تلنگر پلاسکوی تهران بر پاساژ‌های نا ایمن اهواز

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: حادثه ساختمان پلاسکوی تهران تلنگری است برای اینکه حادثه خبر نمی‌کند و پیش از وقوع حادثه باید به فکر افتاد. رعایت نکات ایمنی یک شعار فانتزی نیست، بلکه ضرورت و نیاز است. جانفشانی آتش‌نشانان نیز الگویی است برای همه فداکاران که قطعا قابل تقدیر و همدردی است.
در این میان تعدادی از پاساژ‌های اهواز به خصوص در مناطق نادری، بازار امام(ره) و خیابان کاوه اهواز فرسوده و قدیمی هستند و کارشناسان معتقدند که اصناف مستقر در این مناطق باید اخطارهای داده‌شده از سوی شهرداری و سازمان آتش‌نشانی را جدی بگیرند.
از سوی دیگر، فداکاری و در آماده باش بودن نیروهای آتش‌نشانی به تنهایی کافی نیست و ابزار به روز، امکانات کافی و آموزش نیروها حرف اول را می‌زند. این در حالی است که به گفته مسئولان شهری، سازمان آتش‌نشانی اهواز همه امکانات و لازم و شاید در حد استاندار را ندارد.

توجه به آموزش کارکنان
یک مربی ایمنی و آتش‌نشانی می‌گوید: از این حادثه ناگوار که رخ داد بسیار متأثر شدم و از صمیم قلب به تمام آتش‌نشانان میهنم و خانواده‌های شهدا تسلیت عرض می‌کنم. متأسفانه امسال اصلا سال خوبی برای آتش‌نشانان نداشتیم و فاجعه ای مثل سونامی آمد و آتش‌نشانان غیور ما را با خود برد.
«شیما رشیدی» ابراز امیدواری می‌کند که این حادثه درس عبرتی برای همگان باشد تا با رعایت ایمنی و عمل به توصیه‌های شهرداری شاهد از این دست حوادث را نباشیم. به گفته او ظرفیت‌های آموزشی، امکانات و تعداد کارکنان آموزش دیده را باید آن قدر افزایش داد که یک اتفاق شهری کوچک باعث یک فاجعه بزرگ نشود.

اخطاریه کافی نیست
نایب رئیس اول اتاق اصناف اهواز در این باره می‌گوید: با توجه به همکاری‌های تنگاتنگی که میان سازمان آتش‌نشانی، شهرداری و مسئولان ذیربط استان وجود دارد، برای اصناف حاضر در پاساژهای فرسوده اهواز اخطاریه صادر شده است تا تمام پاساژها و مواردی که ممکن است مورد خطر واقع شوند، از این مساله اطلاع داشته باشند، اما برای آنکه اتفاق «پلاسکو» در پاساژهای فرسوده اهواز رخ ندهد، ابلاغ اخطاریه به واحدهای صنفی به تنهایی فایده‌ای ندارد و باید دستگاه‌های ذی‌ربط از ابزارهای قانونی خود برای توجه اصناف به مسائل ایمنی استفاده کنند.
«غلامعلی گلزار» اظهار می‌کند: در گذشته روی این مسأله کار نشده اما امیدواریم تلاش‌هایی از سوی مسئولان انجام گیرد تا اتفاقات بزرگ‌تری را در کشور شاهد نباشیم. پیگیر سایر مسائل در زمینه ارتقای ایمنی اصناف هستیم تا با همکاری خود اصناف و مسئولین بتوانیم مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را حل کنیم.
او با بیان این‌که اخطاریه به تنهایی تأثیری در جلوگیری از بروز خطرات احتمالی ندارد، عنوان می‌کند: کمک‌های مالی و کمک‌های جانبی و همکاری شهرداری می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد و همچنین در برخی از موارد اگر نیاز باشد باید از اهرم فشار استفاده کرد تا شاهد اتفاقاتی مانند حادثه پلاسکو در اهواز نباشیم.
گلزار تاکید می‌کند: باید فشارهایی از طرف مسئولان ذیربط وارد شود و همتی در میان مسئولان شهرداری و اصناف انجام بگیرد و مساعدتی نیز برای واحدها و اصناف مستقر در پاساژهای فرسوده و قدیمی اهواز انجام بگیرد تا آن‌ها بتوانند به ترمیم و بازسازی مغازه و پاساژها بپردازند.
او اضافه می‌کند: از نظر قانون نظام صنفی هیچ اهرم فشاری برای توجه بیشتر اصناف به اخطاریه‌های اعلام شده وجود ندارد اما از نظر ساختمان‌سازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی می‌توانند فشار وارد کنند.

