استاندار: اتهام آسم زا بودن کنوکارپوس هنوز اثبات نشده است

عصر جنوب: استاندار خوزستان گفت: اثبات اتهام کونوکارپوس به عنوان عامل اصلی تنگی نفس به دنبال نخستین بارندگی پائیزی در خوزستان، نیاز به آزمایشات و تحقیقات تکمیلی دارد.
غلامرضا شریعتی یکشنبه در شورای سلامت در سرسرای اداری استانداری خوزستان به خبرنگاران اظهار کرد: کونوکارپوس همچنان به عنوان متهم اصلی است و بر اتهام آن افزوده شد اما امید است دانشگاه علوم پزشکی با آزمایشات این موضوع را ثابت کند.
وی افزود: تا اتهام آن ثابت نشود نمی توان به طور قطع یقین اظهار نظر کرد و نیاز به آزمایشات و تحقیقات بیشتری دارد.
شریعتی ادامه داد: با توجه به مصوبه شورای سلامت خوزستان مبنی بر هرس کونوکارپوس ها، ۱۵۰هزار اصله درخت توسط شهرداری اهواز هرس شد و نتیجه این بود که در ۴۸ ساعت یک هزار و ۹۰۰ نفر در مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بر اثر مشکلات تنفسی مراجعه کردند که با مراجعان به مراکز درمانی آبادان به دو هزار و ۴۰۰ نفر رسید در حالی که در همین مدت در پارسال ۱۳ هزار نفر به بیمارستان ها مراجعه کردند.
وی گفت: با تلاش دستگاه های مربوطه با بحران سال های گذشته روبه رو نشدیم و پاییز امسال تعداد بیماران و مراجعان به بیمارستان ها و مراکز درمانی ناشی از مشکلات تنفسی پس از باران،به میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش و تعداد بیماران نیز بستری کاهش یافت و کسی در آی سی یو بستری نشد.
وی اظهار کرد: آبادان و حوزه منطقه اروند در مورد هرس کردن درخت کونوکارپوس آن طور که باید عمل نکرده و از این مساله غفلت شده که البته مراجعان آبادان هم بدحال نبودند.
شریعتی اضافه کرد: بنده به عنوان متولی و رئیس شورای سلامت خوزستان از مردم عذرخواهی می کنم و امیدوارم در سال های بعد اهتمام جدی صورت گیرد و نیاز به فشار و اصرار نباشد.
استاندار خوزستان گفت: از مناطق نفتخیز جنوب و شرکت توزیع برق برای حمایت از شهرداری تشکر می کنم چون تلاش های بین بخشی باعث ارتقای سلامت جامعه می شود.
وی در ادامه اظهارکرد: باید ساماندهی کشتارگاه های خوزستان بررسی و وضعیت کشتارگاه های سنتی و تبدیل به کشتارگاه های صنعتی تعیین تکلیف و در جلسه بعد ارائه شود.
شریعتی با اشاره به مساله ایدز نیز اظهار کرد: سند ملی در خصوص این بیماری امضا شده و قرار شده دستگاه های مختلف وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
بر اساس این گزارش، بروز مشکلات تنفسی همزمان با نخستین باران پائیزی از سال ۹۲ در خوزستان آغاز شده که در سه سال گذشته بیش از ۶۰ هزار مراجعه به مراکز درمانی به دلیل تنگی نفس در فصل پاییز به ویژه ماه های آبان و آذر گزارش شده است.
چهار احتمال از جمله مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شد که دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرده است

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.