قائم مقام وزیر نیرو: به جز برای آب شرب، با هیچ انتقال آبی موافقت نمی‌کنیم / در این زمینه با هیچ‌کس تعارفی نداریم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: قائم مقام وزیر نیرو در خصوص بحث انتقال آب از خوزستان به استان‌های کشور گفت: به مردم خوزستان قول می‌دهم، انتقال آب انجام نمی‌شود مگر برای تامین آب شرب شهری و روستایی مردم. آب برای کشاورزی و صنعت به هیچ وجه منتقل نخواهد شد.
ستار محمودی اظهار کرد: در بحث خوزستان، گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص انتقال آب وجود دارد اما تعهد وزارت نیرو این است که هیچ آبی برای کشاورزی یا صنعت انتقال داده نشود و بحث انتقال آب فقط برای تامین آب شرب است.

وی افزود: وقتی صحبت از تامین آب شرب برای اصفهان یا سایر استان‌ها می‌شود، در خوزستان مسائلی بیان می‌شود مبنی بر این‌که انتقال به نام آب شرب است اما برای کشاورزی انجام می‌گیرد. در این زمینه با هیچ‌کس تعارفی نداریم و باید گفت که برای کشاورزی به اصفهان و هیچ استان دیگری آب منتقل نخواهیم کرد.

محمودی تصریح کرد: خوزستان یکی از مناطقی است که با حوزه‌های آبی غرب و مرکز کشور از جمله اصفهان مشترک است و ما با استانداران این استان‌ها، مدیران آب، جهاد کشاورزی، محیط زیست، صنایع آن‌ها و … جلسات مشترکی برگزار کرده‌ایم و با توجه به میزان منابع آبی این مناطق، در خصوص انتقال آب تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی با اشاره به این نکته که وزارت نیرو برای تامین آب شرب اصفهان، یزد، کرمان و … باید آب منتقل کند، گفت: این انتقال برای مصارف کشاورزی و صنعت نیست زیرا آبی نیست و اگر آبی باشد، فقط برای شرب است و این عمل در راستای قانون توزیع عادلانه آب انجام می‌گیرد تا شاهد بروز مشکلات در مناطق مختلف در کشور نباشیم.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان این‌که وزارت نیرو نمی‌تواند آب تولید کند، تصریح کرد: انتقال آب هرچند تلخ است اما باید چهارچوبی تهیه کرد تا همه طبق آن چهارچوب عمل کنند، هر چند ممکن است در مسیر انتقال آب، بسیاری دچار مشکل شوند.

محمودی با اشاره به این‌که در دولت یازدهم یکی از اساسی‌ترین سیاست‌ها این بود که به هر قیمتی آب منتقل نشود و به هر قیمتی سدسازی انجام نگیرد، عنوان کرد: اکنون اگر قرار باشد سدی ساخته شود، باید مجوز سازمان محیط زیست را داشته باشد و مسائل اجتماعی آن دیده شده باشد و اولویت آن سد، مدیریت آب‌های خروجی کشور باشد و همچنین اثرات آن روی منابع زیرزمینی در نظر گرفته شود.

وی افزود: به عنوان یک دستگاه دولتی نمی‌توانیم به صورت چند‌نرخی عمل کنیم و مردم باید بپذیرند که باید با یک شاخص عمل کنیم و در این زمینه وزارت نیرو به جز برای آب شرب، با هیچ انتقال آبی موافقت نخواهد کرد.

محمودی اظهار کرد: برای انتقال آب شرب نیز باید به مسائل زیست‌محیطی که در مبدا به وجود می‌آید، توجه شود. همچنین باید دید که اگر در مقصد، آبی برای جایگزینی وجود دارد، از آن برای تامین آب مورد نیاز شرب استفاده کرد.

وی با بیان این‌که آب شرب به هر قیمتی انتقال پیدا نخواهد نکرد و طبق یکسری قیدوبندها در این زمینه عمل خواهد شد، گفت: اگر آبی برای شرب انتقال داده شود، باید دید که مسائل فنی در طول مسیر پاسخگو هستند زیرا اگر مسائل فنی در طول مسیر انتقال پاسخگو نباشند، سرمایه‌گذاری کشور و مسائل اجتماعی و .. در بحث انتقال آب با مشکل مواجه خواهند شد.

محمودی بیان کرد: همه استان‌ها به وزارت نیرو اعتماد کنند زیرا این وزارتخانه در خصوص انتقال آب به صورت کارشناسانه عمل می‌کند. بنابراین در مسائل کارشناسانه نمی‌توان رضایت همه را جلب کرد و این مساله باعث می‌شود که عده‌ای از این وزراتخانه انتقاد کنند.

قائم مقام وزیر نیرو  خاطرنشان کرد: باید در زمینه‌های مختلف به صورت علمی عمل کنیم و انتقادپذیر باشیم و بر  چهارچوب‌های کارشناسی به صورت محکم بایستیم و به آن‌ها پایبند باشیم زیرا نگرانی‌های بوجود آمده در زمینه‌های مختلف به دلیل عدم انتقال صحیح مطالب است و در این زمینه با توجه به سابقه وزارت نیرو جای نگرانی نیست.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.