خوزستان؛ بیشترین بازمانده از تحصیل/ ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار در استان

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوزستان جزء چهار استان دارای بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل در سطح کشور است.

روزبه کردونی عصر امروز در جلسه کمیسیون اشتغال، فرهنگی اجتماعی و رفاهی اجتماعی استان خوزستان در آبادان اظهار کرد: در مقطع ابتدایی با تلاشهای معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شش ماه گذشته تمرکزمان را بر روی لیست کودکان بازمانده از تحصیل گذاشتیم تا آدرس و موقعیت جغرافیاییشان را بدست آوریم و آنان را به تحصیل بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث بازماندگی از تحصیل نیز مذاکرات خوبی را با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند داشتیم، افزود: در استانهای دو زبانه از جمله خوزستان ما با پدیده بازماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی مواجهیم به نحوی که در زمان حاضر بازماندگی از تحصیل در مناطق عربی سه الی چهار برابر مناطقی است که تک زبانه هستند و این آمار ارائه شده از سوی آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با دستور وزیر و مصوبه در شورایعالی رفاه، اعتبار ویژه ای را برای بازگشت به تحصیل کودکان در استانهای دارای دو زبان تخصیص دادیم، تصریح کرد: در خوزستان ۱۲ هزار کودک در مقطع ابتدایی را شناسایی کردیم که از دو هفته گذشته راستی آزمایی عددی آنها آغاز شده تا پس از حصول اطمینان از آمار موجود و با استفاده از مشوقهای تحصیلی و سایر اقدامات به موضوع ورود کنیم که در این باره نیز به کمک و همراهی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیاز داریم.

کردونی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهمترین کاری که در حوزه آسیبهای اجتماعی در سطح کشور انجام دادیم آن بود که ببینیم جامعه هدف آسیب پذیر ما کجاست زیرا برای سیاست گذاری در جهت کنترل و مداخله نیاز به شناخت از وضعیت موجود داریم، گفت: دو تا سه واقعیت در استان خوزستان قابل توجه است، نخست آنکه در سال گذشته برای نخستین بار سازمان ملل اعلام کرد مسیر ترانزیت مواد مخدر پس از افغانستان که از شمال ایران بوده به دلیل باز شدن مرز و دیگر تحولات خاورمیانه، استان خوزستان به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت شده و این را بطور رسمی اعلام کرده و در نقشه هایش نیز موجود است.

وی افزود: این بدان معناست که وقتی مسیر ترانزیت در خوزستان داریم یعنی ریزش وجود دارد و لذا در مباحث مقابله با عرضه و تقاضا یک عزم ملی و بین المللی نیاز است، شیوع شناسی که سازمان بهزیستی پس از ۱۰ سال آن را به انجام رساند این موضوع را تایید می کند خوزستان در بحث سوء مصرف مواد مخدر با فاصله از میانگین کشور رتبه نخست را دارد و رفع آن نیاز به همراهی و همکاری دارد.

مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: دومین نکته در مورد خوزستان آنست که این استان با داشتن ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار (آمار موجود در بهزیستی) بالاترین تعداد زنان سرپرست خانوار را در سطح کشور دارا است.

کردونی تصریح کرد: از تعداد حدود ۳ میلیون زن سرپرست خانواری موجود در کشور حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفرشان زیر ۲۴ سال سن دارند و این بدان معناست که ما با پدیده زنان سرپرست خانواده نیز مواجهیم که البته اقدامات بسیار خوبی را برای توانمند سازی و حمایت اجتماعی از آنان انجام دادیم.

وی با شرح اینکه وضعیت طلاق با شاخص نسبت طلاق به ازدواج سنجیده می شود، گفت: خوزستان در این زمینه در سطح کشور ربته ۲۳ را دارد و این بدان معناست که این استان در این مورد جزء استانهای با ریسک بالای طلاق به شمار نمی رود اما آبادان در استان خوزستان در این باره وضعیت قرمز دارد و این یعنی در بحث طلاق آبادان به نسبت کل استان وضعیت بدتری دارد.

مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در برخی از استانها همچون فارس یا خراسان رضوی با توجه به مداخلاتی که صورت گرفته اتفاقات خوبی افتاده ضمن اینکه استان خوزستان در دو سال گذشته  نسبت اش را حفظ کرده و کاهش یا افزایشی را نداشته اما وضعیت آبادان همچنان ویژه است.

کردونی بیان کرد: در بحث همسر آزاری خوزستان رتبه ۲۴ کشور را دارد و وضعیت آبادان نیز در این باره وضعیت زرد است و این یعنی در وضعیت شهرهای با ریسک بالا محسوب نمی شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در بحث خودکشی استان خوزستان به جز ۴ شهر آن جزء استانهای دارای وضعیت مناسب است، در صورت همراهی این آمادگی هست تا پیش از نشست بعدی مقام معظم رهبری با مسئولان عالیرتبه کشور در بحث آسیبهای اجتماعی که در اردیبهشت ماه برگزار می شود، ۵ اورژانس اجتماعی را در شهرهایی از استان خوزستان که فاقد اورژانس هستند را افتتاح کنیم.

مدیرکل دفتر آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بحث گرد و خاک بر آسیبهای اجتماعی و افزایش خشونت تاثیر مستقیم دارد، گفت:  خوزستان در زمره پنج استان کشور دارای بالاترین نرخ مرگ و میر غیرعمد همچون سکته است که بر اساس گفته تحلیل گران گرد و خاک نیز بر آن اثرگذار است.

کردونی افزود: امید می رود تا با کمک سازمان منطقه آزاد اروند در تخصیص اعتبارات اجتماعی و همراهی و کمک بهزیستی و کمیسیون اجتماعی مجلس و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی  بتوانیم در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی قدمهای موثری را برداریم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.