آوارگی شهروندان با گذشت دوهفته از وقوع حادثه انفجار گاز در منطقه باغ شیخ اهواز

عصر جنوب – asrejonoob.ir: بعد از ظهر ۲۳آذرماه امسال انفجار شدید گاز شهری در یک واحد مسکونی سه طبقه واقع در منطقه باغ‌شیخ اهواز سبب فوت یک خانم و مصدومیت ۱۰نفر از ساکنان این منطقه شد. اما نکته تامل برانگیز در رابطه با این حادثه این است که با گذشت بیش از دو هفته از زمان وقوع حادثه، به دلیل بی‌توجهی مسوولان نسبت به حل مشکلات شهروندان، علاوه بر اینکه محل انفجار آواربرداری نشده، بلکه باقیمانده ساختمان نیز به دلیل سست شدن پایه‌ها در حال فروریختن است و حادثه‌دیدگان و افرادی که منازل خود رادر این انفجار از دست دادند در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند.
در همین رابطه فرزند یکی از حادثه دیدگان انفجار منطقه باغ شیخ، در تشریح روز حادثه اظهارداشت: تمام شیرهای گاز در منزل سالم بودند و حتی ذره‌ای بوی گاز احساس نمی‌شد. حادثه حوالی ساعت ۱۷ و ۵۲ دقیقه عصر رخ داد؛ قبل از انفجار مادرم وارد پارکینگ شده بود و بوی گاز را احساس کرد و با سرکشی به شیرهای گاز متوجه شد که نشت بوی گاز از لوله‌های شیر گاز داخل حیاط منزل نیست، بعد از اینکه خواست از آسانسور خارج شود تا شیر گاز واحد را چک کند ناگهان ساختمان منفجر شد. بهرام خدادادی با اشاره به حفاری‌های صورت گرفته در خیابان باغ شیخ افزود: مدتی است که سازمان آبفای اهواز در حال حفر زمین است و ماشین‌آلاتی مانند بیل‌مکانیکی این سازمان هنگام حفر زمین به نوار لوله گاز توجهی نکرده و آن را ۲۵ سانتی‌متر از محل اصلی اتصال جدا کرده است؛ همین عامل سبب انفجار ساختمانی ۴ طبقه، دو منزل ویلایی و نیز دو ساختمان ۲طبقه شد. وی با بیان اینکه در این حادثه۱۰نفر مجروح شدند، گفت: ناظران شرکت گاز در محل حفاری حضور نداشتند؛ وضعیت مادر بنده بسیار بحرانی است وی از ناحیه مچ دوپا، ساق و ستون فقرات آسیب دیده است و تمام هزینه‌های درمان را به صورت شخصی پرداخت می‌کنیم. تا کنون هیچ مسوول استانی و شهری برای کمک و امداد رسانی به ما توجهی نداشته و خانواده‌های حادثه دیده از لحاظ مسکن، خوراک و پوشاک در تنگنا قرار دارند. وی عنوان‌کرد: منزل و لوازم منزل ما به طور صد در صدی از بین رفت و هریک از اعضای خانواده‌ام در خانه یکی از اقوام در حال زندگی هستند و هیچ سازمانی مسوولیت این حادثه را به عهده نمی‌گیرد و برای ما جای سوال دارد که اگر این حادثه در یکی از استان‌های دیگر مانند اصفهان یا تهران رخ می‌داد واکنش مسوولان چگونه بود.
خدادادی با بیان اینکه پیمانکار،پیمان خود را «بیمه مسوولیت» نکرده است،گفت: بارها اهالی منطقه به دلیل بی‌توجهی‌های پیمانکار تذکراتی را به کارگران و پیمانکار دادند اما وی با نهایت بی‌ادبی به اهالی معترض می‌گفت که «من کار خودم را بهتر از شما می‌دانم» و در حال حاضر نیز ایشان با وثیقه ۱۵سند آزاد است. وی افزود: بیش از ۱۴ روز از زمان حادثه می‌گذرد اما تاکنون محل حادثه آواربرداری نشده است به گونه‌ای که روز جمعه گذشته سقف یکی از واحدهای آپارتمانی فروریخت و اگر فردی درمکان حادثه دچار آسیب می‌شد مسوولیت‌اش با ما بود.
همچنین، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز گفت: علت انفجار نشت گاز بوده اما هنوز علت نشت و مکان نشت تعیین نشده و در حال بررسی است. امیر نجفی افزود: در بررسی‌هایی که در حال انجام است، مشخص می‌شود که آیا لوله‌های شیر گاز در منزل سالم بودند و یا مشکل از لوله‌های گاز خارج از منزل بوده اما تاکنون نتیجه مشخصی حاصل نشده است.
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: موضوع یک مسئله حساس است و بنده نمی‌توانم در مورد حادثه انفجار باغ‌شیخ اظهار‌نظر کنم. غلامرضا براتی افزود: اظهار نظر وظیفه کارشناس رسمی دادگستری است که قرار است بعد از پیگری و بررسی منطقه، علت حادثه را مشخص کند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: مقصر اصلی حادثه با نظر و بررسی کارشناس دادگستری مشخص می‌شود و ما نیز منتظر نظر کارشناس دادگستری هستیم.
جمشید سلحشور عضور شورای شهر اهواز نیز با اشاره به عملکرد شهرداری در زمینه آواربرداری منازل تخریب شده باغ‌شیخ اهواز، عنوان‌کرد: شهرداری ابتدا معتقد بود که آواربرداری منطقه در حوزه وظایف‌شان نیست به همین دلیل تاکنون نسبت به آواربرداری محل حادثه اقدامی نکرده است. وی افزود: بعد از صحبت‌هایی که با مسوولان شهرداری انجام شد قرار است شهرداری با انعقاد قرارداد با یکی از سازمان‌های تابع شهرداری عملیات آواربرداری را انجام دهد. عضو شورای شهر اهواز بیان‌کرد: مجری عملیات آواربرداری سازمان خدمات موتوری شهرداری منطقه یک است که مقرر شد با حضور در محل حادثه به ایمن سازی و آواربرداری منطقه بپردازد.تسنیم نوشت، اینکه با گذشت دو هفته از وقوع حادثه، اکنون قرار است عملیات آواربرداری انجام شود، نشان دهنده این نکته می‌باشد که عملیات با تاخیر بسیار و بدون توجه به وضعیت ساکنان درحال انجام است! ساکنانی که درک شرایط و استرس و نگرانی‌شان برای هرکسی آسان نیست. از طرف دیگر سوال اینجاست که در فصل سرما و باتوجه به شرایط خاص این افراد، اداراتی که وظیفه‌شان چیزی جز خدمت به شهروندان و بویژه مردمی که دراین حادثه ناخواسته آسیب دیده‌اند، نیست؛ چرا تاکنون به یاری این خانواده‌ها نیامده‌اند!؟ در همین حال، جادارد کارشناسان دستگاه قضایی نیز با تسریع در صدور نظریه کارشناسی و منصفانه بتوانند نقش موثری را در احقاق حقوق شهروندان حادثه دیده که بسیاری از آنان از خانواده‌های رزمنده و انقلابی هستند ایفا کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.