پساب نیشکر در گلوی تالاب شادگان/ ماهی تالاب آلوده است/ نیاز تالاب به سیلاب

عصر جنوب – asrejonoob.ir: تالاب و رودخانه جراحی در شهرستان شادگان، به شدت دچار تنش آبی شده اند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان درباره عوامل آلوده شدن تالاب شادگان و خشکی رودخانه جراحی می‌گوید: به طور متوسط در سال یک میلیارد مترمکعب پساب نیشکر در تالاب شادگان رها می‌شود.
آب تالاب شادگان شامل پساب‌های شرکت‌های نیشکر، فاضلاب شهری، صنعتی و کشاورزی است. به جز ایجاد شوری در اثر این پساب ها، تهدید دیگر مربوط به مصرف کودهای شیمیایی، سموم آفات گیاهی و علف‌های هرز است که در ۳۰۰ هزار هکتار از زمین‌های نیشکر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
«محمد حسن فقیه» در گفت و گو همشهری می‌افزاید: آب موجود در تالاب، شیرین، سالم و مناسب تالاب نیست بلکه آبی است که از نهر مالح و بحره می‌آید که مجموعه ای از پساب‌های جنوب شرق و غرب اهواز است و وارد تالاب شادگان می‌شود.

غلبه پساب بر آب شیرین در تالاب شادگان
وی آبی که وارد تالاب می‌شود را بسیار کم می‌داند و بیان می‌کند: میزان پساب‌ها بر آب شیرین غلبه کرده است. گاهی میزان آب رودخانه جراحی صفر شده ولی پساب‌های کشاورزی، روان آب‌های سطحی و فاضلاب‌های شهری چند برابر شده است.
وی ورود پساب به تالاب را سبب تغییر کیفیت آب تالاب شادگان به میزان صد در صد می‌داند و اظهار می‌کند: این پساب‌ها تنوع زیستی و حیات وحش شادگان را مورد تهدید قرار می‌دهند نه از حیث تعداد جمعیت بلکه از حیث سلامت، حیات وحش شادگان را تهدید قرار داده است.

ماهی تالابی آلوده است
رئیس اداره محیط زیست شادگان اعلام می‌کند: بعضی از پژوهش‌های دانشگاهی که از سوی اساتید دانشگاه روی تالاب شادگان انجام شده است، نشان می‌دهد آبی که در تالاب هست می‌تواند ریسکی برای انقراض برخی از گونه‌ها باشد و حتی روی سلامت انسان اثر منفی بگذارد زیرا ماهی تالابی که مصرف می‌شود آلوده است و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. این مسئله ای است که توسط پژوهشگران تایید شده است.

تغییر اقلیم خوزستان با انتقال آب از کارون
فقیه با اشاره به انتقال آب از سرشاخه‌های کارون تاکید می‌کند: اگر انتقال آب ادامه پیدا کند صد درصد شرایط اقلیم خوزستان دچار تغییر و اوضاع بحرانی تر خواهد شد زیرا تمدن جلگه خوزستان بر مبنای وجود رود کارون است. وی توضیح می‌دهد: اگر دبی رودخانه کارون از ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه به ۲۰۰متر مکعب بر ثانیه کاهش پیدا کند، شاهد مشکلات عدیده ای خواهیم بود. بنابراین مدیریت مناسب برای برداشت‌ها از رود کارون ضروری است.

افزایش تنش آبی با خشکی جراحی
فقیه رودخانه جراحی را در گذشته پرآب می‌داند و بیان می‌کند: قبلا این رودخانه بخش عمده ای از آب مورد نیاز جنوب شرق و غرب استان را تامین می‌کرد که شامل؛ اراضی کشاورزی، روستاها و شهرها است. زمین‌های کشاورزی به صورت انشعاب آب خود را از رودخانه جراحی تامین می‌کردند اما با آغاز دوره خشکسالی از ۱۰ سال پیش این رودخانه کم کم خشک شد. با خشکسالی منابع آبی ما کم شدند و حوزه آبریز جراحی با کم آبی روبه‌رو شد.

نیاز تالاب به سیلاب
رئیس اداره محیط زیست شادگان خشک شدن جراحی را شامل مضرات زیادی می‌داند و توضیح می‌دهد: افزون بر بخش شرب که با مشکلات زیادی مواجه شده، در بخش کشاورزی نیز عملکرد بسیاری از کشت‌ها کاهش یافته است. حقابه تالاب شادگان هم از رود جراحی تامین می‌شد با تامین نشدن حقابه، این اکوسیستم دچار تنش آبی شده است.
وی اظهار می‌کند: نزدیک به ۲۰ سال است که نیاز سیلابی تالاب شادگان تامین نشده تا با این کار آلودگی‌ها از تالاب شسته شود و به دریا بریزد. تالاب به طور طبیعی، حداقل سالی یک مرتبه به سیلاب نیاز دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.