هزینه‌کرد منابع ریزگردها در مناطق غیرکارشناسی!/ عدم انجام کار علمی برای بررسی علت نفس تنگی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اکنون از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر بسیار جای سؤال است، چراکه منابع تخصیص‌یافته جهت تثبیت کانون‌های گردوغبار در خوزستان طی سال‌های اخیر در مناطق غیرکارشناسی هزینه شده که هیچ تأثیری روی کنترل گردوغبار نداشته است، گفت: حتی اگر به‌صورت طرح تحقیق و تفحص هم شده، موظف هستیم هزینه‌کرد این منابع را بررسی کنیم؛ زیرا این امر سلامت مردم را تهدید می‌کند.

همایون یوسفی اظهار داشت: امیدوارم این بازدید مطلع یک ارتباط مستمر باشد، زیرا رسانه می‌تواند افکار و نظرات مردم را بهتر منعکس کند و ما نیز از این طریق ارتباط مؤثرتری با مردم داشته باشیم.

وی کار مطبوعات، رسانه و اطلاع‌رسانی را یک کار مقدس خواند و خاطرنشان کرد: هرچه رسانه‌ها گسترده‌تر باشند، رشد پایدار یک جامعه راحت‌تر محقق می‌شود و هرچه رسانه‌ها با آزادی عملکرد بیشتر و توسعه‌یافته‌تر باشند، آن جامعه نیز توسعه‌یافته‌تر خواهد بود.

نماینده مردم اهواز در خانه ملت افزود: خرسندیم از این‌که در خوزستان حضور رسانه‌ها قوی است و رسانه‌ها هم از لحاظ آمار و ارقام و میزان فعالیت عملکرد خوبی را نشان می‌دهند؛ بنابراین فکر می‌کنم دیگر لازم است روی کیفیت کار در کل این رسانه‌ها تمرکز شود.

 

همگرایی در مسائل کلان استان ایجاد شده است

یوسفی با بیان این‌که همراه با دیگر نمایندگان استان طی این مدت تلاش کردیم انسجام و همگرایی خوبی برای حل مسائل استان ایجاد شود، تصریح کرد: خوشبختانه اکنون این همگرایی در مسائل کلان استان و حوزه‌های مختلف گردوغبار، انتقال آب، کارون و اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به پیگیری‌های در حال انجام در این حوزه‌ها، اظهار کرد: سعی کردیم با رایزنی‌های گسترده با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه در سطح کشور، پیگیری‌ها را به حدی برسانیم که منجر به حصول نتیجه و فایده شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که درباره گردوغبار به‌طور مشخص یکی از محورهای اصلی کاری نمایندگان بر این امر قرار گرفته و پیگیری منسجم و مجدانه‌ای طی این مدت انجام شده است، گفت: با بسیاری از مسئولان ارشد کشور در خصوص مشکلات مردم خوزستان به‌خصوص در زمینه گردوغبار گفت‌وگو شد تا از این طریق حساسیتی در ارکان تصمیم‌گیری کشور ایجاد شود و موضوع گردوغبار خوزستان را به‌طور ویژه ببینند.

 

 

کنترل کانون‌های گردوغبار خوزستان ملی دیده شود

یوسفی با اشاره به گردوغبار دو هفته پیش در استان، افزود: در زمان وقوع این پدیده میزان و نوع فعالیت نمایندگان و رایزنی‌ها پیرامون موضوع شدیدتر شد و به‌دنبال آن طی جلسه‌ای با خانم ابتکار این درخواست به‌طور مشخص مطرح شد که باید کنترل کانون‌های داخلی گردوغبار در خوزستان به‌صورت یک طرح ملی دیده شود.

وی یادآور شد: شاید پیش از این در سطح کشور این طور فکر می‌شد که موضوع ریزگردها با تعاملات درون‌استانی حل می‌شود اما با توجیهات و دلایل ارائه‌شده در جلسه با خانم ابتکار، وی پذیرفت که باید یک طرح ملی برای مقابله با ریزگردها در خوزستان نوشته شود.

