید تا حد ممکن اعطای تسهیلات خود را تسهیل و به صنایع کوچک و متوسط کمک کنند.

غلامرضا شریعتی در جلسه اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید که امروز، چهارشنبه ۲۲ شهریورماه در محل استانداری در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در بحث رفع موانع تولید با این‌که سال گذشته اولین تجربه ما بود، کارهای مناسبی انجام شد اما آنچه که مناسب استان بود، رخ نداد.

وی افزود: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای خوزستان پیش‌بینی شده بود که دستگاه‌ها نتوانستند این مقدار را جذب کنند، در حالی که در استان‌های دیگر همه مقداری که برای آن‌ها پیش‌بینی شده بود، جذب شد زیرا در استان هماهنگی لازم برای این کار وجود نداشت.

استاندار خوزستان تصریح کرد: برخی می‌گویند ما سه هزار میلیارد تومان به دستگاه‌ها وام داده‌ایم، اما این مسأله در ستاد تسهیل ثبت نشده است. اگر می‌خواهید زحمات شما دیده شود، باید این کارها را در ستاد ثبت کنید. اگر کاری انجام شود اما دیده نشود، در نهایت از عملکرد شما با عنوان یک عملکرد ضعیف یاد می‌کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد: لازم است در همه زمینه‌ها در استان،‌ یک وحدت رویه وجود داشته باشد و بانک‌ها نیز به این وحدت مقید باشند. گاهی متقاضی از این همه رفت و آمد و مراجعه به بانک خسته می‌شود و باید همه موارد مورد نیاز از همان ابتدا به متقاضی گفته شود.

وی با بیان این‌که برخی بانک‌ها خود را با شرایط جدید وفق نداده‌اند، گفت: از این بانک‌ها به مرکز گلایه کردم و این بانک‌ها نیز قول دادند که همراهی بیشتری با استان در حوزه سیاست‌های کلان کشوری که خواست مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است، داشته باشند تا بتوانیم زمینه اشتغال بهتری را در استان فراهم کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر حمایت بانکها از صنایع کوچک و متوسط ادامه داد: در عین حال که بانک‌ها باید از منابع خود صیانت کنند تا هدر نرود، اما لازم است تا حد امکان سختگیری‌ها را کم کنند و نرمش داشته باشند تا حمایت‌های لازم از صنایع کوچک و متوسط در استان انجام شود. در خوزستان اغلب به صنایع بزرگ تسهیلات داده می‌شود اما این صنایع کوچک هستند که اشتغال ایجاد می‌کنند.

شریعتی گفت: به من گفته‌اند کارهای زیرساختی برای ارائه تسهیلات بانک‌ها در حال انجام است و ظرف ماه‌های آینده شاهد جهش بزرگی در این زمینه خواهیم بود. دوستان ما لازم است با حوزه معاونت اقتصادی همکاری‌های ویژه‌ای داشته باشند. مدیران عامل بانک ملی و بانک سپه نیز به من گفته‌اند اعتباراتی برای خوزستان در نظر گرفته شده و اگر طرح‌هایی به این بانک‌ها ارائه شود، آن‌ها را می‌پذیرند.

وی عنوان کرد: با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به توافقاتی رسیده‌ایم و به زودی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضاء می‌شود. درباره بانک ملی نیز کارهایی انجام شده تا به این بانک‌ها یارانه پرداخت شود. درباره بانک سپه نیز کارهایی انجام شده تا با پرداخت یارانه این بانک از صنایع کوچک حمایت کند و این صنایع با رغبت بیشتری در استان توسعه یابند. البته همه این کارها برای صنایع کوچکی است که برای ما ارزش افزوده نسبی داشته و بازار کار داشته باشد.

استاندار خوزستان تأکید کرد: در همین ستاد تصویب شد که بخش‌های خدماتی حق برخورد با صنایع را ندارند و اگر مشکلی با صنایع دارند، باید آن را به کمیته اطلاع دهند. تا پس از بررسی‌‌های لازم تصمیم‌گیری درباره آن انجام شود.

شریعتی گفت: پس از اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، برنامه‌ریزی شده است تا حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار هکتار چغندر کشت شود. صحیح نیست در خوزستان، کارخانه قند نباشد و این چغندر به استان‌های دیگر صادر شود. ضرورت این مسأله کاملاً احساس می‌شود. حتی ممکن است به تأسیس حدود ۶ تا ۸ کارخانه قند در استان نیاز داشته باشیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.