چهره ی خشن شده ی خوزستان؛ مناطق مرفه ای که معضل شد/ کج سلیقگی مسئولین شهری یا بی توجهی عمدی! / به قلم اسماعیل طرفی

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: حفظ و ثبت خانه باغ های ساخته شده توسط شرکت نفت در ایام حضور انگلیس ها و پس از آن از وظایف سازمانهای میراث فرهنگی و شهرداریهای خوزستان بود که متاسفانه با کج سلیقگی مدیران مربوطه، اکنون شاهد تبدیل شدن این محله ها به یک معضل هستیم.
🕸 زیرساخت های قدیمی و ساخت و ساز بی رویه و عدم نوسازی محله ها و پارک ها و دستکاری های غیرصحیح از عوامل اصلی بوده.
✨ روزگاری محله های شرکتی با بوی شمشاد و صدای بلبل ها و آرامش محیطش، جریان زندگی در کنار صنایع را برای شهروندان و میهمانان شهرهای صنعتی تداعی می کرد.
💫 محله هایی مانند “بریم و بوارده، کواتر و ممکو، شهرک نفت و ….” روزگاری محل تفریح مسافرانی بود که به قلب اقتصاد ایران می آمدند و در کنار بوی نفت، مناطق مدرن شهری را می دیدند.
🌐 در روزگاری که آسفالت خیابان ها هم تجمل محسوب می شد، شهرهای خوزستان خیابانهای آسفالت شده و پاساژها و مراکز خرید مدرن داشتند.
🌳 در آن روزگاران؛ پارک های محله ای و کوچه های سرسبز و فضای بازی و فرهنگسرا و مهد و … خوزستان را “خوزستان” کرده بود.
☑️ پس از آغاز خصوصی سازی ها و واگذاری خانه ها به کارمندان و رفتن شرکت های خدماتی نفتی از مناطق مرفه آن زمان، پای شهرداری ها به این مناطق باز شد و توجهات کمتر شد.
🔻 فضاهای سبز شهری و شمشادها از شکل افتاد و یا از بین رفت، سنگ فرش پیاده رو ها دیگر ترمیم نشد و دیگر صدای بازی کودکان در کوچه ها نمی پیچید. ساختمان های بلند جای خانه باغ های سرسبز را گرفت…
🔶  خانه های ۱۰۰۰ متری که زمانی یک خانواده ۵ نفره در آن زندگی می کرد، دیگر خانه ای برای ۲۴ خانواده شده بود و آپارتمان های بی رحم بر فضای سبز آن روزها سایه انداخته بود…
❌ اکنون پس از گذشت چندین سال از واگذاری ها و رفتن شرکت های خدماتی نفتی، دیگر هیچ اثری از مناطق شرکتی و آن مناطق سرسبز و زیبا که به سبک کوچه خیابان های اروپایی بود، نیست…!
⭕️ در سالهایی که ادارات میراث فرهنگی و یا شهرداریها و یا حتی مردان و زنان پارلمان های محلی (شوراهای شهر) باید به فکر می افتادند و جلوی تخریب آن منازل و مناطق را می گرفتند، با قبول و صدور مجوزهای بی رویه تنها به شهرها ظلم کردند تا امروز نه تنها اثری از آن مناطق نباشد، بلکه کوچه های تنگ و باریک و زیرساخت های قدیمی به یک معضل تمام عیار برای این شهرها تبدیل شود…
🔷 بیائیم قدر داشته هایمان را بیشتر بدانیم و تصمیمات صحیح بگیریم تا اینگونه با چهره ی خشن شده ی خوزستان از میهمانان پذیرایی نکنیم…

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.