موضع صریح استاندار خوزستان/ نمایندگان مردم چه کرده اند/ دعوای حزبی معنی ندارد!

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: این روزها خوزستان مظلوم شاهد مطالباتی است که برخی ها آنها را به دولت های پیشین، برخی کم کاری مدیران فعلی و برخی دیگر عدم بکارگیری این استان در بازی دولتها تا کنون می دانند!

آنچه که واضح و مبرهن است ریزگرده ها، کم آبی، عدم وجود اشتغال کافی و بحرانهای چند ماه گذشته باعث شده تا مردم دست از وکلای خود شسته و خود راساً قانونمندانه با تجمع در مقابل استانداری و چند محل دیگر گلایه هایشان را به گوش مسئولین برسانند.

اعتراض مردمی به بحران خوزستان

در این میان موضوعی که رفتار متمدنانه مردم را تکمیل می نماید، موضع گیریهای همراه با دموکراسی استاندار خوزستان است که در چندین مصاحبه از مسئولین خواسته به صدای مردم گوش دهند و همچنین اعلام کند این تجمعات یعنی اینکه ما باید چندین برابر بیشتر کار کنیم که حق این مردم پایمال نشود.

وی در مصاحبه با یکی از خبرگزاریها اعلام کرد: این اعتراض حق مردم است؛ به این اعتراضات احترام می گذارم و همواره در خدمت تمامی این عزیزان هستم.

استاندار خوزستان در بخشی دیگر می افزاید: مردم عزیز ما طی چند مدت اخیر تحت فشارها و سختی های بسیار زیادی قرار گرفتند و من این حق اعتراض را برای آنها قائل هستم و خود نیز افتخار می کنم که خودم و خانواده ام نیز همین سختی ها به آنها وارد شد و در تمام این سختی ها پا به پای مردم بودم. من از آن دسته مسئولینی نیستم که خانواده ام در شهرهای دیگر زندگی کنند و همگی در همین استان هستیم. با تمام اینها، تمام اعتراضات این مردم عزیز را روی چشم می گذارم و آن را به دیده منت قرار می دهم.

دکتر شریعتی با اعلام مواضع قطعی خود می گوید: ما این اعتراضات را چراغ راه خودمان قرار می دهیم تا اگر ضعف یا نقصانی در کارمان وجود دارد، آنها را اصلاح کنیم. با تمام مردم از راه خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه ها سخن خواهم گفت و مشکلات کار را بیان خواهم کرد و توضیحاتی نیز در این خصوص ارائه می کنم و باز هم تاکید دارم که همیشه و در همه حال حق با مردم و ایراد از من است.

باتوجه به مواضع استاندار که رسماً از خبرگزاریها و رسانه های معتبر اعلام شده چند موضوع حائز اهمیت است که به اتفاق مرور می کنیم:

مشکلات استان خوزستان

استان خوزستان از دیرباز همراه با مشکلاتی بسیاری بوده که با صنعتی شدن و تغییر اقلیم منطقه رو به خشکی رفته و طی چند سال گذشته نیز بارش کم باران باعث شده مردم این خطه با سختیهای بسیاری دست پنجه نرم کنند. در این میان انتقال آب که توسط اکثر دولتهای پس از انقلاب دنبال شده، عدم پیگیری مسئولین محیط زیست و نمایندگان همه ادوار و عدم چاره اندیشی و آینده نگری باعث شده، همه مشکلاتی که در سه دهه پیش وجود داشته امروزه چندین برابر شود و در این روزها سرریز گردد. مشکلات بیکاری با مهاجرات جوانان استانهای دیگر به خوزستان دو چندان گردیده و بعضاً عدم پیگیری مدیران تا کنون باعث شده مشاغل با انصاف در بین خوزستانیها تقسیم نگردد و در پی این مشکل مواردی همچون اعتیاد، طلاق، مشاجرات اجتماعی و بعضاً قتل رخ بدهد.

از سویی دیگر غریب به اتفاق مردم، رسانه ها و دولتمردان معتقدند نفت این استان می بایست باعث آبادی و از بین رفتن مشکلاتش شود تا باعث تخریب محیط زیست و شکاف اجتماعی یکه طبقه با طبقات دیگر مردم گردد!

چگونگی پیگیری وکلای مردم در مجلس

استان خوزستان با ۱۸ نماینده یکی از پر تعدادترین استانهای کشور در مجلس بوده که پس از پایان هردوره مردم به دلیل عملکرد نامطلوب برخی از این نخبگان باعث پوست اندازی در مجمع وکلای خود در مجلس می شوند. نمایندگانی که اگر بخواهیم آنان را با استانی همچون اصفهان مقایسه کنیم درخواهیم یافت که در نزدیک به چهار دهه گذشته اگر هر دوره اتفاق نظری برای یک مشکل اساسی خوزستان وجود داشت، امروز شاهد اینچنین مشکلاتی نبودیم. لازم به توضیح است نمایندگان کنونی با شعار مبارزه با گردوخاک، بیکاری، تبعیض، ورود سرمایه گذار به استان و… موارد دیگر از مردم رای اعتماد گرفته اند و وارد مجلس شدند؛ اما تاکنون آنطور که می بایست ظاهر نشده و بیشتر روی به فعالیتهای رسانه ای آورده و در مواردی همچون شرکت در افتتاحیه مسابقات محلات و… بیشتر می درخشند تا پیگیری از وزرا و کابینه دولت!

