مشروح سفر روحانی به استان خوزستان؛ از افتتاح پروژه های آبی و نفتی و عمرانی تا برجام و حاشیه های سفر

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس‌جمهور صبح یکشنبه، به منظور افتتاح و راه‌اندازی چند پروژه نفتی و عمرانی وارد خوزستان شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدا پروژه اتصال شبکه آب غرب به شرق اهواز را افتتاح می‌کند و پس از آن پروژه آبرسانی به ۹ شهر و ۱۵۰ روستای دشت‌آزادگان از طریق انشعاب طرح غدیر به صورت ویدئوکنفراس به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین افتتاح چند پروژه در میدان نفتی یادآوران، افتتاح سامانه کنترل ترافیکی راه‌آهن تهران – اهواز، بازدید از پروژه لایروبی رودخانه اروند و افتتاح ساختمان پایانه مرزی شلمچه از دیگر طرح‌هایی است که در سفر امروز رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، رحمانی فضلی وزیر کشور، چیت چیان وزیر نیرو و نهاوندیان رئیس دفتر رئیس، دکتر روحانی را در سفر به خوزستان همراهی می‌کند.

رئیس جمهوری: سفرم به خوزستان برای بررسی مشکلات فعلی این استان است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در بدو ورود به اهواز گفت: بررسی مشکلات فعلی این استان و انجام اقدامات لازم در این زمینه از اهداف سفر به خوزستان است.

حسن روحانی روز یکشنبه در فرودگاه اهواز در جمع مدیران و مسئولان خوزستان اظهار کرد: این دومین بار است که به خوزستان سفر می کنم و در این سفر به دنبال بررسی پروژه های اجرایی شده و میزان محقق شدن طرح های سفر اول به این استان هستم. وی افزود: در این سفر به بدرقه کاروان عظیم حسینی در شلمچه خواهیم رفت و افتتاح پایانه مرزی این پایانه در دستور کار قرار دارد. روحانی ادامه داد: همچنین توجه به مساله آب خوزستان که بسیار اهمیت ویژه ای دارد در دستور کار است و پروژه های آب شرق اهواز و دشت آزادگان، و نیز سیستم کنترل جدید راه آهن جنوب مورد بهره برداری قرار می گیرند.

رئیس جمهوری گفت: مهمترین کارهای نفتی در خوزستان یعنی طرح های یادآوران، آزادگان و یاوران مورد بهره برداری قرار می گیرند و همچنین از بخشی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار آن عملیاتی شده دیدن می کنیم. دکتر روحانی در بدو ورود به فرودگاه اهواز توسط آیت ا… موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، استاندار و تنی چند از مسئولان استان خوزستان مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس جمهوری را در این سفر یک روز وزرای کشور، نیرو، نفت ، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی همراهی می کنند. حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهوری، نخستین سفر خود را به خوزستان در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۲در قالب نخستین سفر استانی دولت یازدهم انجام داد.
رئیس جمهور در محل افتتاح طرح آبرسانی الغدیر

روحانی با حضور در اهواز بخشی از پروژه آبرسانی غدیر که شامل آبرسانی به شرق اهواز و دشت آزادگان است را افتتاح کرد. بخشی از طرح آبرسانی غدیر با ظرفیت انتقال روزانه ۸۷ هزار مترمکعب آب به دشت آزادگان، هویزه، رفیع، شرق اهواز و ۱۵۰ روستا در این برنامه به بهره برداری رسید. طرح بزرگ آبرسانی غدیر که از زمان دولت قبل آغاز به کار کرد به طول ۸۵۰ کیلومتر و با برآورد اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال و با هدف آبرسانی به ۲۱ شهر و یک هزار و ۲۰۰ روستای استان خوزستان در حال اجراست. با افتتاح این پروژه مناطق زیرپوشش طرح آبرسانی غدیر در شرق و غرب اهواز به حدود ۸۵ درصد خواهد رسید و بخشی از مشکلات کمبود آب شرب با کیفیت که یکی از عمده ترین دغدغه های هموطنان اهوازی است برطرف خواهد شد.

