کمربند سبز اهواز در ابهام!/ مسئول قطع درختان کیست؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: بر اساس آمار رسمی، اهواز پس از اصفهان و تهران، در سکوی سوم آلودگی هوا قرار دارد. از آنجایی که بسیاری از صنایع نیز از زیر بار رفتن و پرداخت حق آلایندگی شانه خالی می‌کنند؛ بنابراین تنها راه حفظ سلامتی شهروندان ایجاد فضای سبز خواهد بود.

یکی از کارهایی که موجب فیلتر طبیعی، کاهش آلودگی هوا و کاهش اندک دمای هوا می‌شود اجرای پروژه کمربند سبز اهواز است،اما پروژه کمربند سبز اهواز هم مانند دیگر پروژه‌ها فقط در حد اجرای چند روز و چند ماه باقی ماند و هیچکس ادامه و به اتمام رساندن کمربند سبز را بر عهده نگرفت و طبق معمول هر اداره، اداره دیگری را مسوول پیگیری می‌داند. حال گذشته از پشت گوش اندازی اجرای پروژه کمربند سبز در شهری که در برخی ماه‌ها حتی یک روز هم هوای پاک ندارد، حالا شاهد هرس کردن درختان از بیخ و بن به بهانه‌های واهی از سوی شهرداری اهواز هستیم. از آنجاکه کمبود فضای سبز نقش عمده ای در ایجاد اختلالات جدی در حیات شهرها ایفا می‌کند؛ امروز شاهد این امر هستیم که به دلیل کمبود فضای سبز نفس کلانشهر اهواز روزبه روز تنگ‌تر می‌شود. در همین حال هرس غیر اصولی درختان از سوی شهرداری اهواز و توجیهات مطرح شده از سوی آنان اصلا قابل درک نیست. و اما نکته قابل تامل این است که در کلانشهر اهواز ادارات سعی در انتخاب اولین و ساده‌ترین راه حل برای انجام هر کاری هستند که شاید این عمل آنان بدترین راه‌حل باشد!
جالب است بدانید که شهرداری اهواز خود مدعی است: «سازمان برق درختان را عامل قطعی برق در پاییز و زمستان می‌داند و از همین رو ما در فصل تابستان درختان را هرس می‌کنیم!» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایراد اصلی متوجه خود سازمان برق است که به دلیل مقاوت در برابر بروزرسانی سیستم برق رسانی به شبکه زیرزمینی به قطع تنفس کلانشهر اهواز رضایت می‌دهد. از سوی دیگر همجواری کلانشهر اهواز با شرکت‌های متعدد بهره‌برداری از نفت،کارخانه فولاد خوزستان، کارخانه گروه ملی فولاد ایران، کارخانه نبرد لوله، کارخانه کربن و… که اکثرا در محدوده شرق اهواز واقع شده‌اند و نقش بسیار بالایی در آلودگی هوای این کلانشهر ایفا می‌کنند، سبب شده تا اهواز بیش از هر جای دیگر به کمربند فضای سبز نیازمند باشد، چرا که با وجود صنایع عظیمی که در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند، قطعا دیگر هوایی برای تنفس شهروندان باقی نخواهد ماند. لذا در گام اول باید سازمان زیبا سازی کلانشهر اهواز با در نظر گرفتن موقعیت آب و هوایی خوزستان به کاشت گونه‌های گیاهی که به زیبا سازی شهر منجر می‌شود، اقدام کند و در گام بعدی از  روش‌های اصولی به نحوی که از نقش دفاعی درختان در مقابل ریزگردها و فیلتر هوای آلوده آنها نکاهد در هرس درختان استفاده کند چرا که در خوزستان قبل از آب آلوده، هوای ناپاک عامل عمده مشکلات و بیماری‌های شهروندان دیار کارون است.
به قلم : تحریریه دیار روزنامه کارون
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • شهرهای خوزستان فوق العاده مشکا ارند در این بخش
  • محیط زیست خوزستان را داغون کردن