خشکسالی؛ متهم جدید گردوخاک خوزستان/ از وضعیت هورالعظیم و شادگان تا اعتبارات دولتی

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، اشاره به این‌که به هنگام وزش بادهای جنوبی گرد و غبار تولید می‌شود  که نوع آن با بادهای معمولی که از سمت عراق می‌آید متفاوت است، گفت: عمده گرد و خاک در استان خوزستان، در ۹ ماه سال از سمت شمال غرب به جنوب شرق و از داخل عراق است که طبیعتا این حرکت باد موجب بروز گرد و خاک با منشأ خارجی می‌شود  اما در فصل زمستان به ویژه ماه‌های بهمن و اسفند، احتمال وقوع بادهای جنوبی افزایش می‌یابند. و بادها از سمت عربستان شکل می‌گیرند. ‌به گزارش ایسنا ضیاء الدین شعاعی افزود: این بادها به دلیل این‌که سرعت بالایی – در حدود ۷۰ کیلومتر در ساعت – دارند در شرایطی که وضع بارش منطقه مثل امسال مساعد نباشد، منجر به بروز گرد و خاک با منشأ داخلی می‌شود  که شاهد این مدعا، وقوع گرد و غبار خوزستان در بهمن ماه سال ۹۳ و همچنین در سال ۹۵ بوده است.

وضعیت هورالعظیم و شادگان
شعاعی در ادامه در مورد وضع تالاب‌های هورالعظیم و شادگان اظهار کرد: وضع آب در هورالعظیم به ۶۰ درصد اشغال رسیده و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این تالاب آباد و پوشیده از نیزارهاست و بنابراین  منشأ گردوغبار نیست.
تالاب شادگان هم کمابیش آب دارد. بازدید اخیر ما نیز حاکی از آن است که تالاب شادگان به واسطه بارش‌های سال ۹۴ وضع مساعدی دارد و حتی مردم در آن مشغول ماهیگیری هستند.
وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در بروز گرد و خاک خوزستان تاثیرگذار نیست، در مورد منشأ داخلی گرد و خاک خوزستان گفت: بیشتر منشأ گرد و غبار امسال در استان خوزستان، منطقه جنوب شرق اهواز یعنی هندیجان بوده است. به دلیل خشکسالی حاکم بر جنوب خوزستان، این منطقه در صورت افزایش سرعت باد، به عنوان منشأ گرد و غبار عمل می‌کند .

چشم به راه اعتبارات دولت
از اوایل بهمن امسال خوزستان در برخی روزها، درگیر گرد و خاک‌های ناشی از بادهای جنوبی بوده است که علاوه بر تعطیلی مدارس و ادارات منجر به قطع آب و برق نیز شده است.
مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار پیش از این با بیان این‌که برنامه‌های ما برای کنترل کانون‌های گرد و غبار اهواز تنظیم و آماده شده است، اما محدودیت‌های اعتباری مانع این شده که بتوانیم این برنامه‌ها را عملیاتی کنیم، گفته بود: چشم به راه اعتبارات دولت هستیم، در استان خوزستان حداقل باید روی ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کار کنیم اما اعتبارات کافی نیست، بنابراین به دولت پیشنهاد دادیم با وجودکمبودهای مالی، اولویت‌هایی در این رمینه قائل شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.