نماینده مردم اهواز در خانه ملت تصریح کرد: در این جلسه خواستار شدیم مدلی مانند مدل دریاچه ارومیه برای ریزگردها در خوزستان تعریف شود، زیرا این مدل نتایج خوبی را حاصل کرد؛ به همین دلیل خواستیم در این خصوص نیز طرحی مشابه دریاچه ارومیه نوشته، به‌صورت ملی تعریف و منابع ملی و پایدار برای آن مشخص شود؛ در این صورت این طرح برای سال‌های آتی نیز پایدار و مستمر خواهد ماند.

 

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی گردوغبار در صورت کنترل کانون‌ها

یوسفی با اشاره به معرفی تعدادی از افراد سازمان محیط‌زیست و همچنین نمایندگانی از استان برای پیگیری این طرح، تصریح کرد: البته این طرح فعلاً در مرحله نگارش است و این‌که چه‌قدر بتوانیم آن را در قالب یک طرح ملی نهادینه کنیم، تا حدودی کار دشواری است و همه مسئولان اعم از نمایندگان، استانداری، زعما و علمای استان باید کمک کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هفت کانون گردوغبار در خوزستان با مساحتی حدود ۳۵۰ هزار هکتار وجود دارد که در صورت تعریف این طرح ملی و تأمین منابع مالی آن، کنترل این کانون‌ها می‌تواند حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد در کاهش گردوغبار مؤثر باشد. از سوی دیگر گردوغباری که از کانون‌های داخلی ایجاد می‌شود، هم شدیدتر و با ماندگاری بیشتر است و به عبارت دیگر تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی مردم می‌گذارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از پیگیری قاطع این طرح، اظهار کرد: موضوع انتقال آب را نیز در این طرح به گردوغبار گره زده‌ایم، زیرا این یک امر مستند و علمی است که انتقال آب، آن هم بدون برنامه منجر به تشدید گردوغبار در خوزستان می‌شود؛ به همین دلیل امیدواریم از این طریق بتوانیم موضوع انتقال آب را به‌صورت علمی مدیریت کنیم.

 

 

از وزیر جهادکشاورزی بسیار جای سؤال داریم/هزینه‌کرد منابع ریزگردها در مناطق غیرکارشناسی!

وی با بیان این‌که اکنون نیز از مسئولان مربوطه در وزارت کشاورزی و شخص وزیر بسیار جای سؤال داریم، چراکه استنباط ما این است که منابع تخصیص‌یافته جهت تثبیت کانون‌های گردوغبار در خوزستان طی دو، سه سال اخیر در مناطق غیرکارشناسی هزینه شده است، خاطرنشان کرد: به‌طور مثال در ماسه‌زارها و شن‌زارها عملیات تثبیت انجام شده در حالی‌که این مناطق اصلاً کانون گردوغبار نیستند.

یوسفی ادامه داد: در واقع پول در جایی هزینه شده که هیچ تأثیری بر کاهش گردوغبار خوزستان نداشته است؛ بنابراین ما نمایندگان موظف هستیم حتی اگر در قالب طرح تحقیق و تفحص هم شده است، هزینه‌کرد این منابع را بررسی کنیم، زیرا این امر سلامت مردم را تهدید می‌کند و چیزی نیست که کسی بر اساس نظرات شخصی خود عمل کند.

وی درباره اقدامات انجام‌شده از سوی نمایندگان در زمینه پدیده تنگی‌نفس پس از باران‌های پاییزی در استان و به‌خصوص اهواز گفت: در همه دنیا با هر تغییر فصل برخی علائم افزایش حساسیت در افراد به‌وجود می‌آید و این یک امر طبیعی است که ممکن است به‌صورت تنگی‌نفس، آلرژی و … بروز کند.

 

هیچ کار علمی برای بررسی علت تنگی نفس انجام نشده است

یوسفی افزود: در واقع این مسأله چیزی نیست که تنها مختص خوزستان باشد، اما متأسفانه در خصوص پدیده‌ای که طی سه سال اخیر در استان اتفاق افتاده، هیچ کار علمی برای بررسی علت انجام نشده و اظهارنظرها نیز کاملاً غیرعلمی بوده است.

نماینده مردم اهواز در خانه ملت تصریح کرد: اگر بخواهیم علت یک پدیده را به‌درستی تشخیص دهیم، نیاز به اجرای یک پروژه تحقیقاتی است که انجام آن حداقل ماه‌ها طول می‌کشد؛ ما نه پروژه‌ای تعریف کرده‌ایم و نه علتی را تشخیص داده‌ایم، بلکه فقط مصاحبه کرده‌ایم.

