گزارش تصویری؛ بندر صادرات نفتی ماهشهر/ دهه ۵۰

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: بندر ماهشهر با احداث راه آهن سراسری و تأسیس و توسعه بندر شاهپور در اوایل حکومت پهلوی جان دوباره گرفت. پس از آن، به این بندر برای صدور نفت خام توجه شد و بتدریج با کشیده شدن لوله‌های نفت ،که نفت را از آغاجاری به پالایشگاه آبادان و از آنجا به بندر ماهشهر می‌رساند   و با ایجاد مخازن نفت، روبه آبادانی گذاشت.صدور نفت خام از این بندر در ۱۳۲۴ شمسی آغاز شد.

در ۱۳۳۷ شمسی، شرکتهای عامل نفت ایران بندر دیگری برای صدور نفت خام در جزیره خارک ایجاد کردند و سپس با اجرای طرحی به نام «چم»، بندر ماهشهر به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز در کنار خورموسی و دسترسی بهتر نفتکشها برای حمل و صدور فراورده‌های نفتی پالایشگاه آبادان انتخاب و به بندری مجهز و امروزی تبدیل گردید.

در ۱۳۳۸ شمسی، حدود ۳۰۰، ۱ کشتی نفتکش تقریبا ۰۰۰، ۷۰۰، ۲۶تن نفت خام بارگیری کردند که قسمت اعظم آن از منطقه آغاجاری با خطوط لوله به این بندر ارسال و از آنجا به خارج از کشور صادر می‌شد.

برای انتقال ۳۸ نوع فراورده نفتی با چهار خط لوله عمده تا بندرماهشهر، تغییرات عمده‌ای در شبکه جریان نفت و مخازن صورت گرفت. یک مرکز جدید نظارت بر خط لوله مجهز به وسایل مراقبت خودکار، شبکه دقیق مخابرات، و ۳۸ مخزن جدید برای ذخیره کردن فراورده‌های نفتی ساخته شد؛ تسهیلات برای لوله کشی و تلمبه و بارگیری، مخلوط کننده فراورده‌های نفتی، شبکه نظارت و مراقبت مجهز ایجاد شد.

امروزه به جای آنکه نفت خام منطقه آغاجاری به بندر ماهشهر انتقال داده شود، فراورده‌های نفتی آبادان از طریق خط لوله به این مرکز حمل می‌شود. اجرای طرح چم و ایجاد تأسیسات عظیم، موجب بازدهی بیشتر صدور فراورده‌های پالایشگاه آبادان و کوتاهتر شدن زمان ورود و خروج کشتیها و دسترسی بهتر به نفتکشها و سرعت بارگیری در مقایسه با آبادان شده‌است.

در ۱۳۷۶ شمسی، حجم تخلیه و بارگیری نفتی بندرماهشهر ۰۰۰، ۹۳۶، ۱۳ تن بود.توسعه و ترقی بندر، موجب توسعه تسهیلات و تجهیزات شهری و افزایش مهاجر پذیری شهر شده، و این تغییرات به تغییر بافت شهر و پیدایش بافت جدید با خانه‌های نوساز برای کارکنان شرکت نفت و پتروشیمی و فعالیتهای وابسته، انجامیده‌ است.

مسیرهای دسترسی زمینی و هوایی به این شهرستان، به ترتیب شامل آزاد راه خلیج فارس (اهواز – ماهشهر) از سمت شمال، جاده بهبهان – امیدیه – ماهشهر از سمت شرق، جاده آبادان – ماهشهر از سمت غرب و جاده دیلم – هندیجان – ماهشهر از سمت جنوب می‌باشد. همچنین خط راه آهن سراسری و فرودگاه واقع شده در مجاورت جاده امیدیه – ماهشهر – آبادان از دیگر مسیرهای دسترسی به مرکز این شهرستان است. همچنین این شهرستان به آبهای آزاد دنیا دسترسی دارد و بنادر عظیم در کنار صنایع عظیم این شهرستان را متمایز ساخته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.