تخصیص بودجه ی چهارهزار میلیاردی برای مالچ پاشی و تثبیت شن های روان اختصاص یافت

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی امسال برای اجرای عملیات مالچ پاشی و تثبیت شن های روان چهار هزار میلیارد ریال اختصاص دادند.
«خداکرم جلالی» درباره کنترل گردو غبار شهرهای جنوبی کشور افزود: اوایل امسال بخشی از مالچ پاشی در منطقه کرمان و خوزستان انجام شد و در نیمه دوم امسال با دریافت چهار هزار میلیارد ریال اعتبار، مالچ پاشی های جدید صورت می گیرد.
وی یادآورشد: دولت معادل این میزان بودجه، مالچ رایگان در اختیار بخش ها قرار می دهد؛ مالچ پاشی یکی از اقدام های اساسی در مهار تپه های شنی و شن های روان است و تجربه دیگر کشورها نیز نشان می دهد این اقدام ابزاری قوی و کارآمد در این زمینه است.
جلالی در پاسخ به برخی منتقدان اجرای مالچ پاشی که این عملیات را ضدمحیط زیست می دانند، گفت: طبق بررسی صورت گرفته اجرای مالچ پاشی از لحاظ زیست محیطی مشکلی ندارد و تاکنون هیچ مرجعی این موضوع را زیانبار ندانسته است.

** اعتبار امسال بیابان زدایی ۱۰ برابر پارسال است
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی، ایران در شرایط خاصی بیابانی شدن قرار دارد. بنابراین باید اقدام های لازم مطابق با شرایط کشور صورت گیرد.
جلالی افزود: در سال های گذشته اقدام های خوبی در زمینه مهار بیابان با کمک تجربیات سازمان های بین المللی و کارشناسان داخلی صورت گرفت اما به طور حتم این اقدام مهم به اعتبارات مناسب نیازمند است.
وی یادآورشد: بخش مبارزه با بیابان مورد توجه دولت و مجلس قرار دارد و در لایحه بودجه امسال، اعتبار بیابانزدایی بیش از ۱۰ برابر اعتبار پارسال تصویب شده است که این مهم می تواند در سرعت مبارزه با بیابانی شدن موثر واقع شود.
به گزارش ایرنا، خاک‌پوش یا مالچ هر نوع پوشش نازک برای محافظت و ارتقای کیفیت خاک است که برای هدف‌هایی مانند تثبیت شن‌های روان در زمین های بیابانی استفاده می‌شود.
در علم جنگلداری، خاکپوش به معنی پوشش سبک و نرم سطح خاک است که باعث حذف یا کاهش رقابت گیاهان علفی رقیب، مهاجم و ناخواسته می شود.
مالچ می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. خاک‌پوش طبیعی به مالچ‌های لاش‌برگ، بقایای گیاهی مثل گیاهان علفی بریده‌شده، کاه، خاک ‌اره و برگ یا پوست گیاهان دسته بندی می شود. خاک‌پوش مصنوعی نیز شامل مالچ‌های پردوام مانند ماده چسبنده نفتی، پوشش‌های ساخته‌شده از سلوفان (ماده پلاستیکی با پایه گیاهی)، پشم‌شیشه، فویل فلزی، کاغذ، خرده لاستیک، پلاستیک یا فیبر است.
سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور فعالیت خود از سال ۱۲۸۴ خورشیدی آغاز کرد و وظیفه حفظ، احیا و توسعه ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل، ۸۶ میلیون هکتار مرتع و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین بیابانی را برعهده دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.