یوسفی اظهار داشت: این‌که علت واقعی موضوع چیست و کسی آن را به درخت‌ها، دیگری به باران‌های اسیدی و … ربط دهد، همه بار سیاسی و امنیتی برای استان در بر دارد؛ بنابراین مسئولان و مصاحبه‌کنندگان در خصوص این مسأله باید به این نکات توجه کنند که اظهارنظر آن‌ها چه باری برای جامعه می‌تواند داشته باشد.

 

نمی‌توانیم پیشگیری کنیم/یافتن علت وظیفه ذاتی دانشگاه علوم پزشکی است

وی با بیان این‌که اعداد، ارقام و علت‌های گفته‌شده در سنوات گذشته هیچ مبنا و پایه علمی نداشته است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در این خصوص اظهارنظر کنیم باید یک طرح تحقیقاتی داشته باشیم و بر اساس شناخت علت، پیشگیری‌ها را انجام دهیم؛ بنابراین تا علت را ندانیم، نمی‌توانیم پیشگیری کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تعریف یک طرح تحقیقاتی در خصوص این مسأله را وظیفه ذاتی دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز دانست و گفت: تا آنجا که اطلاع دارم، طرح خاصی برای بررسی علت و پیشگیری از این پدیده در دانشگاه انجام نشده است.

وی تصریح کرد: ما این مطالبه را از مسئولان دانشگاه داریم که در این خصوص طرح تحقیقاتی تعریف و اجرا کنند و اگر نیازی به حمایت در سطح دولت یا مجلس دارند، نیز حمایت می‌کنیم و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. مسئولان باید در ارائه آمار، ارقام و علت‌ها علمی‌تر و دقیق‌تر برخورد کنند.

 

سوال از وزیر راه درخصوص جاده‌های غیراستاندارد خوزستان

یوسفی همچنین در خصوص وضعیت جاده‌های استان و آمار حوادث جاده‌ای اظهار داشت: وضع جاده‌های ما در خوزستان استاندارد نیست و آمار و ارقامی که از سوی مسئولان وزارت یا اداره‌کل راه استان ارائه می‌شود نیز چندان با واقعیت‌ها منطبق نیست.

وی با بیان این‌که حتماً این مسأله در قالب سؤال از وزیر پیگیری می‌شود، تصریح کرد: در هر حال باید استنباطی از وضع جاده‌های استان و میزان مرگ‌و‌میر داشته باشیم؛ به همین دلیل این موضوع از محورهایی است که آن را از طریق وزیر پیگیری می‌کنیم و وزیر نیز حسب قانون باید پاسخگو باشد، زیرا جان مردم به علت جاده‌های غیراستاندارد در خوزستان گرفته می‌شود.

 

زمینه واگذاری اماکن فرهنگی در خوزستان وجود ندارد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره چالش واگذاری مراکز فرهنگی استان به بخش خصوصی بر اساس ابلاغ وزارتخانه که اعتراضاتی را در جامعه هنری استان به دنبال داشته است، نیز گفت: معتقدم این زیرساخت از نظر فرهنگی در کشور ما ایجاد نشده است که اماکن فرهنگی به اشخاص واگذار شود، زیرا یک کشور باید بسیار توسعه‌یافته باشد که افراد بتوانند مباحث فرهنگی آن را انجام دهند؛ اکنون یکی از نقاط چالش‌برانگیز مشکلات فعلی کشور، مباحث فرهنگی است.

یوسفی تأکید کرد: به نظر می‌رسد واگذاری مراکز فرهنگی و اجرای این قانون باید با صرافت بیشتری در کشور اجرا شود؛ از سوی دیگر معتقدم در منطقه‌ای مانند خوزستان، اصلاً زمینه واگذاری اماکن فرهنگی به بخش خصوصی وجود ندارد و نتیجه آن نیز چیزی جز تبدیل شدن این مراکز به کافی‌شاپ و رستوران نخواهد بود. بنابراین این موضوع را حتماً پیگیری خواهیم کرد، زیرا زیرساخت‌های لازم برای واگذاری اماکن فرهنگی به بخش خصوصی وجود ندارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.