تاکنون در خوزستان هیچ گونه ابتلای انسانی به آنفلوآنزای مرغی گزارش نشده است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: آنفلوآنزای مرغی یا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی پرندگان است که ویروس های آن انواع مختلفی دارند و معمولا” نوع A آن در پرندگان ایجاد بیماری می کند.

همایون امیری اظهار کرد: البته این ویروس در حیواناتی مثل خوک نیز گاها” دیده می شود اما طیوری مثل مرغ، خروس، بوقلمون، پرندگان زینتی و پرندگان وحشی خیلی حساس هستند و معمولا به صورت خفیف یا شدید به این بیماری مبتلا می شوند.

امیری افزود: بر اساس گزارش رسیده از دامپزشکی، در استان خوزستان نیز ابتلا به آنفلوآنزای مرغی در پرندگان دیده شده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان خوزستان بیان داشت: دو کانون روستایی در شهرستان ایذه و یک کانون روستایی در شهرستان باغملک، جزو موارد ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان گزارش شده اند.

امیری اظهار داشت: مسئول رصد و پایش آنفلوآنزای پرندگان از لحاظ سازمانی، اداره دامپزشکی می باشد که وظیفه آنها اقدامات کنترلی قبل و حین ورود ویروس آنفلوآنزای مرغی و گزارش اینکه آیا بیماری وجود دارد یا خیر، می باشد.

وی افزود: موارد شناسایی شده در دو شهر ایذه و باغملک تنها در طیور بومی دیده شده است و البته در بعضی پرندگان بومی مثل بلدرچین نیز این مهم اتفاق افتاده است اما تا کنون در استان خوزستان هیچ گونه ابتلای انسانی به آنفلوآنزای مرغی گزارش نشده است.

امیری رصد و پایش ابتلای انسانی به آنفلوآنزای مرغی را مهم دانست و گفت: افراد شاغل در مرغداری ها، همکاران دامپزشکی در حال انجام اقدامات کنترلی، افراد در تماس با پرندگان زینتی و هر فردی که علائم خاص و مشکوک ابتلا به آنفلوآنزای مرغی را داشته باشد توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رصد و پایش می شوند.

وی در مورد توصیه های پیشگیرانه به مردم بیان داشت: افرادی که در کانون های ابتلا به بیماری زندگی کرده و از پرندگان و طیور نگهداری می کنند و به عبارتی مرغ و خروس اهلی دارند، بیشتر از هر کس دیگری در معرض ابتلا به بیماری هستند که باید توجه داشته باشند که یکی از راه های انتقال بیماری آنفلوآنزای مرغی به مرغ های اهلی از طریق تماس با پرندگان وحشی است که معمولا” یکی از مراکز استقرار این پرندگان، تالاب های منطقه ای می باشد؛ لذا بهتر است که طیور در مکان های سرپوشیده نگهداری شوند تا با پرندگان وحشی در ارتباط نباشند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان خوزستان تصریح کرد: نباید به هیچ وجه از فروشندگان دوره گرد، طیور خریداری شود و حتما باید از مرغ های کشتار شده توسط دامپزشکی و تخم مرغ های تایید شده با مهر و تاریخ انقضاء، آن هم به صورت تمام پز و نه به صورت نیمرو استفاده کرد.

امیری خاطرنشان کرد: کسانی که به هر نحوی در ارتباط با طیور هستند، در صورت مشاهده هر گونه تغییری از قبیل کاهش تخم گذاری مرغ های یک مرغداری، بی حالی، پژمردگی، کز کردن، دور هم جمع شدن، اختلالات تنفسی و خونریزی تاج، ریش و ساق پا در طیور، هر چه سریعتر و بدون هیچ گونه تماسی با آنها، به دامپزشکی محل اطلاع دهند.

وی افزود: اگر به نظر می رسد که جایی کانون ابتلا به بیماری می باشد، به هیچ وجه از کود مرغی آن منطقه در جایی دیگر به منظور تقویت زمین های کشاورزی استفاده نشود و به عبارتی جابجایی کود انجام نگیرد، چرا که خاک آن منطقه را آلوده خواهد کرد و نهایتا جمعیت مرغی آن منطقه آلوده خواهد شد.

امیری در پایان گفت: برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزای مرغی، ارتباط و همکاری خوبی بین همکاران دامپزشکی و مراکز بهداشتی استان وجود دارد و در بخش اطلاع رسانی به مردم مخصوصا” در مناطق روستایی، آموزش های لازم از قبیل عدم خریداری طیور محلی و اصول حفاظت فردی اعمال شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.