امکانات آتش‌نشانی اهواز استاندارد نیستند
از سوی دیگر، رئیس شورای شهر اهواز در خصوص وضعیت استاندارهای ایستگاه‌های آتش‌نشانی اهواز اظهار می‌کند: با توجه به توسعه عمودی شهر و افزایش ساختمان‌های بلند در اهواز، بنابراین ما همان قدر که در شهرهایمان به عمران و آبادانی نیاز داریم به همان نسبت باید در بحث ارتقای کیفی ملزومات آتش‌نشانی نیز ورود کنیم.
«هوشنگ شیرمردی» با اشاره به اینکه حساس‌ترین کار شهر به دست آتش‌نشانان سپرده شده می‌گوید: آتش‌نشان در مواقع بحران با امکانات محدود قطعا آن میزان کارایی مطلوب را نخواهند داشت. بنابراین بر ارگان های مسئول وارد است که در بحث به روزرسانی تجهیز امکانات آتش‌نشانی ورود کنند.
شیرمردی با اشاره به حرکات نمادین برخی مسئولان شهری در همدردی با آتش‌نشانان می‌افزاید: ما باید عملیاتی کار کنیم رفتار نمادین کارساز نیست، به جای رفتارهای نمادین خودمان را به استاندارهای لازم تجهیز کنیم.
رئیس شورای شهر اهواز اضافه می‌کند: آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تلنگری بود برای کل شهرداری های کشور اما آنچه مسلم است در سازمان آتش‌نشانی اهواز همه امکانات لازم و در حد استاندارد موجود نیست، هرچند اقداماتی در خصوص کاهش زمان رسیدن به محل حادثه انجام شده، اما قطعا دستگاه‌های زنده‌یاب و پله‌های ۴۰ یا ۵۰ متری، ماشین هایی با امکانات و تجهیزات فشار خاص آب همه نیازها و ضرورات و استاندارهای لازم در شهرداری اهواز است.

 ۱۳ درصد بافت فرسوده کشور در خوزستان
رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان در همین خصوص اظهار می‌کند: طبق بررسی‌ها و آمارها در کلان شهر اهواز ۱۵۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد یعنی یک چهارم مردم اهواز در سکونتگاه‌های ناامن زندگی می‌کنند.
«فرشید پورحاجت» با ابراز تأسف از وضع موجود ادامه می‌دهد: ما نباید با زندگی این عده از مردم اهواز که بر گردن کشور حقی دارند، بازی کرده و آن‌ها را در بلاتکلیفی رها کنیم.
وی بافت فرسوده و ناکارآمد خوزستان را ۱۳ درصد بافت‌های فرسوده کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: قرار بود بنابر برنامه چهارم و پنجم توسعه، ۱۰ درصد از این بافت‌ها احیا شود که امروز با رسیدن به انتهای برنامه پنجم توسعه نه تنها شاهد احیای هیچ بافتی نیستیم بلکه افزایش هم یافته است.

کیفیت پایین ساخت و ساز در خوزستان
رئیس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان نیز با اشاره به اهمیت اجرای مبحث ۲۱ در حوزه پدافند غیر عامل توضیح می‌دهد: در شهر اهواز بدون اینکه حادثه ای رخ دهد ساختمان‌ها فرو می‌ریزند. چون کیفیت ساخت پایین آمده است.
«کوروش لطفی» می‌افزاید: سازه‌های شهر ما بدون هیچ تهدیدی آسیب پذیرند و اگر اتفاقی مثل زلزله رخ بدهد، این آسیب‌پذیری بیشتر هم می‌شود.
او اضافه می‌کند: باید ساختمان‌های شهری را طوری بسازیم که در برابر حملات احتمالی دشمن یا بلایای طبیعی آسیب پذیری کمتری داشته باشند. اگر بنا باشد مبحث ۲۱ را اجرا کنیم لازم است سازمان نظام مهندسی کشور با حساسیت بیشتر آن را دنبال کند و مدیران اجرایی استان به اجرای آن کمک کنند.

در ساختار شهری خوزستان بحران داریم
مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان نیز می‌گوید: امروزه شهرهای ما از نظر ساختار و نوع بافت نیازی به بحران ندارند و در حال حاضر که هیچ تهدید بالفعلی ما را تهدید نمی‌کند، امکان دارد در بعضی مناطق ما بحران رخ بدهد.
«محمد حری» می‌افزاید: ساختار شهری ما به شکلی است که فی البدهه بحران داریم. اگر ما این موضوع را پیگیری نکنیم، مردم آن را مطالبه‌ می‌کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.