بحران آب در خوزستان؛ طرح‌های انتقال آب غیرشرب‌ تعطیل می‌شود/ اولویت، حل بی‌آبی مردم خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: عصر دوشنبه (۲۲ آذر) نشستی با حضور همه نمایندگان خوزستان در مجلس، تعدادی از نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری در مجلس، شریعتی استاندار خوزستان، حمیدچیت‌چیان وزیر نیرو و محمدباقرنوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای رسیدگی به اعتراض این نماینده‌ها به طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون در تهران تشکیل شد.
به گزارش همشهری، در این نشست مقرر شد که هیاتی متشکل از نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی (از کمیسیون انرژی و کمیسیون آب و کشاورزی) و نمایندگانی از وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، برای بررسی طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون و راستی آزمایی اهداف این طرح‌ها ظرف هفته آینده تشکیل شود.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت اثبات غیرشرب‌بودن آب انتقالی، دولت اقدام به تعطیلی طرح انتقال آب خواهد کرد.
«مجید ناصری‌نژاد» در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به نشست با محمدباقر نوبخت اظهار کرد: در این نشست قرار شد یک کمیته حقیقت‌یاب متشکل از نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای بررسی و راستی آزمایی طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون تشکیل شود.
وی افزود: نماینده کمیسیون‌های کشاورزی، انرژی و سازمان برنامه و بودجه از دیگر اعضا هستند که به منظور بررسی برنامه‌های انتقال آب کارون تشکیل می‌شود.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این کمیته باید ظرف یک هفته نتیجه را اعلام کند، اظهار کرد: در صورت اثبات غیر شرب بودن آب انتقالی دولت اقدام به تعطیلی طرح انتقال آب خواهد کرد.

بحران آب در خوزستان
نماینده  اهواز، باوی، کارون و حمیدیه نیز در این باره به همشهری گفت: با توجه به درخواست نمایندگان ۲ استان برای توقف طرح های کوهرنگ ۳ و بهشت آباد تا زمان اعلام نظر هیات حقیقت یاب، نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول داد که این خواسته نمایندگان را چهارشنبه (امروز) در جلسه هیات دولت مطرح کند.
«جواد کاظم نسب الباجی» هدف از اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را تامین آب کشاورزی در فلات مرکزی دانست و اظهار کرد: نمایندگان خوزستان به پیگیری این طرح‌ها تا زمان توقف آنها تاکید دارند. زیرا با اجرای این طرح‌ها، خوزستان با بحران آب روبه‌رو می‌شود.

اولویت، حل بی‌آبی مردم خوزستان
نماینده اهواز در مجلس ادامه داد: تعداد زیادی از شهرها و روستاهای خوزستان آب شرب ندارند. بنابراین اولویت با رفع مشکل آب در خوزستان است و بعد از تامین آب شرب شهرها و روستاهای این استان، اگر آب اضافه‌ای وجود داشت، باید به فکر دیگر استان‌ها باشیم.
کاظم نسب الباجی با بیان اینکه ما معتقدیم استان اصفهان مشکل آب شرب ندارد اضافه کرد: تاکنون هیچگاه سهمیه بندی آب در این شهر اعمال نشده است و نیاز آبی این استان با اجرای طرح های انتقال آب کوهرنگ یک و کوهرنگ ۲ از رودخانه کارون تامین شده است. در حالی که آب شرب در تعداد زیادی از شهرها و روستاهای خوزستان جیره بندی شده و حداقل خواسته های مردم هم در استان ما تامین نشده است.

اجرای شبکه فاضلاب
این نماینده مجلس همچنین گفت: در این نشست مقرر شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به دریافت مجوز از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای استان اقدام کند.
نسب الباجی اظهار کرد: قرار بود در این نشست سهم خوزستان از بودجه نیز بررسی شود اما به دلیل طولانی شدن مباحث آب، وقت کافی برای طرح این مساله باقی نماند و به نشست دیگری موکول شد.

  • ناصری‌نژاد، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس: در این نشست قرار شد یک کمیته حقیقت‌یاب متشکل از نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای بررسی و راستی آزمایی طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون تشکیل شود.
  • الباجی، نماینده اهواز در مجلس: با توجه به درخواست نمایندگان ۲ استان برای توقف طرح های کوهرنگ ۳ و بهشت آباد تا زمان اعلام نظر هیات حقیقت یاب، نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول داد که این خواسته نمایندگان را امروز در جلسه هیات دولت مطرح کند.
  • قرار بود در نشست مشترک نمایندگان و استاندار خوزستان با وزیر نیرو و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سهم خوزستان از بودجه نیز بررسی شود اما به دلیل طولانی شدن مباحث آب، وقت کافی برای طرح این مساله باقی نماند و بحث در این زمینه به نشست دیگری موکول شد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.