وزیر نیرو: ۶ هزار میلیارد ریال برای طرح آبرسانی غدیر هزینه شده است

وزیر نیرو گفت: در دولت یازدهم تاکنون ۶ هزار میلیارد ریال برای طرح آبرسانی غدیر در خوزستان هزینه شده است.

حمید چیت چیان روز یکشنبه در حاشیه افتتاح مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اظهار کرد: علاوه بر آن نیز قرار است ۱۷ هزار میلیارد ریال دیگر برای خرید لوله این طرح از محل فاینانس اختصاص یابد.

وی گفت: در کل طرح غدیر تاکنون ۳۴۰ کیلومتر از این خط لوله اجرا شده و ۹ کیلومتر آن نیز حفاری تونل بوده که از ابتدای کار این دولت یک هزار و ۶۳۰ متر تونل حفاری شده است.

وی افزود: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، پروژه آبرسانی غدیر ۱۵ درصد پیشرفت داشت که اکنون به ۲۹ درصد رسیده و امید است با دستور رییس جمهوری کارها سریع تر پیش برود. چیت چیان ادامه داد: اکنون برای این طرح ۲۲ متر مکعب آب بر ثانیه تامین می شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: در دولت یازدهم برای شهرستان شادگان نیز آب از این خط لوله تامین شده و ظرفیت آبرسانی به آبادان و خرمشهر هم افزایش یافته و یک متر مکعب بر ثانیه دشت آزادگان نیز امروز افتتاح می شود.
مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) در اهواز افتتاح شد

دکتر روحانی: اصلاح و نوسازی مسیر راه آهن جنوب امنیت تردد را بالا می برد

رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه راه آهن باید در آینده بخش مهمی از حمل و نقل در کشور را به عهده بگیرد، اصلاح و نوسازی و دو خطه کردن مسیرهای راه آهن بسیار کار مناسبی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکترحسن روحانی پیش از ظهر امروز یکشنه در مراسم افتاح مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) در اهواز اظهار کرد: از شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی بابت آماده سازی و افتتاح این طرح بزرگ و برنامه بسیار خوب آن تشکر می کنم.

وی افزود: اینکه چنین طرحی به دست متخصصان ایران صورت می گیرد، بسیار باعث افتخار است.

روحانی بیان کرد: خوشبختانه مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) که بر همه قطارها و مسیر آهن تهران تا اهواز نظارت می کند، طرح بسیار خوبی است که علاوه بر اینکه زمان سفر تهران تا اهواز را کاهش می دهد، سلامت عبور و مرور در راه آهن را نیز افزایش می دهد.

رئیس جمهور بیان کرد: همچنین کارهای دیگری که در حوزه راه آهن مثل دو خطه کردن خط آهن اهواز – بندر امام خمینی انجام شده و دو خطه کردن مسیر راه آهن اهواز – اندیمشک که به زودی اجام می شود، کارهای بسیار خوبی هستند.

روحانی بیان کرد: این طرحها در نهایت باعث کاهش آلودگی و کاهش ترافیک در شهرتان اهواز می شود که کارهای پسندیده ای هستند چرا که بخشی از حمل و نقل خودرویی به راه آهن منتقل می شود.

وی عنوان کرد: اصلاح و نوسازی مسیر راه آهن جنوب یعنی اهواز تا تهران در نهایت باعث افزایش امنیت تردد می شود.

روحانی گفت: بخش عمده ای از حمل و نقل کشور در آینده باید از سوی راه آهن انجام شود.

مدیرکل راه آهن جنوب: این سیستم پیشرفته ترین مرکز کنترلی ریلی کشور است

با حضور رئیس جمهور مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) در اهواز افتتاح شد. مدیرکل راه آهن جنوب در خصوص این پروژه گفت: پروژه علائمی کردن محور جنوب با اعتبار اولیه سه هزار میلیارد ریال (۳۰۰ میلیارد تومان) و با هدف الکترونیکی کردن علائم ۶۷ ایستگاه محور جنوب (حدفاصل تهران، بندرامام خمینی، خرمشهر)، توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است.

