الباجی خبر داد ؛ جذب نیروی غیربومی ،اخراج بومی‌ ها تا بی‌توجهی به مسئولیت‌های اجتماعی محورهای اصلی تفحص از صنایع نیشکر هستند

عصر جنوب: نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص امضای نامه‌ای مبنی بر تحقیق و تفحص از شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر خوزستان گفت: مساله اساسی کشت و صنعت‌های نیشکر در استان جذب کارکنان غیربومی، استفاده نکردن از مدیریت و نیروهای استانی و عدم ارائه خدمات اجتماعی و امکاناتی است که طبق مسئولیت اجتماعی خود باید به ساکنان مناطق پیرامون ارائه کنند. جواد الباجی اظهار کرد: اگر آبی که اکنون به مصرف کشت و صنعت نیشکرهای استان می‌رسد، در بخش کشاورزی و در کشت گندم مصرف شود، دیگر نیازی به واردات گندم نداریم. شرکت‌های کشت و صنعت خوزستان با استفاده از امکانات استان نظیر آب، زمین و … فعالیت می‌کنند، بدون آنکه به مسئولیت‌های اجتماعی خود بپردازند.

 

وی افزود: تا چه زمانی قرار است خوزستان مانند کارگاهی باشد که همه از آن استفاده می‌کنند اما عایدات این کارگاه را به برون از استان ببرند. نه تنها مدیران شرکت‌های کشت و صنعت خوزستان غیربومی هستند بلکه حتی نگهبانان و کارکنان جزء این شرکت‌ها نیز غیربومی هستند و کارگران بومی کم‌کم دارند اخراج می‌شوند. کاظم نسب الباجی با بیان این‌که فضای شرکت کشت و صنعت خوزستان را امنیتی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر هر کارگر بومی اخراج شده در این شرکت‌ها قصد اعتراض داشته باشد، فوراً تهدید به دستگیری می‌شود؛ یعنی تا این حد فضای این شرکت‌ها امنیتی شده است. وجود شرکت‌های کشت و صنعت در استان، دلیلی برای تحت فشار قرار دادن مردم ساکن در پیرامون آن و کارکنان بومی نیست.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدیداتی که نسبت به کارگران بومی اخراج شده و معترض می‌شود، بیان کرد: شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی موظف به ارائه خدمات به مردم ساکن در مناطق پیرامون خود هستند اما کشت‌وصنعت‌های نیشکر استان به این مساله نمی‌پردازند. بنابراین نامه‌ای را با امضای بیش از ۱۰ نماینده خوزستان مبنی بر تحقیق و تفحص از شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر تنظیم و به مجلس تقدیم کردیم. وی با اشاره به تسلط بر اراضی روستاییان توسط برخی شرکت‌های کشت‌وصنعت نیشکر گفت: وقتی شرکت کشت‌ وصنعت نیشکر اراضی روستاییان که تنها سرمایه آنان است را تصرف می‌کند، موظف به جذب جوانان همان روستاییان هستند. چرا فرزندان روستاییان باید در حاشیه شهر اهواز سیگارفروشی کنند و هزاران ناهنجاری اجتماعی به تبع آن ایجاد شود؟ در صورتی که اگر در روستای خود و بر سر اراضی خود فعالیت کنند، هم امنیت شغلی‌شان تضمین شده است و هم از گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

کاظم نسب الباجی عنوان کرد: کشت‌وصنعت‌های نیشکر به هیچ‌کدام از اهداف تعیین‌شده نرسیده‌اند وگرنه چرا قیمت شکر روز به روز گران‌تر می‌شود. این شرکت‌ها باید در راستای کاهش آلایندگی هوا از روش‌های مکانیزه استفاده کنند اما این اقدام نیز در کشت و صنعت‌های ما انجام نمی‌شود. عدم توجه کشت و صنعت‌های نیشکر به مسئولیت‌های اجتماعی و وجود مدیریت‌های کلان غیربومی را نمی‌پذیریم. وی با تأکید بر این‌که کشت‌وصنعت‌های نیشکر باید نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود پاسخگو باشند، اظهار کرد: چرا باید شاهد باشیم که یک روز حکم انتصاب یکی از فرزندان بومی خوزستان را به مدیرعاملی یک شرکت کشت و صنعت نیشکر صادر می‌کنند و روز بعد آن حکم را لغو می‌کنند و چرا رسانه‌های استان در این زمینه دست به قلم نمی‌شوند؟ چه عاملی باعث شده تا فضای شرکت‌های کشت و صنعت تا این حد امنیتی شود؟ مگر شرکت‌های کشت و صنعت پادگان یا مراکز نظامی هستند

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.