جزئیات مرگ مادر باردار و یک مرد ۵۷ساله در بیمارستان اندیمشک

عصر جنوب:

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اندیمشک با تشریح جزییات ۲ حادثه منجر به فوت در بیمارستان امام علی (ع) گفت:شهروندان اخبار موثق را از منابع تایید شده و خبرگزاری های رسمی پیگیری کنند.
مرگ یک مادر باردار پس از سزارین و مرگ مرد ۵۷ ساله ای که به دلیل سرماخوردگی به درمانگاه بیمارستان اندیمشک مراجعه کرده بود در فضای مجازی اندیمشک بازتاب گسترده داشت.
دکتر سیما جمشیدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهارکرد: یک بیمار زن ۲۴ ساله به دلیل پارگی کیسه آب با دردهای اولیه زایمانی ساعات اولیه بامداد چهارشنبه ۱۵ دی، به زایشگاه بیمارستان اندیمشک مراجعه کرده که بلافاصله با توجه به شرایط بیمار بستری شد.
وی افزود: برای چنین بیمارانی از نظر علمی باید القای زایمانی یعنی کمک به افزایش درد و با نظارت و کنترل پیشرفت زایمان انجام شود و اگر پیشرفت مناسب نبود سزارین انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه سزارین خط اول درمان نیست ادامه داد: این بیمار تا ساعت چهار بعدازظهر همان روز زیر نظر بود که به دلیل نبود پیشرفت زایمانی، تحت زایمان به وسیله سزارین قرار گرفت.
وی افزود: درطول ۱۶ ساعت اولیه مراجعه، حال عمومی بیمار کنترل و شرایط این مادر و جنین طبیعی بود و معاینه پزشک و ماما مرتب انجام شد.
جمشیدی گفت: بیمار سزارین شد و نوزاد دختر سالم بدنیا آمد و در اتاق عمل پس از بررسی بیمار و هوشیاری وی در ریکاوری ختم کار اعلام شد.
وی افزود:یکساعت بعد به دلیل نامعلوم مادر دچار افت شدید فشار و افزایش ضربان قلب شد که با شک به خونریزی داخل شکمی با حضور ۲متخصص زنان و جراح عمومی، جراحی و شرایط داخلی مادر بررسی شد اما هیچگونه خونریزی داخل شکم مشاهده نشد.
وی گفت: خون و فرآورده های آن همزمان به بیمار داده شده ولی تغییر در فشار ایجاد نشد لذا اقدامات جراحی در مرحله دوم با شک به شوک ناشی از خونریزی انجام گرفت که فشار و نبض بیمار برگشت.
وی اضافه کرد:۱۰ دقیقه پس از ورود به ریکاوری، مجدد افزایش ضربان قلب،خونریزی ادراری دیده شد که با نظر متخصصان داخلی و بیهوشی اقدام های تشخیصی و درمانی آغاز و این مادر به بخش مراقبت های ویژه انتقال یافت.
جمشیدی گفت:بیمار توسط تیم پزشکی شامل ۲ متخصص بیهوشی، ۲ متخصص زنان، ۲ متخصص جراحی عمومی، متخصص داخلی، متخصص رادیولوژی، متخصص قلب و کارکنان اتاق عمل وبخش مراقبت ویژه باحضور اینجانب زیر نظر و انجام کارهای تشخیصی و درمانی بوده و اکوی قلب، سونوگرافی و سایر تلاش های پزشکی لازم به طوردقیق انجام گرفت.
وی اظهارکرد: با وجود درمان های علمی و تلاش پزشکان و کارکنان بیمارستان که بنده نیز با توجه به حساسیت سلامت مادران باردار در تمام مراحل درمان این مادر نیز حضور داشتم و خانواده بیمار شاهد آن بودند، اما با تاسف فراوان بیمار فوت کرد.
وی افزود:گرچه تعیین دلیل اصلی مرگ با کالبد شکافی مشخص خواهد شد اما احتمال می رود آمبولی مایع آمنیوتیک از علل مطرح شده در این بیمار باشد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیمشک گفت:مرگ یک مادر باردار غم انگیز ترین وتلخترین حادثه ممکن است که به خانواده آن عزیز تسلیت عرض می کنم.
وی با انتقاد از برخی منابع غیررسمی و سایت ها که با انتشار مطالب غیرواقع ضمن ایجاد ناراحتی در سطح جامعه، موجب بدبینی به جامعه پزشکی می شوند افزود: در خصوص این مادر باردار تلاش جامعه پزشکی شهرستان ستودنی بوده است.
وی در ادامه با اشاره به مرگ مرد ۵۷ ساله گفت: این مرد روز پنجشنبه به دلیل سرماخوردگی و علائم مشکل تنفسی به درمانگاه بیمارستان مراجعه کرد که توسط پزشک معاینه و داروهای لازم برای وی تجویز شد.
جمشیدی افزود: سرم و داروهای بیمار تزریق شده که پس از تزریق مقداری از سرم ،بیمار دچار بی قراری و شوک افیلاکسی شد که با وجود تلاش جدی تیم احیا و طب اورژانس،در نهایت فوت می شود.
وی با اشاره به اینکه گاهی حساسیت های دارویی غیر قابل پیش بینی هستند بیان کرد: هنوز دلیل واقعی مرگ بیمار مشخص نیست اما احتمال می رود حساسیت دارویی وجود داشته است.
وی گفت: اقدام لازم برای بررسی دلیل حادثه و احتمال حساسیت دارویی از طریق کالبدشکافی در حال انجام است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.