عبدالکریم درویش زاده افزود: برای انجام پروژه یاد شده، احداث مرکز اهواز که عملیات اجرایی آن در سال ۹۲ آغاز شد به عنوان مرکز C.T.C (کنترل ترافیک مرکزی محور جنوب) در نظر گرفته شد. وی تصریح کرد: سیستم یاد شده که پیشرفته ترین مرکز کنترلی ریلی کشور است، دارای سیستم های بروز کنترلی و هدایت قطار در جهان است و با هدف بالا بردن ضریب ایمنی، به علت متمرکز شدن کنترل ترافیک و کمتر شدن نقش عوامل انسانی و همچنین امکان بررسی آنی و تنظیم و تفکیک سیر و حرکت وسایط نقلیه ریلی طراحی، نصب و اجرا شده است.

درویش زاده در خصوص مزیت های سیستم C.T.C اهواز گفت: افزایش ایمنی سیر و حرکت قطارها از مهمترین مزایای این طرح است. همچنین امکان تمرکز کنترل ایستگاه های ناحیه و حتی نواحی هم محور در یک اتاق و کاستن از تعداد مامورین سیر و حرکت مستقر در ایستگاههاف امکان کنترل دقیق و جامع سیر و حرکت محوری و جلوگیری از اشتباهات فردی در سیر قطارها، افزایش سرعت و دقت در مسیر گیری و اعزام وسایل نقلیه ریلی، امکان ارسال فرامین دقیق به سیستم و آگاهی آنی از خرابی ها و کاهش زمان رفع خرابی، استفاده و کاربری ساده برای مامورین سیر و حرکت و ساده سازی فرآیند برای انجام کار و ثبت کل اطلاعات و تغییرات برای گزارش گیری و بهره برداری از جلمه مزایای دیگر این طرح است.

وزیر راه و شهرسازی :خط آهن اهواز – دزفول بزودی راه اندازی می شود

وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی خط آهن اهواز – دزفول در آینده به منظور جابه جایی ایمن کالا و مسافر در این مسیر خبر داد.

عباس آخوندی پیش از ظهر امروز یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) در اهواز با حضور رئیس جمهور اظهار کرد: حجم ترافیک در اهواز و اطراف آن به علت تردد بالای خودروها بسیار بالا است به همین دلیل راه اندازی خطوط آهن می تواند این ترافیک را کاهش دهد.

وی افزود: مدتی قبل راه آهن اهواز – بندرامام خمینی را دو خطه کردیم و این مر باعث شد سرعت قطارها در این مسیر به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. به عبارتی هم اکنون هیچ خودرویی نمی تواند با چنین سرعتی کالا و مسافر جابه جا کند.

آخوندی بیان کرد: هم اکنون هشت قطار در مسیر ریلی اهواز – بندرامام خمینی در حال فعالیت هستند که امکان افزایش آنها نیز وجود دارد.

ویر راه و شهرسازی بیان کرد: حتی از استاندار خوزستان خواسته ایم برخی ماموریت های دولتی را نیز از طریق راه آهن اهواز – بندرامام خمینی انجام دهند تا بتوان در هزینه صرفه جویی کرد.

آخوندی بیان کرد: به زودی مسیر ریلی اهواز – دزفول هم راه اندازی می شود تا بتوانیم به صورت ایمن اقدام به جابه جایی کالا و مسافر در این مسیر بکنیم.
۳ طرح بزرگ نفتی منطقه غرب کارون توسط رئیس جمهور افتتاح شد

طرح توسعه میدان یاران شمالی و فازهای نخست طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های یادآوران و آزادگان شمالی، لحظاتی پیش با حضور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی افتتاح شد. حوزه غرب کارون از دو ناحیه نفتی آزادگان (شامل میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان یادآوران (شامل دو ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) تشکیل شده است؛ ذخایر نفت درجای این میدان ها بالغ بر ۶٧ میلیارد بشکه برآورد می شود.