نگاه دولتها به خوزستان

آنچه که نمی توان نفی نمود نگاه پر تبعیض دولت ها در ادوار مختلف به خوزستان است. شاید در مقاطعی مدیران ارشد استان خوزستان به دلیل عدم دلبستگی به این استان به روند پیشرفت خوزستان کمکی نکرده اند، اما حداقل سه استاندار گذشته و حال (حجازی، مقتدایی و شریعتی) تلاشهای چشمگیری برای ارتقاء این استان انجام داده که بعضاً زورشان به پایتخت نشینان هم نرسیده و با نظر تنگی در تخصیص ها و انباشته شدن مطالبات مردم و از بین رفتن زیرساختهای استان امروزه آن تبعیض ها به وضوح مشاهده می شود. هرچند که در مسئله ای همچون ریزگردها معاون رئیس جمهور ۸ مرتبه به این استان در سه سال گذشته سفر کرده؛ اما حقیقت این است که نه خانم ابتکار، نه نمایندگان استان، نه استاندار و… از استان خوزستان و حتی دولت به این زودی نمی توانند این معضل را حل نمایند. حل مسئله ریزگردها که مهمترین عامل تعطیلی، عصبیت، عدم جذب سرمایه گذار و… است، همتی بین المللی می خواهد و بس. البته از دولتها انتظار می رفت سهم نفت خوزستان، مستقر نمودن چند وزارتخانه در استان، عضویت چند خوزستانی که در خوزستان مستقر بوده باشند بعنوان وزیر یا معاون رئیس جمهور، تخصیص بودجه و امکانات و… را برای مردم مظلوم خوزستان در نظر داشته باشد که تا کنون میسر نشده است.

همراهی مردم

مردم خوزستان ثابت کرده اند در تمامی صحنه هایی که باید انقلاب را همراهی کنند، حضور داشته اند و همیشه پای عهد و پیمان خود با امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا مانده اند. امروزه مطالباتی وجود دارد که با راه اندازی شبکه های اجتماعی بیشتر پیگیری می شود و باعث شده مردم نسبت به چهار دهه گذشته بیشتر با حضور در سطح خیابانها، نهادهای دولتی و … خواهان آن باشند که پیگیری های عاجل صورت پذیرد. ضمن اینکه اکثر اوقات حضور مردم خوزستان در انتخابات به دلیل علاقه به نظام بسیار بیش از حد معمول بوده، و گاهاً برخی از این علاقه ها استفاده نموده و پس از رای اعتماد از مردم پس از سالها دوباره سری به دیار پرتاب خود زده اند! شاید آنچه که امروز و روزهای اخیر بیشتر چشم نوازی می کند تحمل و قانونگرایی این شهروندان است، که با نهایت تواضع به اعتراض و خواسته خود با رعایت شئونات و اخلاقیات از دولتمردان و مسئولین می خواهند، از تکرار کاستیهای چند روز گذشته جلوگیری شود.

نقش رسانه ها!

رسانه ها چشم بیدار جامعه بوده و فعالیت درخشان رسانه های خوزستانی در چند سال گذشته بر کسی پوشیده نیست. آنچه که در حال نهادینه شدن است، رهبری افکار عمومی توسط شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین و فعال استان است. باتوجه به مشکلات اخیر استان خوزستان انتظار می رفت برخی رسانه های به آرامش فضا کمک نمایند ولی، با آوردن دعوای حزبی به مطالبات مردم باعث عصبیت در بین مردم شده بصورتیکه برخی از اینکه آنان را به جبهه یا حزبی منتصب نموده اند ناراحت شده و باعث اعتراض دوباره عده ی زیادی از شهروندان اهوازی گشته اند. برخی از زبان استاندار سخن رانده و برخی دیگر همه اشکلات چند دهه گذشته را بر دوش مدیران حاکم بر استانداری می دانند. در این میان باید گفت که نه مردم در اینگونه شرایط دنبال دعواهای حزبی این افراد بوده نه استاندار و دولت دنبال آنند که بگردند و بین مردم ببیند چه کسی خودی است، چه کسی طرف مقابل.

آنچه از رسانه ها امروزه بیشتر انتظار می رود کمک به آرامش مردم و شناساندن نقاط ضعف استان به مدیران ارشد استان و مرکز نشینان است.

در پایان…

اتفاقات اخیر چه دور چه نزدیک در نهایت روزی به وقوع می پیوست. آنچه واضح است اینکه مدیر ارشد استان و مدیرانش خواهان وجود این کاستی ها نیستن و همانگونه که بر همه آشکار است مباحثی همچون گردوخاک، بیکاری، انتقال آب، از بین رفتن زمینهای کشاورزی، کمبود آب که طی سالها طولانی به صورت صحیح مدیریت نشده، عدم وجود زیرساختهای همچون راههای استاندارد، وجود شبکه سالم آب و فاضلاب، برنامه های مدون فرهنگی و موارد دیگر به چند ماه حضور استاندار و حتی استاندار سابق هم بر نمی گردد، بلکه این مشکلات طی چندین سال با وجود افزایش جمعیت بومی استان، مهاجرت افراد از دیگر استانها به خوزستان، صنعتی شدن بیش از حد، عدم وجود فضای سبز و برخی مدیریتهای منافع طلب در بخش هایی همچون شهرداری و نهادهای غیر دولتی دیگر، دست در دست هم داده و به امروز رسیده است. البته نیک میدانیم مدیران حال حاضر دارای اشکلاتی هم هستند، ولی آنچه که در چشم کارشناسان اجتماعی پررنگتر است مشکلات زیرساختی و تغییر اقلیم کشور و استان است که با همت مردم، رسانه و مسئولین طی سالهای آینده به حداقل خواهد رسید.

و نهایتاً اینکه در تجمعات اخیر مردم بیدار استان خواسته ی خود را همت و تلاش دوچندان مسئولین عنوان کرده و خوب می دانند چگونه مطالباتشان را بیان کنند و هیچ علاقه ای به همراهی با گروه، دسته، حزب و… در اینگونه موارد ندارند.

اعتراض مردمی به بحران خوزستان

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.