۲۵ درصد آتش سوزی جنگلهای کشور در خوزستان است

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت:  ۲۵ درصد آتش سوزی های جنگل در کشور در خوزستان بوده است.

احمد مطیعی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار کرد: در پنج سال اخیر ۹۰ هزار هکتار از منابع طبیعی کشور سوخته شده که بازخورد بدی در سطح جهان داشته ولی تمهیداتی برای آن درنظر گرفته شده است.

وی افزود: حدود ۲۰ هزار هکتار از این میزان آتش سوزی در مرتع و جنگل و متاسفانه بیشترین آتش سوزی جنگل در خوزستان بوده و همیشه در پنج سال اخیر جزو استان های اول تا پنج بودیم.

مطیعی بیان کرد: ۲۵ درصد آتش سوزی های جنگل در کشور در خوزستان بوده است. در واقع در بخش جنگل های کشور ۲۱ هزار هکتار و در خوزستان پنج هزار و ۳۲۲ هکتار بود. این آتش سوزی ها را در شهرهای ایذه، اندیمشک، باغملک، دزفول، لالی، اندیکا، بهبهان و مسجدسلیمان داشته ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان عنوان کرد: طی سه ماه اخیر حدود چهار جلسه با سازمان های مردم نهاد برگزار کردیم تا از حمایت و همکاری آنها در حوزه اطفای حریق مراتع و جنگل ها بهره مند شویم. از فرمانداران تقاضا داریم تا بحث آموزش ها را نیز به این سازمان ها واگذار کنند.

امکانات و نیروهای موجود متناسب با گستره منابع طبیعی خوزستان نیست

قائم مقام منابع طبیعی خوزستان گفت: امکانات و نیروهای موجود متناسب با گستره محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان نیست و این امر در آتش سوزی جنگل ها باعث افزایش تلفات می شود.

احمد رئیس زاده پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان هشت ماه از سال را فصل گرم و خشک را دارد که همین علت حریق را در این استان افزایش می دهد.

وی افزود: در استان خوزستان شهرستان های دارای بیشه زار به دلیل وجود رودخانه امیدیه، بهبهان، شوش، دزفول، شوشتر و رامهرمز هست. همچنین شهرستان های دارای پوشش جنگلی نیز اندیکا، مسجدسلیمان، لالی، باغملک، دزفول، اندیمشک، بهبهان و ایذه است.

رئیس زاده ادامه داد: در شهرستان های هندیجان، شوش، رامهرمز، بهبهان، دشت آزادگان و اهواز جنگل های دست کاشت داریم.

قائم مقام منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه آتش سوزی ها یا طبیعی و یا غیرطبیعی است، بیان کرد: بخش غیرطبیعی به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم بندی می شوند. با ارائه راهکار و آموزش های لازم می توان بخش آتش سوزی های عمدی را کاهش داد. مواقع آتش سوزی کلیه نیروهای لشکری، کشوری و سازمانی همه مؤظف به همکاری در اطفای حریق هستند.

رئیس زاده گفت: در سال ۹۱ دستورالعملی را از سوی معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشاورزی به دستگاه ها اعلام و طرح جامع مدیریت و اطفای حریق در جنگل ها و مراتع کشور به آنها ابلاغ شد. در این دستورالعمل شرح وظایف تمامی دستگاه ها با جزئیات به آنها اعلام شده بود. در طول سال تلاش می کنیم تا جنگل کاری کنیم ولی با یک سهل انگاری چند هزار هکتار از جنگل های طبیعی ما از بین می رود که ارزشی چند برابر جنگل های دست کاشت دارند.

وی تصریح کرد: عدم تناسب نیروی موجود با سطح گسترده، عدم تناسب و تخصیص اعتبارات با شدت بحران حریق و آتش سوزی ها، عدم همکاری و بعضا همکاری خیلی ضعیف سایر دستگاه ها، کمبود شدید ادوات و همچنین نبود امکانات و تجهیزات لازم مناسب اطفای حریق از جمله مشکلات این استان در زمینه حریق های منابع طبیع است.

قائم مقام منابع طبیعی خوزستان افزود: پیشنهاد ما این است که اختصاص دستگاه پهباد و هلی شات به منابع طبیعی استان را در دستور کار قرار دهند. ایجاد پایگاه اطفای حریق ثابت و سیار (موتوری و اتومبیلی)، تشکیل کمیته های اطفای حریق الزام مشارکت سایر دستگاه های استانی در زمینه پیشگیری و اطفای حریق و همچنین اجرای سیستم مانیتورینگ و کنترل لحظه ای و به موقع مناطق بحرانی استانی نیز از دیگر پیشنهادات ما است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.