طرح توسعه این میدان در دو فاز و هر یک با ظرفیت تولید ٧۵ هزار بشکه نفت در روز اجرا می‌شود که با بهره‌برداری از آنها، برداشت نفت خام از آزادگان شمالی در مجموع به ١۵٠ هزار بشکه در روز می رسد.
افتتاح طرح های نفتی منطقه غرب کارون

استاندار خوزستان :

توجه به مساله آب شرب خوزستان یک مطالبه عمومی و خواست همگانی است

استاندار خوزستان گفت: به رئیس جمهور و کارون دولت تدبیر و امید خیر مقدم می‌گویم که با شروع دولت، مدار عقل‌گرایی و خردورزی را در کشور حاکم و مستولی کردند.

غلامرضا شریعتی در حاشیه افتتاح سه طرح نفتی خوزستان اظهار کرد: توسعه در زمینه‌های مختلف حاصل خردورزی و اداره کشور بر اساس منطق و دانش بوده است. وی افزود: حضور رئیس جمهور در آستانه اربعین به استان خوزستان و اهتمام ایشان به خوزستان که برای بار دوم سفر کردند را سپاسگذارم.

شریعتی تصریح کرد: توسعه کشور و سپس توسعه استان به طور اجتناب‌ناپذیری به سرمایه‌گذاری و توسعه نفت گره خورده است. هر چه چرخ صنعت نفت در استان روان‌تر بگردد، گردشی که در سایر اقتصادهای استان به وچود می‌آید، باعث گردش اقتصاد کشور و توسعه استان می‌شود.

وی عنوان کرد: هر وقت این چرخ کند بوده، رکود در استان و کشور حاکم شده است و در این زمینه از اراده و عزم دولت برای توسعه و سرمایه‌گذاری بخصوص در میادین مشترک نفتی سپاسگزار هستیم.

شریعتی ادامه داد: از اراده دولت برای توسعه و سرمایه‌گذاری بخصوص در میادین مشترک نفتی سپاسگذاریم زیرا غفلت از این نعمت خدادادی در میادین مشترک باعث می‌شود تا سایر کشورها از آن بهره ببرند.

وی اظهار کرد: افتتاح میادین نفت آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی نماد و نشانی از اهتمام ویژه دولت و توجه آن در امر سرمایه‌گذاری چه در حوزه میادین جدید و چه بازیافت در میادین گذشته است که اگر غفلتی در این زمینه انجام بگیرد، سرمایه‌های ما در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت.

شریعتی بیان کرد: توجه به مسائل زیست‌محیطی و استفاده از نیروی بومی در پروژه‌های عمرانی مختلف در استان، خواسته و مطالبه مردم استان است که البته در این امر توجه جدی انجام شده و ریاست جمهور نسبت به آن حساس بوده است اما خواسته مردم اهتمام ویژه به این مسائل است و باید به عنوان اصل مهم به آن توجه شود.

وی بیان کرد: توجه به مساله آب شرب خوزستان یک مطالبه عمومی و خواست همگانی است که بعضاً سلامت جامعه را با خطر روبرو می‌سازد.
روحانی: جوانان خوزستان باید در اولویت اشتغال باشند

رئیس‌جمهور گفت: صنعت نفت به خوبی از شرایط پیش آمده در فضای پس از برجام استفاده و تولید نفت را افزایش داد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین رسمی بهره‌برداری از طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی در محل میدان نفتی یادآوران اظهار کرد: خداوند را شاکرم که توفیق داد مجدداً در خدمت مرزداران غیور خوزستانی باشم.

کاهش حوادث و افزایش سلامت مردم

وی افزود: در این سفر طرح‌های آبرسانی به شرق اهواز و منطقه دشت آزادگان افتتاح شد که آب مناسبی به مردم می‌رساند. همچنین مرکز کنترل ترافیک راه‌آهن جنوب که باعث کنترل الکترونیکی مسیر ریلی اهواز به تهران می‌شود و باعث کاهش حوادث و افزایش سلامت مردم می‌شود، افتتاح شد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: کار بسیار مهمی در حوزه راه‌آهن در حوزه جنوب صورت گرفته و ما انتظار داریم بار ترافیکی جاده‌های کشور به سمت راه‌آهن بیاید تا مردم از محیط‌زیست سالم و مسافرت ایمنی بهره‌مند شوند.

منطقه دشت آزادگان یادآور ایثارگری و فداکاری است

روحانی عنوان کرد: امروز در منطقه‌ای حضور دارم که برای من خیلی آشناست؛ منطقه دشت آزادگان در زمان جنگ قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) بود و این منطقه یادآور روزها و شب‌های خاطره‌انگیزی از ایثارگری، مقاومت، فداکاری و افتخارآفرینی نیروهای بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همه باید برای آبادی کشور تلاش کنیم، مناطق یادآوران، آزادگان و یاران یادآور ایثار و مقاومت مردم بود. این سرزمین مقدس است، چرا که شاهد ایستادگی‌ها، دلاوردی‌ها، شرف و عزت ایران بود.

تشکر از کارکنان صنعت نفت

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز از صنعت نفت و کارکنان آن و همه آنهایی که باعث آبادانی و عزت کشور شدند، تشکر می‌کنم.

بار اصلی برجام به دوش وزارت امور خارجه و سازمان انرژی بود

روحانی با اشاره به اینکه بار اصلی برجام به دوش وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی بود، گفت: مقام معظم رهبری هم از آغاز با هدایت و رهبری ما را به جلو پیش برده‌اند و در کنار آن ملت عزیز ایران پشتوانه بزرگ ما بودند، و بعد از برجام، سایر دستگاه‌ها مثل وزارت نفت به خوبی انجام وظیفه کردند.

برجام باعث ایجاد فضای جدید، تنفس جدید و هوای تازه‌ای برای ایران شد

وی بیان کرد: برجام باعث ایجاد فضای جدید، تنفس جدید و هوای تازه‌ای برای ایران بود و ما باید به خوبی از این فضا بهره‌برداری می‌کردیم. صنعت نفت به خوبی از این فضا استفاده کرد و همان‌گونه که برجام باعث تعجب جهانیان را به دلیل مقابله ایران با ابرقدرت‌ها بود، رساندن میزان تولید نفت ایران به زمان قبل از تحریم‌ها هم اعجاب‌آمیز بود.

حداکثر استفاده از شرایط پس از برجام

رئیس‌جمهور گفت: در فضای بعد از برجام، خیلی‌ها گفتند که سال‌ها طول می‌کشد که تولید نفت ایران به دو میلیون بشکه برسد، در حالی که در عرض چند ماه کارکنان غیور صنعت نفت شگفتی آفریدند و با زحمت و تلاش تولید نفت ایران را به زمان قبل از تحریم‌ها رساندند. روحانی ادامه داد: صنعت نفت حداکثر استفاده را از شرایط پس از برجام کرد و با استفاده از شرکت‌های بزرگ و تکنولوژی آنها، صنعت نفت ایران را احیاء کرد.

تنها با اراده نمی‌توان یک خانه را ساخت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما به سرمایه و تکنولوژی شرکت‌های بزرگ نفتی نیاز داریم، گفت: برخی‌ها می‌گفتند ما در داخل می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم؛ شکی در این نیست و یکی از عظمت‌های همین کارکنان نفت، راه‌اندازی پالایشگاه‌ها و مراکز نفتی در زمان جنگ تنها بعد از دو هفته بعد از بمباران بود، اما ما امروز نیازمند استفاده از علم جهانی هستیم. باید از علم و سرمایه جهان بهره‌برداری کنیم، چرا که تنها با اراده نمی‌توان یک خانه را ساخت، بلکه برای ساخت خانه در کنار اراده، سرمایه، علم و مصالح هم نیاز است.

باید از سرمایه و تکنولوژی خارجی استفاده کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه میادین نفتی غرب کارون در بعد از جنگ تا ۶۵ هزار بشکه در روز تولید نفت داشتند، بیان کرد: امروز و بعد از سه سال از عمر فعالیت دولت، رقم تولید آنها با افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای به تولید ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است و باید این رقم تولید را به یک میلیون بشکه نفت در روز برسانیم؛ این کار شدنی است ولی باید از سرمایه و تکنولوژی خارجی استفاده کنیم. روحانی گفت: سرمایه ما محدود است چون این کار خیلی عظیم است، ما برای این کار به ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم تا به شکوفایی برسیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر حتی یک درصد بازیافت میادین را افزایش دهیم، یعنی ۶۷ میلیون بشکه نفت به تولید ما افزوده شده است و این میزان تولید ۳۰ میلیارد تومان پول برای کشور ما به ارمغان می‌آورد. در اینجا می‌توان به اهمیت تکنولوژی و ضریب بازیافت پی برد.

بزرگترین معضل سال‌های آینده کشور اشتغال است

روحانی، بزرگترین معضل سال‌های آینده کشور را ایجاد اشتغال برای نسل جوان دانست و گفت: بیشتر آنها تحصیلات عالیه دارند و ما باید برای آنها شغل ایجاد کنیم ولی شغل بدون سرمایه و تکنولوژی ایجاد نمی‌شود؛ ما می‌توانیم با استفاده از همین صنعت نفت شاهد یک تحول بزرگ در کشور باشیم و در حال حاضر شاهد اضافه شدن ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز به تولید نفت ایران هستیم.

باید برای آبادانی خوزستان از منابع موجود آن به خوبی استفاده کرد

وی ادامه داد: باید برای آبادانی خوزستان از منابع موجود در آن به خوبی استفاده کنیم و برای حفظ محیط‌زیست، از فناوری به خوبی استفاده کنیم. اکنون گاز در میدان یادآوران از طریق شعله‌ها می‌سوزد چون ما تجهیزات NGL را نصب نکرده‌ایم؛ به همین دلیل اعتقاد دارم با سرمایه و تکنولوژی می‌توانیم محیط‌زیست سالم‌تری داشته باشیم.

چهره یک منطقه نفتی چهره خشن نباشد

رئیس‌جمهور عنوان کرد: تأکید می‌کنم که چهره یک منطقه نفتی باید چهره رحمت و نه چهره خشونت برای آن منطقه باشد. جایی که چهره تولید نفت تنها دود و دم و اشتعال گاز باشد، این چهره خشن صنعت نفت است. این در حالی است که ما می‌خواهیم ورود نفت به یک منطقه در آسفالت خیابان‌ها، ساختن بیمارستان‌ها و راه‌اندازی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای باشد باید نفت، محیط‌زیست را سالم و شرایط زندگی مردم را بهبود ببخشد.

جوانان خوزستان باید در اولویت اشتغال باشند

روحانی گفت: امروز در مناطق نفتی اولویت با ساکنان همان مناطق است و باید حتی‌الامکان از وجود آنها استفاده کرد و جوانان این مناطق باید در اولویت اشتغال باشند.

وزیر نفت: طرح‌های وسیع مسئولیت‌های اجتماعی را در منطقه خوزستان دنبال می‌کنیم

وزیر نفت گفت: افق تولید نفت ما از میادین نفتی غرب کارون روزانه یک میلیون بشکه نفت است که این امر با جذب سرمایه گذاری میسر می شود. بیژن نامدار زنگنه در آئین رسمی بهره‌برداری از طرح‌های توسعه میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی در محل میدان نفتی یادآوران اظهار کرد: امروز با افتتاح این طرح ها از سوی رئیس جمهور روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز به تولیدات نفت ما افزوده می شود و تولید نفت ما در این منطقه به ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز می رسد.

زنگنه افزود: قبل از دولت تولید نفت در این منطقه ۶۵ هزار بشکه نفت در روز بود ولی به علت شرایط تحریم اکنون به ۴۵ هزار بشکه نفت رسید که با افتتاح رسمی این سه طرح، تولید ما حودد ۲۵۰ هزار بشکه نفت در روز افزایش می یابد.

زنگنه مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته در میدان‌های غرب کارون را هفت میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: این سرمایه گذاری یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها در کشور و صنعت نفت است. به گفته وزیر نفت، میدان‌های غرب کارون هم عرض میدان پارس جنوبی است، همانطور که آنجا حرف اصلی ما در بخش گاز است؛ اینجا هم حرف اصلی در بخش نفت است.

زنگنه با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای رسیدن تولید میدان‌های غرب کارون به یک میلیون بشکه در روز یادآور شد، افزود: این کار به شرطی امکان‌پذیر است که بتوانیم ضریب بازیافت نفت را افزایش دهیم که این موضوع یک انتخاب نیست بلکه یک الزام قطعی است.

وی در ادامه سخنان خود به الگوی جدید قراردادهای نفتی اشاره کرد و گفت: این الگوی قراردادی که مدل تکامل یافته قراردادهای بیع متقابل است، امکان افزایش تولید نفت به همراه افزایش بازیافت نفت را فراهم می‌کند و ما هم اصرار داریم این قراردادها عملیاتی شوند. وی افزود: براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی از فناوری پیشرفته برای بازیافت نفت و همین طور سازگار با محیط زیست و ارتباط درست با مردم دنبال می کنیم.

وزیر نفت گفت: طرح‌های وسیع مسئولیت‌های اجتماعی را در منطقه خوزستان دنبال می‌کنیم و در پنج سال آینده یکهزار میلیارد تومان در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌شود زنگنه تصریح کرد: با این سرمایه‌گذاری، جلوه خشن فقر از منطقه برداشته می‌شود، ضمن این‌که طرح‌هایی مانند تامین آب‌ شرب، ساخت خانه بهداشت، ساخت ورزشگاه کوچک، آسفالت خیابان‌ها، ایجاد هنرستان فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت اعلام کرد: برای رسیدن به تولید پایدار یک میلیون بشکه نفت در غرب کارون در سال‌های آینده به ١٨ تا ٢٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تازه نیاز داریم و در کنار این سرمایه‌گذاری، باید نیروهای فنی را برای اشتغال در منطقه آموزش دهیم. وی ادامه داد: با اجازه‌ای که از ریاست جمهوری دریافت کرده‌ایم، قرار است از محل سرمایه‌گذاری‌های جدید، سه درصد به اجرای فعالیت‌های اجتماعی در منطقه اختصاص یابد. زنگنه افزود: ما و مردم با هم هستیم و قصد داریم متناسب با فعالیت‌های اجتماعی در منطقه به الگویی صحیح دست یابیم.

حواشی: 

*نماینده شادگان و رییس مجمع نمایندگان خوزستان خطاب به وزیر نیرو: شما در سفر به استانهای اصفهان و یزد مژده انتقال اب کارون و کرخه را می دهید در حالیکه در سفر به استان خوزستان ادعای توقف طرح انتقال اب را دارید؟

* در استقبال از ورود ریاست‌جمهوری به خوزستان کاظم نسب الباجی نماینده اهواز گفت:  جناب رئیس جمهور به اهواز خوش آمدید اما این مردم حق تنفس دارند ، مانع از طرح های ظالمانه انتقال آب کرخه و کارون شوید.
 * رئیس جمهور از طریق ویدیو کنفرانس سه طرح پتروشیمی در بندر ماهشهر و افتتاح کارخانه روغن‌کشی در بندر امام خمینی را به بهره‌برداری خواهد رساند. با توجه به گزارش اعلام شده بهره‌برداری حضوری از این طرح از برنامه حسن روحانی حذف شده.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.